Jump to content

Mercury 80 EFI 2007 kan settes i gir uten å trykke inn friknappen

Oggie

Recommended Posts

Hei,

jeg har en Mercury 80 EFI på en Skibsplast. Alt kjøpt nytt i 2007. Nå opplever jeg at plutselig er det blitt slik at jeg kan ta gassgåndtaket ut av fri (neutral) både for å kjøre fremover, og bakover uten å trykke inn den knappen jeg trykte inn tidligere på håndtaket for å få den ut av fri. Jeg kan også føre gasshåndtaket direkte fra forover til bakover, uten at sperringen i fri trer inn.

Motoren i seg selv oppfører seg eksemplarisk, uten ulyder av noe slag.

Kan dette være en feil i mekanikken omkring gasshåndtaket ? Tenkte på om det kunne være en fjær eller lignede som er ødelagt, eller sitter det i motoren... ?

Veldig glad for bidrag til løsning.

/Åge

Er nok mekanikken på knappen som er kjilt/treg pga saltleiringere/lite smurning. Har vært borti de selv på min. Har bare dusja inn en lett flytende olje så har det kommet av seg selv.

Alternativet er å demontere mens den enda er kilt og se hvor problemet ligger.

Regner med det er Mercury spak? Hadde nøyaktig samme "problemet" med min Mercuryspak på Uttern d55.2006 mod. Demonterte deler av selve spaken ( ikke mist alle delene!!) og nøyde meg med å konstatere at det var wieren fra knappen som hadde kilt seg på et punkt i, belastet posisjon, jeg ikke kom til uten å demontere hele kassa på spaken også. Sprøyta på med smørende fludium på boks uten at det hjalp i løpet av de første dagene. Oppdaget dette ved klargjøring for salg etter vinteropplag og opplyste om dette til kjøper. Problem løst for min del :)

Etter min mening er ikke dette noe kritisk, annet enn barn ikke skal bevege seg i nærheten av spaken, når motoren går og er i fri. For å bedre sikkerheten kan du jo alltids stramme motstanden i spaken.

"heng" i knappen har ikke noen påhvirkning på motoren.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...