Tottodiver Startet 30.August.2010 Del på Facebook Startet 30.August.2010 Hei, Jeg ser etter en motorbåt med gode sjøegenskaper for bruk i forbindelse med dykking. Rib vil vel de fleste si, men jeg tenker båt med mulighet for overnatting. Båt i størrelse over 30 fot med så gode sjøegenskaper at man kan krysse over til England. Pris max ca 500.000 så det er nok båter fra 80 tallet som er aktuelle. Forslag og synspunkter mottas med takk. Hilsen Tor Aadnevik Sitér dette innlegget Link to post
Avsluttet_1 Svart 30.August.2010 Del på Facebook Svart 30.August.2010 Alt innhold postet av denne brukeren er fjernet Sitér dette innlegget Link to post
Tottodiver Svart 30.August.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.August.2010 Kjøp en med badeplatform på, det er bra å dykke fra den også. Jeg hadde tenkt å montere lift Sitér dette innlegget Link to post
Avsluttet_1 Svart 30.August.2010 Del på Facebook Svart 30.August.2010 Alt innhold postet av denne brukeren er fjernet Sitér dette innlegget Link to post
Avsluttet_1 Svart 30.August.2010 Del på Facebook Svart 30.August.2010 Alt innhold postet av denne brukeren er fjernet Sitér dette innlegget Link to post
andersb Svart 30.August.2010 Del på Facebook Svart 30.August.2010 targa? eller hydrolift f-29? mulig targa i riktig størrelse blir for dyr. går utifra at du ikke vil tilbringe en evighet på å komme deg steder da du driver med dykking og primært vel vil bruke tiden på det. nøkkelen for en god sjøbåt er jo desverre da lang, smal og lav når vi snakker raskere planende skrog. Sitér dette innlegget Link to post
Avsluttet_1 Svart 30.August.2010 Del på Facebook Svart 30.August.2010 Alt innhold postet av denne brukeren er fjernet Sitér dette innlegget Link to post
Tottodiver Svart 30.August.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.August.2010 nøkkelen for en god sjøbåt er jo desverre da lang, smal og lav når vi snakker raskere planende skrog. Fart er ikke det viktigste da båten hovedsakelig er for transport over lange distanser og da er drivstoff utgifter viktigere. ca 10 - 15 knopp var det jeg tenkte. Vil det være mulig å ligge i plan med en planende båt i 2 meter bølger? Sitér dette innlegget Link to post
Astor Svart 30.August.2010 Del på Facebook Svart 30.August.2010 (redigert) Langdistansebåt? TRAWLER uten tvil. Store drivstofftanker, meget gode sjøegenskaper og ofte motor som nesten går på luft og kjærlighet. En GB i Horten har montert ekstra stor badeplattform som i tillegg løfter hydraulisk. Tine vet mer om denne. Sjøblomsten i Fredrikstad, som BM har en reportaqsje om i neste nummer, gikk fra Norge via Grand Canary til Amasonas med retur. De hadde 2 x 120 hk, Forder ombord med ekstra drivstoff lagret på dekk. Redigert 30.August.2010 av Astor (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Tottodiver Svart 30.August.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.August.2010 [sitatslettet] Langdistansebåt? TRAWLER uten tvil. Store drivstofftanker, meget gode sjøegenskaper og ofte motor som nesten går på luft og kjærlighet. En GB i Horten har montert ekstra stor badeplattform som i tillegg løfter hydraulisk. Tine vet mer om denne. Sjøblomsten i Fredrikstad, som BM har en reportaqsje om i neste nummer, gikk fra Norge via Grand Canary til Amasonas med retur. De hadde 2 x 120 hk, Forder ombord med ekstra drivstoff lagret på dekk. Dette virker intressant. Noe spesielt merke du vil anbefale? [/sitatslettet] Sitér dette innlegget Link to post
:båt1 Svart 30.August.2010 Del på Facebook Svart 30.August.2010 (redigert) hvis jeg kan tilate meg å svare for Astor tror jeg han vil anbefale sin kjære Grand Banks mer enn noe annet Redigert 30.August.2010 av :båt1 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
:båt1 Svart 30.August.2010 Del på Facebook Svart 30.August.2010 ellers har jpo Nord West 900 meget gode sjøegenskaper og burde tåle denne turen uten problemer Sitér dette innlegget Link to post
Astor Svart 30.August.2010 Del på Facebook Svart 30.August.2010 (redigert) Det ligger mange fine trawlere til salgs på Finn. GBen har en noe annen baug enn mange andre trawlere. I motsjø er den lite med i bølgene og slår lite. Den går rett i gjennom og blir noe våt. Med større motorkraft kaster den sjøen godt til sidene. (2x200hk) Det er produsert mange trawlertyper. (Se www.trawler.no) Grand Banks byggenummer 1 finnes i dag i Sverige som dykkerbåt. Akterhytta er revet bort og har et stort akterdekk til dykkerbruk. En liten kuriositet som er verdt å nevne. Redigert 30.August.2010 av Astor (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Tottodiver Svart 31.August.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.August.2010 Takker for svar så langt, En trawler hadde nok vært å foretrekke men blir kanskje noe dyr for mitt budsjett. Nord West 900 ser ut som et godt alternativ Flere forslag? Sitér dette innlegget Link to post
