Oggie Startet 5.September.2010 Link til dette innlegget Startet 5.September.2010 Hei, jeg har en Mercury 80 EFI på en Skibsplast. Alt kjøpt nytt i 2007. Nå opplever jeg at plutselig er det blitt slik at jeg kan ta gassgåndtaket ut av fri (neutral) både for å kjøre fremover, og bakover uten å trykke inn den knappen jeg trykte inn tidligere på håndtaket for å få den ut av fri. Jeg kan også føre gasshåndtaket direkte fra forover til bakover, uten at sperringen i fri trer inn. Motoren i seg selv oppfører seg eksemplarisk, uten ulyder av noe slag. Kan dette være en feil i mekanikken omkring gasshåndtaket ? Tenkte på om det kunne være en fjær eller lignede som er ødelagt, eller sitter det i motoren... ? Veldig glad for bidrag til løsning. /Åge Sitér dette innlegget Link to post
KenBjork Svart 5.September.2010 Link til dette innlegget Svart 5.September.2010 Er nok mekanikken på knappen som er kjilt/treg pga saltleiringere/lite smurning. Har vært borti de selv på min. Har bare dusja inn en lett flytende olje så har det kommet av seg selv. Alternativet er å demontere mens den enda er kilt og se hvor problemet ligger. Sitér dette innlegget Stålpropell på båten er som Alu-felger på bilen. Prosjekt: Reparasjon av karosseri-deler Mercury Optimax 115 Prosjekt: Oppussing Scand Dynamic 8600/9200 Link to post
LM 605 Svart 5.September.2010 Link til dette innlegget Svart 5.September.2010 Regner med at kontrollboxen på Skibsplasten er sidemontert.Er vel mer knotete og demontere denne kontra en som er topp-montert.Du må vel inn på baksiden av panelet for å komme til. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 5.September.2010 Link til dette innlegget Svart 5.September.2010 Regner med det er Mercury spak? Hadde nøyaktig samme "problemet" med min Mercuryspak på Uttern d55.2006 mod. Demonterte deler av selve spaken ( ikke mist alle delene!!) og nøyde meg med å konstatere at det var wieren fra knappen som hadde kilt seg på et punkt i, belastet posisjon, jeg ikke kom til uten å demontere hele kassa på spaken også. Sprøyta på med smørende fludium på boks uten at det hjalp i løpet av de første dagene. Oppdaget dette ved klargjøring for salg etter vinteropplag og opplyste om dette til kjøper. Problem løst for min del :) Etter min mening er ikke dette noe kritisk, annet enn barn ikke skal bevege seg i nærheten av spaken, når motoren går og er i fri. For å bedre sikkerheten kan du jo alltids stramme motstanden i spaken. "heng" i knappen har ikke noen påhvirkning på motoren. Sitér dette innlegget Link to post
Oggie Svart 5.September.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.September.2010 Hei, ja det er en Mercury spak som er sidemontert. Skal prøve å demontere den, og smøre den opp, så får vi se. Takk for tilbakemeldinger. PS og takk til moderatoren med hjelp til emne formulering. Ikke alltid like lett :-) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.