Jump to content

Råbillige yamaha motorer

argghhh

Recommended Posts

1. ... kan vi forlange at et firma bestiller en såpass dyr vare uten at en har en slags forsikring om at kunden er seriøs?

2. Er ikke et lite forskudd et tegn på at en seriøs?

3. Synes det er bra at noen går litt "løs" på et marked som tidvis er kraftig overpriset...

Skulle vært spennende å se hvilken fortjeneste det egentlig er på de forskjellige motorene.

Fortjeneste fra importør, selger osv.

1. Ja vi kan forvente å handle en standardvare uten å betale forskudd. Det er etter min mening ulempen med å drive butikk uten lager.

2. Ja, behov for forskuddsbetaling på standardvarer (ikke spesialbestilte varer) tyder på liten likviditet hos forhandleren. Det er jo ingen tvil om at disse motorene hadde blitt solgt "på et blunk" om de kunne leveres over disk til den prisen.

3. Det er ingen tvil om at markedet til dels er overpriset. men, som andre her viser til, så blir disse motorene solgt til en lavere pris enn du finner de til i det store utland. Og da uten at norske særavgifter er lagt til. Da aner jeg ugler i mosen!

Men..... jeg håper for all del at jeg tar feil i dette tilfellet!!

AASS for OSS! Drikk Aass og piss Ringnes!
Drikk aldri vann (og spis ikke den gule snøen)!!

Jeg har stor forståelse for at folk er lite villige til å skille seg med 10-15000 kr.

På den andre siden, kan vi forlange at et firma bestiller en såpass dyr vare uten at en har en slags forsikring om at kunden er seriøs?

Jeg tror den eneste bransjen du ser at det skjer noe lignende i er møbelbransjen når man snakker om tilsvarende summer. Likevel har jeg langt mer tilitt til en bransje hvor forretningene heter Skeidar, Møbelhuset ect enn en forretning som averterer på FINN og oppgi et firmanavn som ikke eksisterer i Brønnøysundregistrene.

De firmaene man finner ved et søk i Brønnøysundregistrene er:

990238537MARNET ENTREPRENØR1621 GRESSVIK

938301387MARNET INTERNATIONAL AS1621 GRESSVIK

993559067MARNET INVEST LIMITED1621 GRESSVIK

993604461MARNET MARITIM LIMITED1621 GRESSVIK

967966614MARNET TRANSPORT BIL OG MASKINUTLEIE AS1621 GRESSVIK

For meg så ser dette ut som "Isenkram" allerede.

Det neste kan bli: Marnet Kebab, dynamitt og kjoleutleie Limited.

Bare for å ha nevnt det, Marnet Maritim Limited står oppført med næringskode "Drift av restauranter og kafeer" ! Alle firma listet opp her er driftet av Hans Petter Thue bortsett fra dette Marnet Maritim Limited som er driftet av Minalill Thue-Iversen og antagelig er hans kone.

Ved eventuel handel tror jeg at jeg ville undersøkt vilket firma jeg egentlig handlet med, for ingen av de registrerte firmaene driver med salg av båtmotorer, men er derimot inne på montering av ferdighus, oppføring av bygninger og utleie av biler og maskiner samt invest.

Dette er ikke noen personlig vendetta, men et varsku til potensielle kunder av motorene om å "trø varsomt".

Jeg får si som Smiley, håper jeg tar feil, men tror det dessverre ikke.....

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Kanskje et annet betimelig spørsmål. Er motorene CE-merket, og foreligger det samsvarserklæring? "Vanlige" japanske motorer er neppe CE-merket, da kun en brøkdel av totalproduksjonen er beregnet for land hvor dette kreves.

mvh

FredT

Kystskipper 1980 Fredrikstad Navigasjonsskole

Om disse motorer CE merket vet jeg ikke, men de firetakt Yamaha som selges i Qatar er iallefall CE merket.. dog finnes det fortsatt god gammel totakt forgasser som ikke er CE merket også tilgjengelig her...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

De har vel ordnet opp i forholdet da:_)

Det har ikke kommet noen kunngjøringer på brreg angående ny revisor så det er nok sannsynligvis ikke blitt ordnet opp i.

Revisoren fratrådte 15.04.2010, det skal ganske mye til før det skjer. De har i tillegg ikke klart å skaffe ny revisor, dette tilsier at den tidligere revisoren fraråder andre å påta seg oppdraget.

Egenkapitalen er negativ med 400 000, dvs at det er kreditorene som finansierer driften av selskapet.