gangso Svart 31.August.2010 Del på Facebook Svart 31.August.2010 Kansje dinna er noke for deg? http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=22079312 er ein båt med bra sjøegenskaper. der er to køyer framme. båten er brukt mykje ut i havet. har gått som turist båt i hammarfest før vi kjøpte den.. Sitér dette innlegget William Andrè Link to post
Komodo Svart 31.August.2010 Del på Facebook Svart 31.August.2010 (redigert) Jeg vet ikke hvor romslig budsjett du har, men Viknes 1030 er jo en ideel kombinasjon av dykkebåt og overnattingsbåt som er laget for å tåle litt sjø. Selvlensende akterdekk, tørkeskap til våt vams, lukket hytte og stuveplass til dykkerutstyr og kompressor under dekk bak. Den står ihvertfall høyt på ønskelista mi Redigert 31.August.2010 av Komodo (see edit history) Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
:båt1 Svart 31.August.2010 Del på Facebook Svart 31.August.2010 han har ca 500 000 Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 31.August.2010 Del på Facebook Svart 31.August.2010 Ok, da er vel både Viknes og Grand Banks utelukket. Dette kan imidlertid bli en bra dykkebåt: http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=22083532 Med en større badeplattform med solid stige og ankervinsj i baugen har du en fin dykkebåt med salong og lugar. Stuverom under dørken bak og selvlensende dekk. Om jeg ville kjørt til England med den er jo en annen sak... Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Tottodiver Svart 31.August.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.August.2010 Noe i denne prisklassen du ville kjørt til England i da? :) Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 31.August.2010 Del på Facebook Svart 31.August.2010 Nå har jeg aldri kjørt til England med egen båt så det har jeg ingen erfaring med, men med så gammel motor ombord ville jeg vel holdt en knapp på seil Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
mons Svart 31.August.2010 Del på Facebook Svart 31.August.2010 Hei På nettsiden til Søgne Dykkerklubb finner du båten du leter etter. Mørejet på 30 fot med 200 hester volvo marsjer 20 med 3-4 dykkere og enkelte av båtene har 700 liter dieseltank (bygget for to maskiner). Med to 200 hestere marsjer den vel 35. Brukt av kystoppsynet i mange år (Hugin og Munin). Tåler svært mye sjø, har liggeplasser og 7,5 m2 selvlensende dekk. Nye modeller har dør bak til plattformen. Vi har laget åpning på vår. Søk på finn etter mørejet så finner du endeli din prisklasse, men kvalitet på motor og drev varierer selvfølgelig. Vær også obs på størrelsen på tanken hvis du skal til England i plan. Hvis du går 8-10 knop er forbruket adskillig snillere og du kan kanskje kjøre tur retur på en stor tank. sognedk.no Mons Sitér dette innlegget Mons Link to post
ivar Svart 31.August.2010 Del på Facebook Svart 31.August.2010 En kamerat av meg har en båt som svarer til beskrivelsen , en Westcruiser 32 fhv. skyssbåt, forlenget med ca 3 fot , med selvlensende dekk , platform m/ dør og solid utfellbar dykkerstige. Disse Westcruiserne er solid bygd og kjent for bra sjøegenskaper. Men ser at de som ligger på finn oftest har akterkabin. Har desverre ikke bilder... Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Tottodiver Svart 8.September.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.September.2010 jeg ser at det er foreslått både båter med og uten planenede skråg. Noen som har formening om drivstofforbruk ved å kjøre et planende skråg i ca 10 mil, kontra ikke plannede. Hva med sjøegenskaper for samme? Sitér dette innlegget Link to post
TPBS-277 Svart 8.September.2010 Del på Facebook Svart 8.September.2010 Hær har du den ultimate dykkerbåten.Stålskrog beregnet til og kjøre på land,slik at du ikke trenger og bekymre deg for og kaste anker og fortøye til land. 3 stk motorer som i utgangspunktet er uslitelige.Du vil alltid ha minst en fungerende motor om de andre av en eller annen grund stopper. Skroget delt inn i 5 vanntette kammere slik at du gjør det godt om du klarer og senke den. Bygd for den Svenske marinen og dermed ikke spart på kvalitet på delene. Topp hastighet på 21 knop. Sertifisert for 40 mann og 4 mannskap. Meget rimelig i drift på 1 maskin. Kjøres på D5LA siden de er registrert på 30 brutto tonn. Ypperlig båt.Har selv en lik en som konverteres til yacht. http://www.blocket.se/haparanda/Landstigningsbat_200_29230175.htm?ca=6&w=3 Sitér dette innlegget Link to post
eysteind Svart 8.September.2010 Del på Facebook Svart 8.September.2010 http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=24259575 Litt dyr, men kanskje mulig å prute? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.