Odd Thomas Startet 5.September.2010 Link til dette innlegget Startet 5.September.2010 Skal heise ut min Mercruiser 7,4 mpi for vedlikehold av styrepinnen. Har noen tips om hvorden? Jeg ønsker å være uavhengig av hjelp og ta dette stille og rolig med talje eller noe. Har noen tips til stativer etc vinsj, eller er det bare å glemme, slik at naboen med traktor kan komme med en gang. Sitér dette innlegget Link to post
TellusTellus Svart 5.September.2010 Link til dette innlegget Svart 5.September.2010 Har prøvd begge måtene du skal til med. Traktor/lastebil med kran var definivt enklest. Det å få motoren opp var ikke så vanskelig med stativ og talje, men å få den til siden og ned på bakken var et strev. Traktor og talje skal jeg bruke om to uker når en ny motor skal ut. Sitér dette innlegget De syv P'er: PPPPPPP= Proper Planning and Preparation Prevents Piss Poor Performance Nå med båtførerbevis Link to post
mons Svart 5.September.2010 Link til dette innlegget Svart 5.September.2010 Du kan selvfølgelig lage et stativ av 3 solide stenger til å heise i, men traktor el er å foretrekke. Bruk to eller tre taljer mellom traktoren/krana/stativet og motoren istedenfor stropper slik at du kan justere løftet foran, bak og sideveis fritt i forhold til hverandre. Blir enklere da. Mons Sitér dette innlegget Mons Link to post
Kire Svart 5.September.2010 Link til dette innlegget Svart 5.September.2010 tok selv ut min 7,4 ltr forrige dagen og det gikk en time fra lastebil kom til motor var ute og inn i mitt verksted. På mercruiser er det jo enkelt for deg å være klar til en kranbil kommer. Av med drev først, skru løs motorlabbene foran + bak, ta av multikontakt og + og - , samy bensin slanger og vv.tank slanger, da er det jo bare rett opp med den. Hos meg (Sae Ray 290 er det så trangt at mens motor hang løs, så måtte svinhjulshuset bak oså av. Å lage til noe selv, men mulighet for å svinge den ut til siden er for mye styr. Lykke til Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 5.September.2010 Link til dette innlegget Svart 5.September.2010 Enig med Kire. Jeg har løftet ut motor med hjemmelaget stativ og talje, men jeg gjør det ikke igjen. Alfor mye jobb. Få en til å løfte den ut med en liten lastebilkran e.l. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Odd Thomas Svart 5.September.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.September.2010 Okay, Jeg tenkte kanskje at jeg ikke trengte å løfte motor helt ut, men det er sikekrt smart, likevel. Båten en Bayliner 285(5) har targabøyle, så da prøver vi med naboens traktor. Har heldigvis en kompis som har gjort det samme og håper han kan hjelpe meg. Kire: Demonterte du motorfestene, eller lot du di stå igjen? Keg lurer på om jeg skal skru av motorfestene (2 bolter på hver) og markere innfestingen slik at jeg får de rettpå plass.. Er redd for å bli sittende med shimsejobb, men det blir jeg kanskje nødt til siden transom skal demnonteres også? Sitér dette innlegget Link to post
Odd Thomas Svart 16.Oktober.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2010 Da er båten på land, og jeg har fått oversikt over jobben. Nå er det slik at jeg ser alle boltene til transom med motor i og at jeg forstår det slik at det er den ene bolten nede som er vanskelig. Er det virkelig slik at ingen har klart, med spesielt verktøy å få boltene ut uten å ta ut eller flytte motor? Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 17.