Jump to content

Trenger "Gubberåd", skal heise ut motor fra båten, hvordan?


Odd Thomas

Recommended Posts

Har prøvd begge måtene du skal til med. Traktor/lastebil med kran var definivt enklest.

Det å få motoren opp var ikke så vanskelig med stativ og talje, men å få den til siden og ned på bakken var et strev.

Traktor og talje skal jeg bruke om to uker når en ny motor skal ut.

De syv P'er:

 

PPPPPPP= Proper Planning and Preparation Prevents Piss Poor Performance

Nå med båtførerbevis

Link to post

tok selv ut min 7,4 ltr forrige dagen og det gikk en time fra lastebil kom til motor var ute og inn i mitt verksted. På mercruiser er det jo enkelt for deg å være klar til en kranbil kommer. Av med drev først, skru løs motorlabbene foran + bak, ta av multikontakt og + og - , samy bensin slanger og vv.tank slanger, da er det jo bare rett opp med den.

Hos meg (Sae Ray 290 er det så trangt at mens motor hang løs, så måtte svinhjulshuset bak oså av.

 

Å lage til noe selv, men mulighet for å svinge den ut til siden er for mye styr.

Lykke til

Link to post

Okay, Jeg tenkte kanskje at jeg ikke trengte å løfte motor helt ut, men det er sikekrt smart, likevel.

Båten en Bayliner 285(5) har targabøyle, så da prøver vi med naboens traktor. Har heldigvis en kompis som har gjort det samme og håper han kan hjelpe meg.

 

Kire: Demonterte du motorfestene, eller lot du di stå igjen? Keg lurer på om jeg skal skru av motorfestene (2 bolter på hver) og markere innfestingen slik at jeg får de rettpå plass.. Er redd for å bli sittende med shimsejobb, men det blir jeg kanskje nødt til siden transom skal demnonteres også?

Link to post
  • 1 måned senere...
.. Er redd for å bli sittende med shimsejobb, men det blir jeg kanskje nødt til siden transom skal demnonteres også?

 

Motoren må justeres inn på nytt uansett, og du trenger en slik en for å gjøre det:

9-79800_0.jpg

 

 

Er det virkelig slik at ingen har klart, med spesielt verktøy å få boltene ut uten å ta ut eller flytte motor?

 

Nei. Det er den øvre som er problemet da du ikke kommer til for å løsne mutterene på toppen, som er #17 og #18 på bildet under.

Det er en snarvei som Mercruiser kom med for en del år siden. Dette går ut på å bore to relativt store hull i transomplaten for å komme til, og så plugge hullene med to 1" NPT plugger. Dersom du ikke vet hva du driver bør du ikke forsøke deg på dette, da du kan ødelegge hele transomen hvis du borer feil.

Motoren må nok ut for å ta av hele transomplaten, og så skifte de delene som er dårlige. Ofte er det mutteren som bare er løs, noen ganger er det slitasje i selve styrearmen, som regel på grunn av at transomfestet ikke er vedlikeholdt hvert år.

 

7.png

Redigert av adeneo (see edit history)
Link to post

Du skal ha ut styrepinnen ikkesant, del 13 og 14 på tegningen over???

 

Du har foreløpig ikke skrevet noe om hvilket drev du har, hvilket år det er produsert osv. annet enn at det er en 7.4MPI

 

På Bravo drev var det først bolter på de to nederste festene, dette ble i senere år byttet til pinnebolter med muttere på innside, rett under bukkehornet?

I utgangspunktet ikke verre enn å skru de ut, dersom du kommer til de, men de har en tendens til å være korrodert og knekke.

 

Staven er ett verktøy for å justere retningen på motor i forhold til gimbal og drev, noe som er viktig, og bør alltid gjøres når motor har vært løsnet, flyttet på, eller tatt ut, og når drev eller transomfeste er demontert. Alle Mercruiser manualer oppgir at dette SKAL gjøres hver hundrede time eller hvert år.

 

 

bravoserv.jpg

Link to post

Du skal ha ut styrepinnen ikkesant, del 13 og 14 på tegningen over???

Det stemmer :) Del 13 og 14.

