Guest Kaptein Fredrik Startet 6.September.2010 Del på Facebook Startet 6.September.2010 (redigert) Som noen vet, klarer jeg ikke bestemme meg. Bygge en mahogni Glen-l båt eller kjøpe en plastsnekke? Jeg har en garasje full av verktøy, så verktøy og muligheter er ikke akkurat noe problem. Jeg har båten min nå i en elv(Nitelva), og jeg kan kjøre ut til Øyeren. Men hva egner seg best? Jeg liker å skru, mekke, lodde, fikse, tenke, sveise og mere kommer jeg ikke på i farta. Jeg har en del erfaringer med motorer og båter. Jeg kan skru motor. Det skal egentlig være en båt bare for meg, kanskje for en kompis, men det kan være hele familien(4 personer til sammen) som skal ut en gang eller to Men nå har fadern og modern kjøpt seg snekke, så da blir det bare meg alene. Penger? Penger ja... Der settes det grenser. Jeg kan bruke 50-60 tusen, men da om ca to år. Fart, det er morsomt med fart, men jeg må kjøre halvannen time før jeg kan gi mere fart, fordi jeg har båten i en elv hvor det er 5 knops grense hele elva Dere kan skrive for og motargumenter osv. Takker på forhånd Redigert 6.September.2010 av Kæpt'n Fredrik (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
OnkelDonald Svart 6.September.2010 Del på Facebook Svart 6.September.2010 Du sier ikke noe om hva slags glen-l båt du ser for deg, men de fleste glen-l designs er jo båter for et helt annet bruksområde enn ei plastsnekke. Glen-l båt = dagsturer i ok vær, begrenset antall personer, stort fartspotensiale, ikke så egnet for fiske kanskje? Snekke= campingvogn på sjøen, fasiliteter som do, pantry, soveplasser, går seeeeeeint. Ellers så må jeg jo si at det sikkert er veldig morsomt å bygge selv da, og dokumentere på båtplassen :) Sitér dette innlegget Genialt enkel redigering av nettsider Link to post
Guest Kaptein Fredrik Svart 7.September.2010 Del på Facebook Svart 7.September.2010 Jeg tenkte litt på Glen -l Zip. Sitér dette innlegget Link to post
dastunt Svart 7.September.2010 Del på Facebook Svart 7.September.2010 Heisann kæpt`n! Ingenting er vell finere en sette seg opp i ein båt du har bygd fra grunnen og cruise inn i solnedgangen....?? Glen-l zip er ein nydelig båt men uendelige mulegheita! Om du har plass, kvifor ikkje begge deler? Du kjem LANGT med 5000 kr i mahogny og epoxy om du har verktøy fra før! Da kan du jobbe litt på snekka og litt på zipen så du ikkje går lei av noken av dei. Personleg synst eg ingenting er kjekkare en å jobbe på squirten, men det kreve ein god del tolmodigheit. Sitér dette innlegget Mitt prosjekt : Glen-l Squirt 11 fot Link to post
Guest Kaptein Fredrik Svart 7.September.2010 Del på Facebook Svart 7.September.2010 Jeg tenkte på å ha to båter, men jeg vet ikke grensa i havna, men det står nå to båter registrert på meg. min jolle og fadern sin snekke. Men jeg kan høre med en der borte en dag. Sitér dette innlegget Link to post
eysteind Svart 9.September.2010 Del på Facebook Svart 9.September.2010 Kanskje kjøpe seg ei snekke som du pusser opp først? Får dei ei fin plassnekke på rundt 20 fot for 30-40.000,- Anbefaler deg å kjøpe ei av kjent merke, da er det mye lettere å selge seinere. Har selv ei Saga 20 som eg syns er en kjempebåt. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Kaptein Fredrik Svart 9.September.2010 Del på Facebook Svart 9.September.2010 jeg har sett litt på sollux 24 ac . Men den Glen-l Zip'n den er vakker. Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart 9.September.2010 Del på Facebook Svart 9.September.2010 For å gjøre det veldig enkelt. Har du planlagt å overnatte i båten. Hvis ja bør du ikke basere deg på Zip'en. Hvis nei, du skal bare kjøre dagsturer, så fungerer Zip'en bedre, da du vil ha større aksjonsradius. Hvis det var opp til meg. Kjøp deg ei billig snekke du kan rusle rundt med ett par år mens du bygger Zip'en i garasjen. Når Zip'en er på vannet, kan du vurdere om du skal kvitte deg med snekka eller beholde den som helge-båt. Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Guest Kaptein Fredrik Svart 9.September.2010 Del på Facebook Svart 9.September.2010 (redigert) hvis jeg bygger zip'en, så bruker jeg min terhi microfuni mens. Men det kan hende jeg skal overnatte, med noen kompiser, de må sove i telt utenfor, men går det å sove i en zip? Eller blir det for trangt? Redigert 9.September.2010 av Kæpt'n Fredrik (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Whistler Svart 9.September.2010 Del på Facebook Svart 9.September.2010 Det er ca 140cm tversover dørken i fremre cockpit. Om du bygger en versjon med åpen cockpit istf to separate tipper jeg det blir litt mer enn det på langs. Å ligge under fordekket er det ikke plass til. Sitér dette innlegget Jeg bygger har bygd en Glen-L Zip Link to post
Guest Kaptein Fredrik Svart 9.September.2010 Del på Facebook Svart 9.September.2010 ok. Takk for svar alle sammen. Er det bedre med en Zip enn en sliten snekke? Mesteparten av tiden blir vil bare å cruise rundt...... Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 9.September.2010 Del på Facebook Svart 9.September.2010 Er det bedre med en Zip enn en sliten snekke? Er det bedre med en scooter enn en campingbil? Alt har sitt bruksområde, hva som er best avhenger av hva du skal bruke den til! Fordelen med snekka er at du kan kjøpe den med en gag og ta den i bruk, skal du bygge deg en ZIP har du et par års arbeid foran deg før du eventuelt kan nyte båten (hvis du ikke går lei i mellomtiden da). Du har med ZIP'en også en båt som kan bli vanskelig å få solgt, samt at du må ha den i fem år før du i det hele tatt kan tenke på å selge pga EU reglene. En snekke derimot kan du selge når som helst du måtte føle for noe annet, og få pengene dine tilbake. Jeg for min del hadde gått for snekka... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Retox_93 Svart 9.September.2010 Del på Facebook Svart 9.September.2010 Gå får sjekte:) finn en billig glassfiber sjekte og puss den opp. Du lærer enormt mye, og du trenger ikkje så mye kunnskaper fra før. Begynte på ei sjekta og da kunne e nesten ingenting på båt generelt, Men har lært enormt mye iløpe av den perioden. Gøy er det også! Og Det er gøyere å kjøre en sjekte som man kan pusset og skrudd på i flere år, en en båt du kjøper ferdig ! (Min mening) Sitér dette innlegget Link to post
free Svart 9.September.2010 Del på Facebook Svart 9.September.2010 Tror de er et sjakktrekk å gå for ei snekke i første omgang, kjempe kos, vanvittig billig å bruke, mye for pengene. så kan du jo bruke god tid på å bygge deg en Glen-l utenfor sesongen. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Kaptein Fredrik Svart 9.September.2010 Del på Facebook Svart 9.September.2010 Du har med ZIP'en også en båt som kan bli vanskelig å få solgt, samt at du må ha den i fem år før du i det hele tatt kan tenke på å selge pga EU reglene. Okei, da blir det litt vanskeligere. men er den regelen for båter man bygger selv? Sitér dette innlegget Link to post
Guest Kaptein Fredrik Svart 10.September.2010 Del på Facebook Svart 10.September.2010 I dag har jeg gått og sett på snekker igjen, og har blitt litt hekta på det igjen. Jeg liker spesielt den sollux 24ac, og Sandvik 945 Sitér dette innlegget Link to post
free Svart 10.September.2010 Del på Facebook Svart 10.September.2010 bare lurte litt, den rimeligste Sandvik 945en på finn.no ligger på 550.000,- hadde ikke du et noe mindre budsjett? enig i at den er fin da! Sitér dette innlegget Link to post
Guest Kaptein Fredrik Svart 10.September.2010 Del på Facebook Svart 10.September.2010 Jeg stod på vannski bak en sånn engang , derfor er den litt interesang, men budsjettet ligger på 50-60-70000 kr. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Kaptein Fredrik Svart 12.September.2010 Del på Facebook Svart 12.September.2010 Men går nok for en plastsnekke. Jeg vet ikke hvor lenge jeg skal bo her i lillestrøm heller, da hadde det vært fint med en jeg kan selge hvis den er i "veien." Det er en nabo her som har sagt til fattern at det beste for meg er nok en snekke, siden han vet jeg liker å drive å koble opp strøm og slikt. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.