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 17.Oktober.2010 (redigert) .. Er redd for å bli sittende med shimsejobb, men det blir jeg kanskje nødt til siden transom skal demnonteres også? Motoren må justeres inn på nytt uansett, og du trenger en slik en for å gjøre det: Er det virkelig slik at ingen har klart, med spesielt verktøy å få boltene ut uten å ta ut eller flytte motor? Nei. Det er den øvre som er problemet da du ikke kommer til for å løsne mutterene på toppen, som er #17 og #18 på bildet under. Det er en snarvei som Mercruiser kom med for en del år siden. Dette går ut på å bore to relativt store hull i transomplaten for å komme til, og så plugge hullene med to 1" NPT plugger. Dersom du ikke vet hva du driver bør du ikke forsøke deg på dette, da du kan ødelegge hele transomen hvis du borer feil. Motoren må nok ut for å ta av hele transomplaten, og så skifte de delene som er dårlige. Ofte er det mutteren som bare er løs, noen ganger er det slitasje i selve styrearmen, som regel på grunn av at transomfestet ikke er vedlikeholdt hvert år. Redigert 17.Oktober.2010 av adeneo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Odd Thomas Svart 17.Oktober.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Oktober.2010 Okay, takker, nå er det fort gjort å skrive forbi hverandre skjønner jeg... Jeg mente de to nederste muttere på Transom platen, det ver de jeg ville vite om noen hadde klart å få løs uten å ta ut motor. Hvilket verktøy er den øverste staven du viser? er dette en slags sentrerings pinne mellom motor og transom? Sitér dette innlegget Link to post
Kire Svart 17.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 17.Oktober.2010 du er jo ikke helt nødt til å ta motoren ut, men siden den henger på transom innerdelen, så kan du jo ikke løsne de boltene før motor er heist litt opp og frem. Der kan jo motor hende om du vil mens transom og innerplata fjernes og tas ut for rep. Hos meg er det motorbytte og alt må rettes opp på nytt Sitér dette innlegget Link to post
Polarn Svart 17.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 17.Oktober.2010 Hvordan ser motorrommet ut? Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
adeneo Svart 17.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 17.Oktober.2010 Du skal ha ut styrepinnen ikkesant, del 13 og 14 på tegningen over??? Du har foreløpig ikke skrevet noe om hvilket drev du har, hvilket år det er produsert osv. annet enn at det er en 7.4MPI På Bravo drev var det først bolter på de to nederste festene, dette ble i senere år byttet til pinnebolter med muttere på innside, rett under bukkehornet? I utgangspunktet ikke verre enn å skru de ut, dersom du kommer til de, men de har en tendens til å være korrodert og knekke. Staven er ett verktøy for å justere retningen på motor i forhold til gimbal og drev, noe som er viktig, og bør alltid gjøres når motor har vært løsnet, flyttet på, eller tatt ut, og når drev eller transomfeste er demontert. Alle Mercruiser manualer oppgir at dette SKAL gjøres hver hundrede time eller hvert år. Sitér dette innlegget Link to post
Odd Thomas Svart 21.Oktober.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Oktober.2010 Du skal ha ut styrepinnen ikkesant, del 13 og 14 på tegningen over??? Det stemmer :) Del 13 og 14. Du har foreløpig ikke skrevet noe om hvilket drev du har, hvilket år det er produsert osv. annet enn at det er en 7.4MPI Det er bravo III fra 2000 På Bravo drev var det først bolter på de to nederste festene, dette ble i senere år byttet til pinnebolter med muttere på innside, rett under bukkehornet? I utgangspunktet ikke verre enn å skru de ut, dersom du kommer til de, men de har en tendens til å være korrodert og knekke. Mine er helt fine, jeg ser såvidt begge muttrene, det er pinnebolter. Jeg har et ønske pm å ligge på magen å skru, hvis jag kan unngå å ta motor ut, men sitter ikke bukkehornet fast med 4 skruer og må demonteres samtidig? Finnes det noen erfaringer på akkurat dette? Staven er ett verktøy for å justere retningen på motor i forhold til gimbal og drev. Det ante meg :) Takk.. Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 21.