Jump to content

Faste "bosettere" i uthavner - hvor vanlig er det?

Arvid_A

Recommended Posts

Hei!

Med tanke på det som er skrevet i denne tråden (fra innlegg #3032) om praktisering av ”faste” plasser på Mølen, så kunne det jo være interessant å finne ut om det er flere uthavner hvor man bør ta hensyn til tilsvarende ”hevd-regler”, for ikke å havne i unåde/dårlig havne-naboforhold med mer eller mindre faste ”bosettere”? Man drar jo på sjøen for å slappe av og kose seg, og gjerne da i sosialt og hyggelig selskap med andre båtfarende, ikke for å utsette seg og andre for uhygge og mistrivsel.

Jeg har hørt om lignende tilstander på ”nord- og vestbredden” i Fredagshølet på Hvaler, hvor man til og med reserverer plass ved å stenge av med ”fortøyningstau”. Jeg har imidlertid ikke vært der de tre siste sesongene.

Dersom det ikke er påkrevd av en eller annen grunn å søke nødhavn et bestemt sted, så er det er vel egentlig nok av flotte uthavner rundt omkring. Det burde derfor ikke være nødvendig å trenge seg sammen og derved bli utsatt for dårlig stemning, men samtidig er det jo en uskikk at enkelte lager seg ”havneregler” i friområdene på denne måten, slik at farende fanter utenfor klanen føler seg uvelkommen.

De fins overalt vil jeg tro. F.eks. er det en i skjærgården her vi i gjengen bare kaller for Burø-kongen. Han har banket bolter i fjellet og virkelig rigget seg til. Legger igjen ting (stoler og sånt) på land etc. Kunne like gjerne hatt landbasert hytte.

If you think you kan walk on water then you will sink very quickly

...uthavner hvor man bør ta hensyn til tilsvarende ”hevd-regler”,.....

Man skal selvfølgelig ikke ta hensyn til disse som tar seg til rette på dette viset ved å holde seg unna.

Hvor skal det da ende hvis alle med etikk og folkeskikk skal holde seg unna slike steder?

Er vel ingen som gidder å bruke energi på en flott solskinnsdag på å bryte seg inn i en fast gjeng vel? Jeg har ikke sett dette problemet i Langesund/Kragerø skjærgården. Sikkert noen som har faste plasser, men det er da plenty av plasser man kan ligge alene hvis man vil.

Dette er en uting generelt. Har vært på Mølen 3 ganger selv men ikke opplevd noe ubehagelig men så bryr jeg meg lite om none "fastboende" blir fornærmet. Smiler til alle uansett og da blir de fort blide igjen.

Ikke bry deg om "faste plasser", legg deg der det er ledig og du ikke ligger i veien for andre og smil så bredt du kan hvis noen er sure :-)

Det er lett å si at man ikke skal bry seg om "fastboende", "hevd" osv., men det er ikke så lett å legge seg et sted når de har lagt ut et tau for å hindre folk å fortøye, eller at de "holder av" plass til venner.

Forresten så har jeg en viss forståelse for at man "holder av" plass. Det blir liksom ikke det samme å være på tur med venner som ligger på naboøya.....

Men for all del: Vi må ikke la noen få være i fred som forsøker å "nekte" andre å legge til. Disse må man legge seg i veien for så ofte som mulig. I Nøtterøy/Tjøme skjæregården vet jeg det er texas. Så til deg Ludde: Legg deg der Burø-kongen pleier å ligge. Det fortjener han.

Høres ut som om det er rene vestbredden.. kongen på Golanhøyden etc Må vi sende Erik solheim eller Terje Røed Larsen? :)

Hva med å lage sitt eget faste bergfeste 1 meter fra kongens, krev di rett og send ut noen med båten på onsdag. Eller at opptil flere baatplassenmedlemmer går sammen om å okkupere en del plasser sammen :)

i sin mer enn strøkene Scand 29 Baltic som har fast plass på østre bolærne

tror både Lunde 30 og andre fra nøtterø vet hvem det er snakk om her :wink:

Lurer på om det var han som passerte meg 30 meter før "fergekaia", med strak kurs mot indre nord/syd vente flytebrygge. Søndag 22. august.