I min verden er selskapet IKKE kredittverdig.

Hadde jeg dog kunnet dra å hente en motor og betale cash i dag til de prisene hadde jeg gjort det uavhengig av garantier osv pga den lave prisen.

edit: Eventuelt går det ann å høre om man kan betale forskuddet med kredittkort og da henvende seg til kredittkortselskapet hvis man ikke får motoren. Noen som melder seg frivillig til å undersøke?

Redigert av espenal (see edit history)

Her er side opp og side ned med klaging over at båtrelaterte produkter er så himla dyrt og overpriset. vel og bra, de er nå det.

Men se nå, straks det kommer noe billig ja så er det ikkje anna enn syting over at det er for billig og at dette da må være banditter osv.

Valget står altså mellom landeveisrøveri eller banditter. Lurt blir man visst uansett virker det til. sett på maken

Redigert av Plutonium (see edit history)

På den andre siden, kan vi forlange at et firma bestiller en såpass dyr vare uten at en har en slags forsikring om at kunden er seriøs?

Fatter bestilte seg en helt ny Toyota Landcruiser til 860.000 hos Toyota på Hvam.

Var ikke noe snakk om forskudd der. Han betalte bilen når han fikk den, ikke før. Men kontrakt ble inngått med det vilkåret selvfølgelig.

Slik burde det være ellers også. Man bestiller en vare = Kontrakt, enten det skjer via internett eller personlig oppmøte.

Forskudd ? Hvorfor i alle dager skal man betale håndpenger ? Det gjøres av og til ved private salg. Men i butikk ? Det ville jeg aldri gjøre :)

Føkk deg...

Men se nå, straks det kommer noe billig ja så er det ikkje anna enn syting over at det er for billig og at dette da må være banditter osv.

Valget står altså mellom landeveisrøveri eller banditter. Lurt blir man visst uansett virker det til. sett på maken

Har du fått med deg hva som har blitt skrevet? Det er ingen ting som frarådes om å kjøpe billig. Hva er vel bedre en det?

Men når man søker opp litt fakta så er det mye som taler dem i mot, egentlig alt spør du meg.

Har et forslag... kan skaffe deg samme motorer de gjør til samme pris.

Firmaet mitt vil jeg ikke blande inn i dette siden jeg er på vei til å bli tvangsoppløst.

Så jeg kaller firmaet mitt Vidar Olsens`s motor og mekk.

Send meg en IM så skal du få et kontonummer... jeg trenger 20% i forskudd.

Litt usikker når du får motoren. En eller annen gang litt utover.. garantier og slikt kan la hver å spørre om for jeg vrir meg uansett unna spørsmålet....

:saint:

desperate tider kaller for desperate tiltak. Hadde desse motorane stått til ordinær pris vile ikkje denne tråden eksistert. Har vært mang en gang hos våre store elektromarkedbutikker også etter å ha sett en reklame i tv eller i postkassa på noe realt billig. Men har de varen? nei det har de ikke. Desverre utsolgt, hadde vel i beste fall ett eksemplar. Tror vi alle har vært der. Men de fikk meg til butikken. Men når man først er der så er det sjelden noe mangel på varer de faktisk vil selge. Hadde de hatt desse på lager til ordinære betingelser så hadde de ikkje oppnådd noenting annet enn å tape penger.

Poenget her er jo at de krever 20% betalt på forskudd før de bestiller motoren.Dette er jo ikke normal praksis av en forhandler.

Selv om varen sto til ordinær pris ,tror jeg nok folk hadde sjekket litt før de betalte dette.

Det er nok av tråder i diverse forum der folk har blitt bedt å forhåndsbetale en vare som aldrig kommer.

Tror nok ikke dette er et "lokketilbud" Plutonium, og du betalte vel heller ikke på forskudd før du kom til elektromarkedet..

det beste rådet er UANSETT ALDRI betal for noe før du bytter varen mot penger samtidig

det begynner å bli altfor mange kyniske mennesker og firmaer rundt om og nordmann er lettlurt og naiv

har akuratt gått 5 på med en som skulle tegne og stå ansvarlig for byggeprosjektet vårt

han forlangte etter mye frem og tilbake minst 2000 i forskudd og resten ved godkjennelse av papirmølla

han har trenert og rotet bort hele sommern og i stedet for at vi kunne sette i gang etter fellesferien

blir det ny runde med annet firma og vi får antagelig ikke begynt før våren igjen

ikke så mye med motor og gjøre (beklager) men når folk lager så mye faenskap for 2000 kr da er det ingenting som forundrer meg

betal heller mere og få garanti og sikkerhet!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Svindlerens enkle triks er å ligge såpass mye under i pris at du bare ikke KAN si nei. (snakker nå om den typen som skal ha forskudd)

Hvis noen følger med på den engelske varianten av "Bygg & Bedrag" (som for øvrig starter i dag), så er det en gjenganger, at bedrageren er så mye rimeligere enn alle andre, at kunden ikke kunne la vær å velge han. Her er det også snakk om forskudd grunnet alt mulig av unskyldninger, bilen brøt sammen, en annen kunde betalte ikke etc..