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 21.Oktober.2010 (redigert) Slakk i styrepinnen er vanlig problem på Mercruiser drev, og spesielt Bravo drev. Det store problemet er at noen hos Mercruiser var drita fulle når de designet de delene. Del 13 og 14 på tegningen er omtrent de første delene som monteres på båten, FØR man monterer motor og drev. De må derfor normalt også demonteres sist, ETTER at motor og drev er tatt ut, noe som er en designflause av de store for en slik del som normalt er utstlitt etter 5-10 år. Det er noen luringer som har funnet alternative måter å gjøre det på, se linkene under. Jeg har ett par ganger brukt teknikken med å borre hull i sidene på transomfestet. Det er som regel to små runde "hakk" akkurat der det skal borres. I stedet for plugger har jeg limt inn igjen de metallbitene som borres ut med Loctite metall på tube ting, noe som sitter som k**k i Grete, og som etter sparkling og lakk blir som nytt. Jeg anbefaler alltid å ta ut motoren, men dersom eieren av båten heller vil bruke en dags arbeid og ett par båtlapper i deler på å borre i stykker transomfestet i stedet for å bruke en uke og veldig mange titalls båtlapper på ta ut motoren, så gjør vi det. Det blir som regel til å borre i stykker transomfestet, da de færreste ønsker å demontere motor og drev for å bytte noen små deler til noen få kroner. Mercruiser anbefaler forøvrig i service manualene sine å borre huller i transomfestet for å komme til disse delene, så det er nok ikke noe problem å gjøre det, det bare virker litt feil å borre huller i selve transomfeste. http://mercstuff.com/gimbalringinst.htm http://www.jrmarine.com/instructions.htm Forøvrig har jeg aldri prøvd å gjøre det slik du ønsker, ved å ta av transomfestet med motoren i båten, så jeg vet ikke sikkert om det er mulig, men noe sier meg at det ikke er det, ettersom det da ikke hadde vært behov for alternative måter, slik som borring i transomfeste, dersom det var så enkelt. Jeg er temmelig sikker på at motor må ut, og i beste fall flyttes en del bakover for å komme til, eller at du må benytte deg av en av de alternative måtene å gjøre det på. Hvis du ikke har noen erfaring med skruing var dette helt klart noe jeg hadde satt bort, da det kan være ett h3lv3"#! å få dette av og sammen igjen, selv med borrede huller i sidene for å komme til. Ofte er det også slitasje i metalldelene, ikke bare foringene, og da må de maskineres av litt og brukes rustfrie hylser for å få tilbake det metallet som er slitt bort, eller man kan kjøpe nye deler fra en Mercruiser forhandler. Redigert 21.Oktober.2010 av adeneo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Polarbeer Svart 21.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 21.Oktober.2010 Jeg har ingen erfaring med Mercruiser, men et lite råd. En kamerat av meg skulle løfte ut en AD41 fra en Alicraft 26, med traktor. Resultatet var at traktoren tippet forover med skuffa rett i båten og diverse store sprekker her og der. Ad 41 er tyngre enn din motor, jeg vet ikke hvor stor traktoren er, men moralen er: Vit hva du driver med. Hilsen kranfører. Sitér dette innlegget Link to post
Odd Thomas Svart 21.Oktober.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Oktober.2010 Det blir motor ut på meg. Jeg er over gjennomsnittet god til å skru, så dette skal gå bra. Traktoren til maboen er ikke den største, men med snøfreseren på i rompa er jeg sikker på at den klarer 350 kilo på gaflene. Pga targabøylen kommer vi ikke til me kran, ellers så hadde jeg nok valgt den metoden. Desverre er bayliner'n så tran i motorrommet, at det bare er 3-4 centimeter foran motor. det betyr at motor må opp. jeg tar samtidig en velfortjent service på denne i garasjen i vinter. Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 21.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 21.Oktober.2010 Høres ut som en plan!!! :thumbsup: :thumbsup: Sitér dette innlegget Link to post
