Jump to content

prosjekt Teal 18 cabin


staffe

Recommended Posts

Hei

Da har jeg endelig skaffet meg og begynt på noe jeg lenge har hatt lyst til, nyte forhåpentligvis fine sommerdager, og mulighet for å ta ei natt eller to i..

Var ikke planlagt at det skulle bli et slikt prosjekt, men desto mer moro om man får det til..? -eller..?

Dette er min første båt, så da starter man på ting man ikke kan..

Moro å høre fra eller komme i kontakt med andre med samme interesser, og råd og tips er vel ikke så dumt å ta med seg her. .? :)

 

https://baatplassen.no/fileupload/fileupload.php?img=190720101336.jpg

 

https://baatplassen.no/fileupload/fileupload.php?img=190720101329.jpg

Link to post
Share on other sites

Ja takker for det, men hadde vært greit å fått det til for evt flere bilder ? :)

Irriterende at det ikke går å slette her å, så slipper det å bli så mye tull her :)

Men limer inn den teksten oppe etter jeg har lastet opp bildene, prøver igjen, se om det finnes andre tekster, eller måter først..

190720101335.jpg

Link to post
Share on other sites

Etter noe vurdering om jeg skulle, skulle ikke, rev jeg ut veggen til cabinen, og holder på å lage nytt, i garasjen er det ikke plass til bil om dagen, den er omgjort til snekkerverksted, greit å gjøre noe da regnet virkelig har flyttet inn over østlandet i sommer..

180820101551.jpg

200820101559.jpg

 

De soldagene vi har blitt spandert har jeg prøvd å bruke til sliping, sparkling, vasking, og lakking.

Sånn ble det da etter 3 lag top coat, offwhite..

010820101418.jpg

010820101420.jpg

Link to post
Share on other sites

Kjenner du noe til disse båtene? Finnes ikke så mange av dem i Norge.

 

Hadde selv en Teal 23 fot med innenbordsmotor for noen år siden. Prøvde å spore opp produsent men fant ut at de la ned produksjonen på tidlig 80 tall. Broadfield het produsenten og holdt til i England. Jeg ble fortalt at dette er båter som er produsert for de Engelske kanaler. De er kanskje litt tynne i skroget. På min var overbygget litt lite stivt sideveis, beveget seg litt sideveis i stor sjø. Kan kanskje være greit å ha i bakhuet når du støper inn nye vegger. Lag det så stivt som mulig :wink:

 

Her et bilde av min gamle Teal

 

baat_med_kalesje.jpg

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Share on other sites

Hei

Nei jeg vet desverre ikke mye om disse, prøvde når jeg hentet min for en måned siden nå og google litt, for moro skyld, ble ikke så veldig mye klokere, men kunne virke som de ble designet og bygget av en familie i england for deretter og bli solgt videre til flere båtbyggere? -bygget fra sent 60 til midt på -80 da? -så noe fra 1985. -usikker selv på seriøsiteten i det lille jeg fant. Leste noe om at de var gode sjøbåter da..

Min skal vistnok være fra 1970.

Hmm.. Ja gjøre den så stiv som mulig.. -tenkte jo feste veggen med glassfiber og polyester langs skroget, som det var gjort fra før, men dog ikke like langt inn på veggen, kan jo kanskje stive den litt ekstra innvendig på tvers over døra..? -dette er jo da et helt annet overbygg, men..

Link to post
Share on other sites

Ja skjønner, setter pris på innspill, jeg mente egentlig bare at mitt er lavere, om det kan ha noe å si, og lengden på det og båten? -jeg har ikke peiling. :)

Overbygget er støpt fast, tydeligvis originalt, ingen synlig skjøt innvendig, er vel umulig å si noe på stivheten som den står nå..?

Har vært noen "nysgjerrige" å sett på den og mente den virker som en "stabil" båt, også pga halvplan, men.. -gjenstår vel å se. :)

Noen tips om motorstørrelse til denne? -fulgte med en 30hk johnson fra -85, noe jeg tror kan bli litt lite, 50-60 har jeg tenkt på, eller?

-greit å ha litt å gå på.

Link to post
Share on other sites

Noen som skal kvitte seg med en 50-70 hesters motor, og evt trenger en 30? Ingen stress, men motorstørrelsen skal opp ettervært..

Legger til et par bilder til, ting går ikke fort, men går da framover.. :)

Fått laget ferdig et bord:

020920101644.jpg

Og satt inn ruter og nye pakninger, greit å bynne å få det tett:

030920101649.jpg

Link to post
Share on other sites

Noen som har synspunkter/tips om vinduspussere jeg kan/burde montere på denne, må jo enten montere den under vinduet foran i cabinen, noe som kanskje kan bli litt tungvint når man skal se ut, eller må jeg vel montere den på taket over cabinen foran vindskjermen? -må jo da evt ha noe med vinkel på armen feks? -borre i glass er ikke ønskelig.. :)

Link to post
Share on other sites

Hei, takker for svar.

Jeg var med i en båt en gang hvor det var montert de billigere utgavene fra Biltema, ikke de det er linket til her, de stoppet å virke mitt i regnværet, kan jo vært tilfeldig, de var ikke nye da..

Utenom det lurer jeg på det med "vinkel" på pusseren. Må som sagt montere på/fra taket, foran vindskjerm, armen må da vinkles fra taket og opp på glasset? Har dette med motorene å gjøre, eller er det armen som kjøpes som bestemmer dette? Klarte ikke lese meg til dette i bl.a denne annonsen med flere. .

Link to post
Share on other sites

Hei

Ja mulig jeg er på bærtur og tenker helt feil? -men jeg vil jo helst unngå å ha viskeren på cabinvinduet, men oppe på taket hvor jeg har vindskjerm ja, men usikker på hvordan det fungerer med vinkel på pusseren, siden jeg ikke kan/vil borre i vindskjermen, men heller feste den over/under taket nede ved vindskjermen, hadde jo ikke lagt ut bilde av det, skal prøve legge et med her.. :)

Motoren vil jo evt da komme inne i taket i cabinen,(?) men det tenkte jeg prøve løse med å "senke taket" noen cm..?

100820101464.jpg

Redigert av staffe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...