Balticen la seg fint til, en 3/4 båtbredde bak den siste av 2 båter som allerede lå der. Med en 1/2 båtlengde igjen av brygga akter på seg.

Vi hadde tenkt å legge til på ytre flytebrygge, siden det blåste ganske kraftig fra vest, hadde jeg ikke nubbe tjangs å komme inn til brygga med det "høyhuset" jeg har.

Eier av Baltic og den båten som lå forran, forhalte Balticen nærmere båten forran og vinket meg inn.

Så om samme person, hadde jeg en positiv opplevelse av han. Det jeg reagerte på var den målbeviste fart og kurs rett forbi oss og inn for å få "plassen sin".

Etterpå oppdaget jeg at det er mer enn dybde nok på den flytebrygga sør for ferge kaia. Hadde vært bedre å liggi der.

Forresten: Fredagshølet er den værste plassen jeg har vært. Når det gjelder at gjengene har "faste plasser".

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Legger igjen ting (stoler og sånt) på land etc.

Hadde en lignende erfaring i helgen. Fant en fin plass vi ønsket å legge oss, men der hadde noen lagt ei gummijolle og strekt et langt tau forbi en flott longsideplass.

Jeg vurderte en stund å legge til og bare la tauet hans ligge der. Det var imidlertid ganske innlysende at han ville holde av denne longsideplassen så jeg kjørte videre siden jeg ikke ønsket å fremprovosere en uønsket situasjon.

Er det greit å "holde av" fortøyningsplasser på denne måten syns dere?

Hadde en lignende erfaring i helgen. Fant en fin plass vi ønsket å legge oss, men der hadde noen lagt ei gummijolle og strekt et langt tau forbi en flott longsideplass.

Jeg vurderte en stund å legge til og bare la tauet hans ligge der. Det var imidlertid ganske innlysende at han ville holde av denne longsideplassen så jeg kjørte videre siden jeg ikke ønsket å fremprovosere en uønsket situasjon.

Er det greit å "holde av" fortøyningsplasser på denne måten syns dere?

Ser du er fra Hvaler. Kanskje du var på Tisler i helgen?

Jeg ankom Tisler i Saowanee fredag formiddag sammen med en kompis. Vi la først til mot land i bukta med den blå bøya. Men der fikk vi beskjed fra han som lå nærmest at det var ventet en vennegjeng med fem båter og at det ville bli en del støy utover. Han var egentlig grei og ikke veldig avvisende, men vi syntes det var like godt å finne en annen plass. Vi fant en fin longside plass i et sund på andre siden av øya. Der la vi igjen jolla, både for å holde av plassen og for å slippe å ta den med, og dro til Skjærhalden for å hente konene som kom med bil.

Da vi kom tilbake med konene var sundet stengt av båter som lå longside ved inngangen. Vi la da istedet til mot land litt utenfor. Jeg håper på litt forståelse for det vi gjorde og håper vi ikke ødela den fine helgen for noen. Tisler var fantastisk, særlig å søndag.

Her er Tisler på Søndag med Saowanee mot land i midten av bildet. Longsideplassen vi ikke fikk brukt var i sundet innenfor gjengen som ligger longside til høyre i bildet.

img_9859.jpg

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Ser du er fra Hvaler. Kanskje du var på Tisler i helgen?

img_9859.jpg

He he, jo faktisk :wink:

Longsideplassen jeg refererte til var imidlertid ikke der du hadde lagt jolla, men like ved seilbåten som du ser masta på til venstre i bildet ditt :smiley:

Hadde jeg visst at det var du som lå på odden der skulle jeg kjørt bort og "glant" litt på båten din, den ser utrolig flott ut!

Folk som påberoper seg hevd til plasser i uthavner og/eller legger igjen eiendeler for å holde av en plass mens de er bote er kun noen store egoister som en overhodet ikke skal bry se om...