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Etter litt frem og tilbake virker det som at de plutselig ikke har motorer igjen til den prisen, og når det gjelder garanti var ikke dette avklart med yamaha norge siden de ikke stod som importør, men skulle det være noen feil med motorene var det visst ikke noe problem for da kunne kunden bare lever motoren tilbake til Marnet så skulle de fikse dette.

Service var heller ikke noe problem siden Marnet kunne ta denne også.

Litt tungvint for folk som ikke bor så nære fredrikstad......

På spørsmål om CE-merking kunne de ikke svare på dette, og så heller ikke nødvendigheten i dette, siden dette var fabrikksnye motorer på lik linje som de som feks Yamaha selv tok inn til norge med masse fordyrende mellomledd som økte salgprisen betraktlig siden alle skulle ha høy fortjeneste.

Jeg er nå i dag glad jeg ikke bestilte noen motor fra disse, og at de IKKE godtok en bankgaranti på kjøpssummen.

Håper selvfølgelig at jeg tar feil av denne forhandleren med tanke på de som har bestilt motor derfra.

Ha en fin dag

Alle produkter som er farlig å bruke skal være CE godkjent etter noen grunnleggende minimusmkrav meg bekjent. Og ikke bare det, CE-merking er også et verktøy for europeiske myndigheter for å beskytte det europeiske markedet.

Jeg tar det ut av en sammenheng, av husken så sikkert mye mer. Men om jeg treffer riktig er Marnet på ville veier og gjør noe ulovlig?

Men om jeg treffer riktig er Marnet på ville veier og gjør noe ulovlig?

Du er nok ikke på ville veier, snarer tvert i mot.

Dersom dette er motorer som ikke er ment for Europa og som ikke er CE merket så er det forbudt å selge disse i Norge.

Velger å tro at selger vil få føle dette på kroppen når de skal tolle dem inn.

Med alt det styret det har vært rundt krav til CE merking de senere årene vil nok aldri disse motorene nå det Norske markedet om ikke CE merking er på plass. De blir nok liggende på et tollager en eller annen plass.

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Før det er helt spikret og en vedtatt sannhet, de som annonserte disse motorene kaller seg Marnet Båt og Motor og har med stor sikkerhet ingen forbindelse med gode gamle Marna(Marna Motor A/S i Mandal). Kanskje moderator kan gripe inn og korrigere denne åpenbare feilbenevnelsen?

Kommentar fra moderator: Har redigert innleggene der firmanavnet var skrevet feil.

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Mange spekulasjoner, konspirasjoner og generell mistro ute å går her. Berettiget eller ikke.

Tidligere var det tradisjon på BP at man varslet bedriften det gjalt om tråden på BP slik at de fikk mulighet til å uttale seg. Noen som har gjort det i dette tilfelle?

Så bl.a. at en eller annen hang seg opp i at en av selskapene var registrert innen restaurant-drift. Vel, uten å kjenne området og personene mer enn at jeg har fylt bensin der noen ganger i sommer, så er det slik at de driver med mye forskjellig virksomhet på det samme området. Det er da ikke uvanlig å dele driften i forskjellige selskaper.

De driver ett enkelt spisested/pub på brygga. Så der har dere vel den virksomhtene. De driver utleie av båtplasser. Det er to brødre/arvinger som disponerer hver sine brygger, så at de har vært sitt driftsselskap er vel ikke helt utenkelig. De har en liten felles kiosk med bensinutsalg. Sikkert skilt ut fra båtplassene og pub'en. Hvis man da legger på ett eiendomsselskap som eier hele området separert fra driften, så er man straks oppe i det antall selskaper man har henvist til.

Som sagt, jeg har ingen relasjoner til noen av dem ut over å være bensinkunde etter innfallsmetoden, men det hadde jo vært greit om de ble oppmerksome på tråden og kunne korrigere hvis det er noe feil.

• 2 uker senere...

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...