Jump to content

Hvordan best frakte tresnekke på henger til opplag?

Viking

Recommended Posts

Jeg har en tresnekke på 21 fot og har den lagret i en privat hage om vinteren. Betaler kr 2.000 for å få den satt ut/tatt opp og kjørt til/fra opplag; dvs kr 4.000 i året. Med dagens pris er dette kr 40.000 i løpet av 10 år. Jeg lurer på om jeg kan frakte båten til og fra opplagsplassen på en henger? Utfordringen er å få båten på og av hengeren.

Jeg antar at det er vanskelig å hale snekka om bord i hengeren - eller? Finnes det hengere som det er mulig å tippe? I båthavna kan jeg få den løftet opp i hengeren, men ved opplagsplassen er det verre. Har tenkt på om det lar seg gjøre å dra den på en form for ruller opp i krybba. Er det noen som har prøvd noe lignende?

Hvis jeg kjøper en henger så er det selvfølgelig en mulighet at båten står på hengeren hele vinteren, men jeg vil helst slippe å kjøpe henger. Tenker meg heller å leie henger noen timer vår og høst. En opplagshenger er ikke aktuelt. Må kjøre 3-4 km på til dels sterkt trafikerte veier. Takknemlig for ideer og innspill.

Jeg har en Polar 22 plastsnekke jeg hentet med lånehenger.

Går helt fint. Lånte en av de større Tysse boggihengerne med selvjusterende vugge. Båten ble heist på plass så jeg kan ikke si hvordan det er å vinsje den opp. Husk kraftige stropper for å låse båten fast på hengeren.

Når du kommer til opplagsplassen løsner du båndene og dytter eller vinsjer båten litt bakover på hengeren(husk å sikre så den ikke ruser av) slik at du kommer til bakre del av kjølen. Legg under paller osv slik at kjølen viler på dette. Sett på noen sidestøtter/bukker slik at båten står støtt sideveis. Nå kan du kjøre sakte fremover med hengeren. Når du har kommet passe langt fram kan du bygge under kjølen framme. Nå viler båten på kjølen og er støttet opp sideveis. Da er det bare å kjøre vekk.

Til våren gjør du bare omvendt, rygg inn til båten ligger på rullene, fjern de fremre pallene, rygg og vinsj bakover til båten viler på hengeren. Stropp fast og kjør.

Man kan nok fikse dette selv i ett knipetak, men har du med deg ett par mann går det på 10-15 minutter.

Hvis du sliter med å få båten til å rulle av hengeren, dra ut masse vinsjkabel. Legg den rundt en av rørene e.l. bakover på hengeren og så fram igjen til baugkroken. Da kan du bruke vinsjen til å dra båten av hengeren. Kan jo legge noe imellom så du ikke drar av all galvaniseringa :cool:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...