 

Du har foreløpig ikke skrevet noe om hvilket drev du har, hvilket år det er produsert osv. annet enn at det er en 7.4MPI

Det er bravo III fra 2000

 

På Bravo drev var det først bolter på de to nederste festene, dette ble i senere år byttet til pinnebolter med muttere på innside, rett under bukkehornet?

I utgangspunktet ikke verre enn å skru de ut, dersom du kommer til de, men de har en tendens til å være korrodert og knekke.

 

Mine er helt fine, jeg ser såvidt begge muttrene, det er pinnebolter. Jeg har et ønske pm å ligge på magen å skru, hvis jag kan unngå å ta motor ut, men sitter ikke bukkehornet fast med 4 skruer og må demonteres samtidig?

Finnes det noen erfaringer på akkurat dette?

 

Staven er ett verktøy for å justere retningen på motor i forhold til gimbal og drev.

Det ante meg :) Takk..

 

 

 

 

Link to post

Slakk i styrepinnen er vanlig problem på Mercruiser drev, og spesielt Bravo drev. Det store problemet er at noen hos Mercruiser var drita fulle når de designet de delene. Del 13 og 14 på tegningen er omtrent de første delene som monteres på båten, FØR man monterer motor og drev.

De må derfor normalt også demonteres sist, ETTER at motor og drev er tatt ut, noe som er en designflause av de store for en slik del som normalt er utstlitt etter 5-10 år.

 

Det er noen luringer som har funnet alternative måter å gjøre det på, se linkene under. Jeg har ett par ganger brukt teknikken med å borre hull i sidene på transomfestet. Det er som regel to små runde "hakk" akkurat der det skal borres.

I stedet for plugger har jeg limt inn igjen de metallbitene som borres ut med Loctite metall på tube ting, noe som sitter som k**k i Grete, og som etter sparkling og lakk blir som nytt.

Jeg anbefaler alltid å ta ut motoren, men dersom eieren av båten heller vil bruke en dags arbeid og ett par båtlapper i deler på å borre i stykker transomfestet i stedet for å bruke en uke og veldig mange titalls båtlapper på ta ut motoren, så gjør vi det.

Det blir som regel til å borre i stykker transomfestet, da de færreste ønsker å demontere motor og drev for å bytte noen små deler til noen få kroner.

Mercruiser anbefaler forøvrig i service manualene sine å borre huller i transomfestet for å komme til disse delene, så det er nok ikke noe problem å gjøre det, det bare virker litt feil å borre huller i selve transomfeste.

 

http://mercstuff.com/gimbalringinst.htm

 

http://www.jrmarine.com/instructions.htm

 

Forøvrig har jeg aldri prøvd å gjøre det slik du ønsker, ved å ta av transomfestet med motoren i båten, så jeg vet ikke sikkert om det er mulig, men noe sier meg at det ikke er det, ettersom det da ikke hadde vært behov for alternative måter, slik som borring i transomfeste, dersom det var så enkelt.

Jeg er temmelig sikker på at motor må ut, og i beste fall flyttes en del bakover for å komme til, eller at du må benytte deg av en av de alternative måtene å gjøre det på.

Hvis du ikke har noen erfaring med skruing var dette helt klart noe jeg hadde satt bort, da det kan være ett h3lv3"#! å få dette av og sammen igjen, selv med borrede huller i sidene for å komme til.

 

Ofte er det også slitasje i metalldelene, ikke bare foringene, og da må de maskineres av litt og brukes rustfrie hylser for å få tilbake det metallet som er slitt bort, eller man kan kjøpe nye deler fra en Mercruiser forhandler.

Redigert av adeneo (see edit history)
Link to post

Jeg har ingen erfaring med Mercruiser, men et lite råd. En kamerat av meg skulle løfte ut en AD41 fra en Alicraft 26, med traktor. Resultatet var at traktoren tippet forover med skuffa rett i båten og diverse store sprekker her og der. Ad 41 er tyngre enn din motor, jeg vet ikke hvor stor traktoren er, men moralen er: Vit hva du driver med. Hilsen kranfører.

Link to post

Det blir motor ut på meg. Jeg er over gjennomsnittet god til å skru, så dette skal gå bra. Traktoren til maboen er ikke den største, men med snøfreseren på i rompa er jeg sikker på at den klarer 350 kilo på gaflene. Pga targabøylen kommer vi ikke til me kran, ellers så hadde jeg nok valgt den metoden.

