Jump to content

pantry i rana 17 dc - varme et problem?

Vidar F.H.

Recommended Posts

Sitter og funderer på å bygge et pentry i pappas stolthet (rana 17 dc av noe eldre årgang). Men vi er litt betenkt på varmen fra kokeplaten - vil den ha noe å si på kalesjen? Det blir antagelig et sted mellom 50 og 80 cm opp til kalesjetaket; planen er at kokeapparatet kommer litt i underkant av sidevinduet.

Håpet er jo at kokeplata også kan brukes til å få littegrann varme i båten utover høsten, selv om det aller viktigste er å kunne sette over kaffelars. :)

Har dessverre ikke et godt bilde av området, men fant et bilde på Finn.no som viser omtrent samme innredning:

73_1403464143.jpg

Husker ikke hvem sitt bilde det er, men håper eieren ikke har noe imot det. :)

Plassering omtrent der den hvite slippersen ligger.

Vi vurderer noe slikt:

10530241.jpeg

(klikk på bildet for info)

Andre løsninger kan også vurderes, men eneste plassen hvor dette kan monteres er foran på babord side.

Tar imot innspill med stor takk!

Redigert av vidarf (see edit history)

Hansvik 14 - Rana 15 DC - Rana 17 DC - ooooiiiiiig????

Nordlænding (konvertert til vestlending) uten båt e som en fesk på lainn. Tørre greier!

Hjemmeside med artikler innen trehobby / finsnekring.

Wallas 800 med viftelokk burde være et godt alternativ. Inntil 1200W med varme. Enkel å bruke, sikker i bruk.

Målskisser finner du her: http://www.wallas.fi/default.asp?id=q1wmg9ey8t5

Bruks- og monteringsanvisning: http://www.wallas.fi/contentlibrary/PDF/490080A.pdf

Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209

"Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen"

Har sett på den, men over 12 båtlapper for koke- og varmemulighet tror jeg aldri jeg får gubben med på! Er for mye annet som må/bør gjøres. Ny kalesje er påkrevet, motoren drar på årene...

pentry-seksjonen jeg la inn bilde på har for øvrig gassbluss, ser for meg at det blir en god løsning. Det eneste jeg er usikker på er om dette er noe lurt i forhold til kalesjen - for mye varme rett opp?

Nordlænding (konvertert til vestlending) uten båt e som en fesk på lainn. Tørre greier!

Har bladd litt i katalogen til SMEV (produsenten) som ligger på nettet, og denne modellen er ikke der. Mulig de har flere kataloger som ikke ligger på nettet. Men jeg fant en lignende modell med 2 og 3 bluss, og de var ikke godkjent for bruk i båt. I det minste så må den ha tennsikring/flammevakt som stenger automatisk for gasstilførselen om blusset slukker.

Og jeg lurer på hvor du har tenkt å ha propanflaska? Foran i dreggluka? Da mister plassen til dreggen og tauverk, og du må lage hullet større for drenering av gassen. Alternativet er å lage en plattform bak ved siden av påhengeren, montere gasskasse som du setter flaska i, legge rør frem til kokeren. Så må du ha gasslekkasjetester, reduksjonsventil, stengekran (ved apparatet), og litt slanger. Dette koster også penger.

Flaska kan selvsagt ikke stå i samme rommet som batteriet og bensintanken. Vet ikke hvor gammel modell du har av 17DC, men det var laget en versjon med tette kasser på begge sider av motorbrønnen.

Kanskje det er like greit å satse på en CookMate http://termomarin.no/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=22430, eller en http://www.maritim.no/product.aspx?id=13985&groupkey=011012000.

Og er du redd for åpen flamme, kalesje og annet brennbart over/rundt flammen, flytende gassbomber og stanken av sprit som brenner finnes det bare ett alternativ: Wallas 800 m/viftelokk. Eneste aberet er den trenger noe vesentlig: Strøm.....

Lykke til med valget, uansett hva det blir

Hmmm... absolutt interessante alternativer! Spritbluss er absolutt et alternativ (lukta er vi ikke så nøye med :) ).

Strøm er det nok av, men det hele "koker ned" til kostnad. En Wallas 800 er absolutt drømmen, men den blir dessverre for dyr til at den blir vurdert. Først og fremst er det ny kalesje, og så bør motoren muligens skiftes ut. Da blir pantry ikke prioritert.

Men de spritblussene du linket til er som sagt absolutt interessante!

Mulig den kombi-modellen jeg linket til er gått ut. Tanken der var å bruke småflasker / bokser med gass, evt. max en 3kg flaske montert i nærheten av pantryet, evt i baugen. Nå har vi ikke erfaring på hva som anbefales her, men jeg begynner å ane konturene av at gass ikke er noe å satse på i balja. :)

Det er faktisk 3 tette tanker bak i båten, så det er absolutt mulig å lage en brønn for gassflaske baki der. Men da spørs det jo om ikke spritløsningen er like grei. Så kan jeg tenne siggen i båten uten å være redd for å gå på en smell - bokstavelig talt!

Hva med et gassbluss fra Biltema/Jula etc ? Koster 199kr, og gassboksene koster 17kr eller noe sånt, og de holder lenge.

Lag et lite skap som brenneren kan settes inni når det ikke brukes. Og sett det oppå når det skal brukes. (bare sørg for at det ikke kan ramle utenfor, slingrelister er fint.) Kan fint brukes til varme også. (ev kjøpe en varmeovn som bruker samme gassboksene)

Fordeler :

Billig

Enkelt

Kan fjernes fra båten

Ulemper :

eh, tja, kommer vel ikke på noen :)

Føkk deg...

Spritblusset funker helt greit! Har selv brukt en dobbel origo i mange år, og kommer til å kjøpe origo eller cookmate det igjen! Cookmate er vel noe billigere, men ser helt lik ut som Origoen. En slik trenger du ikke bygge en pantry til heller, denne kan du ha i en benk og ta frem når du skal bruke den

Tror vi har en vinner, ja! Men vil den fungere til oppvarmingsformål? Og jeg trekker igjen fram spørsmålet ang. varme og kalesjen rett over. Er det et oppkonstruert problem, eller er det problemer forbundet med noe slikt? Ser jo for meg at den vil bli brukt for å få litt varme i skrotten også. Man bor tross alt i nordre del av nordland, og komfort skal man jo ha!

Hva med et gassbluss fra Biltema/Jula etc ? Koster 199kr, og gassboksene koster 17kr eller noe sånt, og de holder lenge.

Ulemper :

eh, tja, kommer vel ikke på noen :)

Ikke godkjent for bruk ombord i båt. Denne må du på land med for å koke deg en kaffetår

Tror vi har en vinner, ja! Men vil den fungere til oppvarmingsformål? Og jeg trekker igjen fram spørsmålet ang. varme og kalesjen rett over. Er det et oppkonstruert problem, eller er det problemer forbundet med noe slikt? Ser jo for meg at den vil bli brukt for å få litt varme i skrotten også. Man bor tross alt i nordre del av nordland, og komfort skal man jo ha!

Ja, den vil fungere til oppvarmingsformål. Gir tross alt 2kW, og flammen blir ikke så høy at det gjør noe. HeatPal'en http://www.maritim.no/product.aspx?id=13906&groupkey=002001010 et godt alternativ. Gir bedre strålevarme, litt dårligere effekt (1,5kW), og kan også kokes på.

Var værre med de gamle Optimus'ene, at flammen kunne stå en god halvmeter over blusset om den ikke var forvarmet godt nok.

Glem gass i denne båten..

Redigert av Wallas Service (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...