Jump to content

Båt for dykking med gode sjøegenskaper, min 30 fot, maks 500k?


Tottodiver

Recommended Posts

Hei,

 

Jeg ser etter en motorbåt med gode sjøegenskaper for bruk i forbindelse med dykking. Rib vil vel de fleste si, men jeg tenker båt med mulighet for overnatting.

Båt i størrelse over 30 fot med så gode sjøegenskaper at man kan krysse over til England. Pris max ca 500.000 så det er nok båter fra 80 tallet som er aktuelle.

 

Forslag og synspunkter mottas med takk.

 

Hilsen

Tor Aadnevik

Link to post

targa? eller hydrolift f-29? mulig targa i riktig størrelse blir for dyr.

 

går utifra at du ikke vil tilbringe en evighet på å komme deg steder da du driver med dykking og primært vel vil bruke tiden på det.

 

nøkkelen for en god sjøbåt er jo desverre da lang, smal og lav når vi snakker raskere planende skrog.

Link to post
nøkkelen for en god sjøbåt er jo desverre da lang, smal og lav når vi snakker raskere planende skrog.

 

Fart er ikke det viktigste da båten hovedsakelig er for transport over lange distanser og da er drivstoff utgifter viktigere. ca 10 - 15 knopp var det jeg tenkte. Vil det være mulig å ligge i plan med en planende båt i 2 meter bølger?

Link to post

Langdistansebåt?

 

TRAWLER uten tvil. Store drivstofftanker, meget gode sjøegenskaper og ofte motor som nesten går på luft og kjærlighet.

 

En GB i Horten har montert ekstra stor badeplattform som i tillegg løfter hydraulisk. Tine vet mer om denne.

 

Sjøblomsten i Fredrikstad, som BM har en reportaqsje om i neste nummer, gikk fra Norge via Grand Canary til Amasonas med retur. De hadde 2 x 120 hk, Forder ombord med ekstra drivstoff lagret på dekk.

Edited by Astor
Link to post

[sitatslettet]

Langdistansebåt?

 

TRAWLER uten tvil. Store drivstofftanker, meget gode sjøegenskaper og ofte motor som nesten går på luft og kjærlighet.

 

En GB i Horten har montert ekstra stor badeplattform som i tillegg løfter hydraulisk. Tine vet mer om denne.

 

Sjøblomsten i Fredrikstad, som BM har en reportaqsje om i neste nummer, gikk fra Norge via Grand Canary til Amasonas med retur. De hadde 2 x 120 hk, Forder ombord med ekstra drivstoff lagret på dekk.

Dette virker intressant. Noe spesielt merke du vil anbefale? [/sitatslettet]

Link to post

Det ligger mange fine trawlere til salgs på Finn.

GBen har en noe annen baug enn mange andre trawlere. I motsjø er den lite med i bølgene og slår lite. Den går rett i gjennom og blir noe våt. Med større motorkraft kaster den sjøen godt til sidene. (2x200hk)

 

Det er produsert mange trawlertyper. (Se www.trawler.no)

 

Grand Banks byggenummer 1 finnes i dag i Sverige som dykkerbåt. Akterhytta er revet bort og har et stort akterdekk til dykkerbruk. En liten kuriositet som er verdt å nevne.

Edited by Astor
Link to post

Takker for svar så langt,

 

En trawler hadde nok vært å foretrekke men blir kanskje noe dyr for mitt budsjett.

Nord West 900 ser ut som et godt alternativ

 

Flere forslag?

Link to post

Jeg vet ikke hvor romslig budsjett du har, men Viknes 1030 er jo en ideel kombinasjon av dykkebåt og overnattingsbåt som er laget for å tåle litt sjø. Selvlensende akterdekk, tørkeskap til våt vams, lukket hytte og stuveplass til dykkerutstyr og kompressor under dekk bak. Den står ihvertfall høyt på ønskelista mi :yesnod:

Edited by Komodo
Link to post

Hei

På nettsiden til Søgne Dykkerklubb finner du båten du leter etter.

Mørejet på 30 fot med 200 hester volvo marsjer 20 med 3-4 dykkere og enkelte av båtene har 700 liter dieseltank (bygget for to maskiner).

Med to 200 hestere marsjer den vel 35.

Brukt av kystoppsynet i mange år (Hugin og Munin). Tåler svært mye sjø, har liggeplasser og 7,5 m2 selvlensende dekk.

Nye modeller har dør bak til plattformen. Vi har laget åpning på vår.

 

Søk på finn etter mørejet så finner du endeli din prisklasse, men kvalitet på motor og drev varierer selvfølgelig. Vær også obs på størrelsen på tanken hvis du skal til England i plan. Hvis du går 8-10 knop er forbruket adskillig snillere og du kan kanskje kjøre tur retur på en stor tank.

 

sognedk.no

 

Mons

Link to post

En kamerat av meg har en båt som svarer til beskrivelsen , en Westcruiser 32 fhv. skyssbåt, forlenget med ca 3 fot , med selvlensende dekk , platform m/ dør og solid utfellbar dykkerstige.   Disse Westcruiserne er solid bygd og kjent for bra sjøegenskaper. Men ser at de som ligger på finn oftest har akterkabin. 

 

Har desverre ikke bilder...

 

 

Link to post

jeg ser at det er foreslått både båter med og uten planenede skråg.

Noen som har formening om drivstofforbruk ved å kjøre et planende skråg i ca 10 mil, kontra ikke plannede.

Hva med sjøegenskaper for samme?

Link to post

Hær har du den ultimate dykkerbåten.Stålskrog beregnet til og kjøre på land,slik at du ikke trenger og bekymre deg for og kaste anker og fortøye til land.

3 stk motorer som i utgangspunktet er uslitelige.Du vil alltid ha minst en fungerende motor om de andre av en eller annen grund stopper.

Skroget delt inn i 5 vanntette kammere slik at du gjør det godt om du klarer og senke den.

Bygd for den Svenske marinen og dermed ikke spart på kvalitet på delene.

Topp hastighet på 21 knop.

Sertifisert for 40 mann og 4 mannskap.

Meget rimelig i drift på 1 maskin.

Kjøres på D5LA siden de er registrert på 30 brutto tonn.

Ypperlig båt.Har selv en lik en som konverteres til yacht.

 

http://www.blocket.se/haparanda/Landstigningsbat_200_29230175.htm?ca=6&w=3

Link to post

Create an account or sign in to comment

For Norwegians: Hvis du leser dette så er engelsk forumspråk aktivt, du kan endre dette til norsk med "System Language" knappen nederst på alle sider

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...

Det anbefales å skru av annonseblokkering for denne siden i nettleseren.