De kunne holdt seg på Larkollen camping der passer de bedre inn enn i skjærgården...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Er det ikke slik at man i følge friluftsloven ikke har lov til å ligge mer enn to døgn på samme plass?

Reglene gjelder ikke på sjøen

Sjøen er verken innmark eller utmark. Reglene for ferdsel i utmark kan derfor ikke uten videre brukes på sjøen. Friluftslovens regler om adgang til å telte 150 meter fra bebodd hus og hytte, og todøgns-reglen, gjelder blant annet ikke for overnatting på sjøen.

Alternativet til Larkollen camping er vel en tur til Spania med Charter-Svein og co, plass til mange der, og begge har jo egen tv-serie for de spesielt interreserte!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Kan det være noen lokal regler inne i bildet her? Vi så innslag på Dagsrevyen i sommer fra Grimstadskjærgården. Der kjørte Skjærgårdstjenesten rundt og ba folk flytte seg etter to døgns ligge. Båtene ble filmet, og hvis folk ikke flyttet seg, ble politiet tilkalt. Ble loven håndhevet uten grunn her?

Det var en sak på nyhetene om dette i kveld - men her var det hvor lenge man kan oppholde seg på samme plass i utmark. Er skjærgården definert som utmark?

Statsadvokaten vil teste hva som er "noe lengre tid " man kan oppholde seg på samme sted i utmark. De henviste til jeger camper i utmark.

Jeg synes det er fint at slike spørsmål taes opp her i forumet! Greit å få avklart, samt å få frem forskjellige syn på sakene. - men, som kjent, "med lov skal landet byggjast"!

Strør man litt høflighet og dannelse på toppen, kan det faktisk bli trivelig!

Mvh. Strawberry

Samme hvor jeg er, bare jeg er i båten!

Overnatting i båt på sjøen er ikke regulert i friluftsloven. Men det er gammel tradisjon og sedvane for dette overalt langs kysten der sjøfarende har lagt til og overnattet for kortere eller lengre tid etter behov. Dette enten for å hvile, vente på bedre vær eller i påvente av å krysse en farlig havstrekning på et gunstig tidspunkt. I dag er det fritidsbåter som ligger slike steder der man benytter egne medbrakte fortøyningsanretninger eller slike som er fast nedsatt på land, jfr 5.3.

I forarbeidene til friluftsloven antydes det at teltregelen i § 9 kan benyttes analogisk på overnatting i båt ved opphold nær land eller innenfor marbakken. I den før nevnte Høyesterettssaken i 2007 om allmennhetens rett til bading (jfr Rt.2007-102), ble det også særskilt reist spørsmål om de begrensninger som etter friluftsloven § 9 gjelder for telting, får tilsvarende anvendelse ved overnatting i båt. Her gjaldt det konkret slikt opphold på små privateide holmer ca. 100-140 m fra en fritidsbolig. Høyesterett fant at denne bestemmelsen ikke kunne gis analogisk anvendelse for overnatting i båt. Retten la til grunn at det også for slikt opphold måtte gjelde en utilbørlighets-standard i henhold til § 9 annet ledd. Det måtte være denne forarbeidene viste til, og ikke avstandsbestemmelsen på 150 meter i § 9 andre ledd.

I forhold til tidsbegrensningen på 2 døgn for telting sier Høyesterett at § 9 tredje ledd knytter seg til annet ledd som bare gjelder for utmark og gjelder derfor ikke sjøgrunn, som ikke regnes for utmark i lovens forstand. Retten viser videre til at der teltregelen kan tenkes å benyttes må bare være ved oppankring nær land der fritidsboligen/huset ligger, slik at oppholdet kan sammenlignes med opphold på land nær bebyggelse.

Lovligheten av lengden på oppholdet må da vurderes i forhold til fortøyningsreglen i § 7, jfr 5.3, og utilbørlighetsstandarden i § 9 annet ledd, sammenholdt med sedvanerett og eventuelt andre rettsregler utenfor.

http://www.regjeringen.no/nb/dep/md/dok/rundskriv/2007/t-307-.html?id=475481

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...