Flyrikk Svart 28.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 28.Oktober.2013 Hei folkens. Jeg er også så heldig at jeg må ut med motoren. Motor er en Mercruiser 4,3 LX fra 95. Drev er Alpha one Gen 2. Båten ligner på en Fjord Weekender. Spørsmålet mitt er om noen kan forklare rekkefølgen på hva som må av mellom motor og transom. Er litt forvirret på akkurat det. Sitér dette innlegget Mitt prosjekt. Barracuda Daycruiser fra 80 tallet: https://baatplassen.no/i/topic/95213-prosjekt-barracuda-23/ Link to post
riskyrasmussen Svart 6.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2019 adeneo skrev On 22.10.2010 at 0.12: Slakk i styrepinnen er vanlig problem på Mercruiser drev, og spesielt Bravo drev. Det store problemet er at noen hos Mercruiser var drita fulle når de designet de delene. Del 13 og 14 på tegningen er omtrent de første delene som monteres på båten, FØR man monterer motor og drev. De må derfor normalt også demonteres sist, ETTER at motor og drev er tatt ut, noe som er en designflause av de store for en slik del som normalt er utstlitt etter 5-10 år. Det er noen luringer som har funnet alternative måter å gjøre det på, se linkene under. Jeg har ett par ganger brukt teknikken med å borre hull i sidene på transomfestet. Det er som regel to små runde "hakk" akkurat der det skal borres. I stedet for plugger har jeg limt inn igjen de metallbitene som borres ut med Loctite metall på tube ting, noe som sitter som k**k i Grete, og som etter sparkling og lakk blir som nytt. Jeg anbefaler alltid å ta ut motoren, men dersom eieren av båten heller vil bruke en dags arbeid og ett par båtlapper i deler på å borre i stykker transomfestet i stedet for å bruke en uke og veldig mange titalls båtlapper på ta ut motoren, så gjør vi det. Det blir som regel til å borre i stykker transomfestet, da de færreste ønsker å demontere motor og drev for å bytte noen små deler til noen få kroner. Mercruiser anbefaler forøvrig i service manualene sine å borre huller i transomfestet for å komme til disse delene, så det er nok ikke noe problem å gjøre det, det bare virker litt feil å borre huller i selve transomfeste. http://mercstuff.com/gimbalringinst.htm http://www.jrmarine.com/instructions.htm Forøvrig har jeg aldri prøvd å gjøre det slik du ønsker, ved å ta av transomfestet med motoren i båten, så jeg vet ikke sikkert om det er mulig, men noe sier meg at det ikke er det, ettersom det da ikke hadde vært behov for alternative måter, slik som borring i transomfeste, dersom det var så enkelt. Jeg er temmelig sikker på at motor må ut, og i beste fall flyttes en del bakover for å komme til, eller at du må benytte deg av en av de alternative måtene å gjøre det på. Hvis du ikke har noen erfaring med skruing var dette helt klart noe jeg hadde satt bort, da det kan være ett h3lv3"#! å få dette av og sammen igjen, selv med borrede huller i sidene for å komme til. Ofte er det også slitasje i metalldelene, ikke bare foringene, og da må de maskineres av litt og brukes rustfrie hylser for å få tilbake det metallet som er slitt bort, eller man kan kjøpe nye deler fra en Mercruiser forhandler. Heisann! Henger meg på her, da jeg har registrert noe dødgang på drevet ved siste slipsetting. Registrerer ingen lekkasje av betydning, så mulig jeg er i tidlig fase enda :) Er det slik at det ofte "kun" er styrepinnen som er blitt avrundet, eller må man ofte gjøre tiltak på armen også? Tror jeg har fått verifisert at det ikke er særlig dødgang på gimbal-ringen, jeg kan se at bolten rører seg med minste bevegelse på drevet sidelengs. Har også forsøkt å få bestillt et sett fra JM-Marine, men jeg fikk en deleliste som var kjempelang, og lurer egentlig på hva jeg skal bestille :D Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.