Jump to content

Hvor finner man krabber i Oslofjorden?

Ribtjenester

Recommended Posts

Bor på Møre. Det en kan si om utbredelsen av krabbe, er at antallet avtar sterkt ettersom du beveger deg innover i fjorden. Størrelsen og kvaliteten øker tilsvarende.

Det synes som krabben ikke trives der det er innblanding av ferskvann. Jo brakkere sjøvann, dess mindre krabbe.

Oslofjorden innafor Drøbak og Drammesfjorden skulle derfor være dårlige steder for krabbefiske.

Her på våre kanter har mengden av krabbe økt enormt de siste ti årene.

Nå venter vi på at kongekrabba skal skape balanse.

Redigert av senior (see edit history)
  • 1 måned senere...

Nå venter vi på at kongekrabba skal skape balanse.

Har snakket med en marinebiolog om kongekrabba, og han sier den aldri vil komme så langt sør som Møre, da det er for varmt i vannet. De foretrekker vistnok kald vann. Som Østfolding synes jeg vannet på møre er ubrukelig kaldt allerede(har badet utenfor Molde som guttunge), men det er altså for varmt for kongekrabba så langt sør.

Nå heter det seg at den ihverfall aldri vil komme forbi sunnmøre pga en viss iboende trang til å plukke opp alt man kan tjene penger på, men det får bli en annen diskusjon.. :lol:

Redigert av Honduras (see edit history)

Det er masse krabbe rundt Horten,får du ikke krabbe her så veit ikke jeg .Mange i havna som fisker krabbe og nå hummer,ser ikke ut som det er noe manko på det om dagen.Nå ligger det så mange blåser mellom gjestehavna og Vealøsrenna,så når jeg skal hjemmover idag må jeg enten langt ut eller kjøre i sikksakk.Med desverre alt for mange dårlig synlige blåser,å flytetau på flere meter i vannlinja.Så er bare å håpe man slipper det i propellane,da ikke alle er like lett å se bla småkanner fra bensinstasjonane .

TineIV

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Tisler er stedet for krabber.

Det kan jeg underskrive på :yesnod: Jeg har dykket langs store deler av kysten fra Svinesund til Narvik, og Tisler er noe for seg selv når det gjelder krabbe. Det er noe sykt med krabbebestanden på Tisler. Kanskje det er en egen mutert stamme der ute som formerer seg som kaniner? Uansett hvor mye krabbe som blir tatt opp er det alt for mye igjen. Problemet er bare at de er tomme som kvinnehjerner...

Der visstnok store forekomster av "landkrabber" i gjestehavna på Borgen i helgene! :giggle:

He he, det var dagens :lol:

Dykket mye i oslofjorden, ikke mye krabbe før Holmestrand men er en vegg der som er 90m dyp som det er mye krabbe på. Horten og er det noe krabbe rundt Løvøya. Det beste stedet jeg har funnet krabber på er tistler øyene, her fylte jeg et nett på 20min med rundt kilos krabber, lot de mindre være. Var helt vannvittigt mye krabbe der, trengte ikke lete etter de da de spankulerte rundt på høylys dag :yesnod:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...