Desverre er bayliner'n så tran i motorrommet, at det bare er 3-4 centimeter foran motor. det betyr at motor må opp. jeg tar samtidig en velfortjent service på denne i garasjen i vinter.

Link to post
  • 3 år senere...

Hei folkens.

Jeg er også så heldig at jeg må ut med motoren. Motor er en Mercruiser 4,3 LX fra 95. Drev er Alpha one Gen 2.

Båten ligner på en Fjord Weekender.

 

Spørsmålet mitt er om noen kan forklare rekkefølgen på hva som må av mellom motor og transom. Er litt forvirret på akkurat det.

Mitt prosjekt. Barracuda Daycruiser fra 80 tallet:

https://baatplassen.no/i/topic/95213-prosjekt-barracuda-23/

Link to post
  • 5 år senere...
adeneo skrev On 22.10.2010 at 0.12:

Slakk i styrepinnen er vanlig problem på Mercruiser drev, og spesielt Bravo drev. Det store problemet er at noen hos Mercruiser var drita fulle når de designet de delene. Del 13 og 14 på tegningen er omtrent de første delene som monteres på båten, FØR man monterer motor og drev.

De må derfor normalt også demonteres sist, ETTER at motor og drev er tatt ut, noe som er en designflause av de store for en slik del som normalt er utstlitt etter 5-10 år.

 

Det er noen luringer som har funnet alternative måter å gjøre det på, se linkene under. Jeg har ett par ganger brukt teknikken med å borre hull i sidene på transomfestet. Det er som regel to små runde "hakk" akkurat der det skal borres.

I stedet for plugger har jeg limt inn igjen de metallbitene som borres ut med Loctite metall på tube ting, noe som sitter som k**k i Grete, og som etter sparkling og lakk blir som nytt.

Jeg anbefaler alltid å ta ut motoren, men dersom eieren av båten heller vil bruke en dags arbeid og ett par båtlapper i deler på å borre i stykker transomfestet i stedet for å bruke en uke og veldig mange titalls båtlapper på ta ut motoren, så gjør vi det.

Det blir som regel til å borre i stykker transomfestet, da de færreste ønsker å demontere motor og drev for å bytte noen små deler til noen få kroner.

Mercruiser anbefaler forøvrig i service manualene sine å borre huller i transomfestet for å komme til disse delene, så det er nok ikke noe problem å gjøre det, det bare virker litt feil å borre huller i selve transomfeste.

 

http://mercstuff.com/gimbalringinst.htm

 

http://www.jrmarine.com/instructions.htm

 

Forøvrig har jeg aldri prøvd å gjøre det slik du ønsker, ved å ta av transomfestet med motoren i båten, så jeg vet ikke sikkert om det er mulig, men noe sier meg at det ikke er det, ettersom det da ikke hadde vært behov for alternative måter, slik som borring i transomfeste, dersom det var så enkelt.

Jeg er temmelig sikker på at motor må ut, og i beste fall flyttes en del bakover for å komme til, eller at du må benytte deg av en av de alternative måtene å gjøre det på.

Hvis du ikke har noen erfaring med skruing var dette helt klart noe jeg hadde satt bort, da det kan være ett h3lv3"#! å få dette av og sammen igjen, selv med borrede huller i sidene for å komme til.

 

Ofte er det også slitasje i metalldelene, ikke bare foringene, og da må de maskineres av litt og brukes rustfrie hylser for å få tilbake det metallet som er slitt bort, eller man kan kjøpe nye deler fra en Mercruiser forhandler.

 

Heisann!

 

Henger meg på her, da jeg har registrert noe dødgang på drevet ved siste slipsetting.

Registrerer ingen lekkasje av betydning, så mulig jeg er i tidlig fase enda :)

 

Er det slik at det ofte "kun" er styrepinnen som er blitt avrundet, eller må man ofte gjøre tiltak på armen også?

 

Tror jeg har fått verifisert at det ikke er særlig dødgang på gimbal-ringen, jeg kan se at bolten rører seg med minste bevegelse på drevet sidelengs.

 

Har også forsøkt å få bestillt et sett fra JM-Marine, men jeg fikk en deleliste som var kjempelang, og lurer egentlig på hva jeg skal bestille :D

 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...