Jump to content

Prosjekt: Kaikran swl 1500kg, sammenfoldbar

dieselfan

Recommended Posts

Akkurat som Martin L så har jeg en drøm....

Min drøm er en kaikran som er frittstående, 2 meter arm minimum, sammenfoldbar, lett, demonterbar og skal kunne løfte en båt på 1500kg.

Frittstående- fordi jeg ikke kan borre i skiferbrygga den skal stå på.

2 meter arm- fordi jeg trenger det til å løfte en 25 fot båt på land.

Sammenfoldbar- fordi jeg ønsker å kamuflere den som en parasoll på brygga når den ikke er i bruk...

Demonterbar- fordi jeg kun vil ha den montert i høysesong.

Lett- for at det skal være enklere å skru den ned og opp.

En "gjør det selv" løsning virker fristende, er ikke lenge til båten er på land og da har man masse tid...

Noen som har tegninger, bilder eller tanker som man vil dele med andre ??

Kanskje noen vet om en lekker kran som er til salgs ??

Hvis den skal være lett å demontere og stue vekk bør det kanskje være en smekker fagverkskonstruksjon av rør/HUP? Men hvordan tenker du at denne lette, smekre konstruksjonen skal stå hvis du ikke kan bore i kaia? Motvektslodd? Husk på hvis du finner på å smi sammen noe sånt selv at det er ganske strenge krav til godkjenning av slike ting. En ting er at du kanskje bare har tenkt å bruke den selv, men hva om noen "låner" den og ødelegger seg? Tror jeg hadde vært forsiktig med det der :smiley:

Komodo- jeg har mulighet til å feste en flensplate på hjørnet av brygga, men støttestag (som jo er en god løsning om man har plass) har naboene ikke godkjent.

Takk også for at du belyser sikkerheten på en seriøs måte, det er fort å bli for ivrig...

Når jeg har funnet et design vil jeg få hele stasen beregnet, jeg har tilgang til sertifiserte sveisere og NDT.

Motvekt vil bli "reddningen" dersom beregningen tilsier for grove (tunge) materialer.

Noen som har noen lekkre design ideer eller andre tanker ?? Blir 1500kg på 2,2 meter arm for "mye" ??

Byggekraner/fagverkskraner er uten tvil elegante saker, lav vekt og i kombinasjon med motvekt utnytter man designet på en lekker måte..

Ankepunktet mot fagverks-løsningen er at denne løsningen er avansert å lage og stiller så strenge krav til "produsenten"

(mange sveis, mye preparering, stor omkrets og så slipper jeg vel ikke unna å kombinere med vinsj)

Jeg har god plass bak krana og ideen med motvektslodd liker jeg, loddet kan henge bare noen cm over brygga og utgjøre liten risiko.

Min neste båt blir Hydrolift S-24 og den vil jeg ha mulighet til å sjøsette når det passer meg, jobber mye og kan ikke dra på båtturer hver helg, og jeg vil ikke ha bunnstoff på denne båten.... derfor MÅ jeg ha kran :-)

Utfordringen ligger som nevt i at jeg ikke får ha krana der permanent.

Er det noen som har noen tanker å dele ?? (i tillegg til Komodo's gode innspill)

• 1 år senere...

Ikke lett og sette opp noe som kan løfte 1500kg på 2.5m og fremdeles kunne fjernes etter bruk. En slik kran vil jo nødvendigvis veie endel.

Jeg så på muligheter for og kunne kjøre krana inn/ut på et skinnesystem, men fant ut at det ble for mye styr.

Selv endte jeg opp med og montere en 10t/m Hiab kran permanent på brygga.

Kan ingenting om noe, litt om mye og mye om litt.

Ikke lett og sette opp noe som kan løfte 1500kg på 2.5m og fremdeles kunne fjernes etter bruk. En slik kran vil jo nødvendigvis veie endel.

Selv endte jeg opp med og montere en 10t/m Hiab kran permanent på brygga.

Har sett på en Palfinger 2700 som vil klare vekta... den koster ca 140.000kr og d er litt i overkant også må jeg ha hydraulikkaggregat i tillegg.

Kjøper jeg den krana så skal jeg vedde på at noen kommer men et kanon forslag dagen etter...

Denne gjør samme nytten.

http://www.floatlift.com/floatlift.htm

Den ideen er forsøkt, den lokale kommunen vil ikke og naboene gikk i taket...

Jepp, dersom krana skal være frittstående, ikke kan festes i brygga, 2 meter minimum, sammenfoldbar, lett, demonterbar, skal se ut som parasoll når ikke i bruk og skal løfte et par tonn, så kjenner jeg en fyr som fikser dette rimelig glatt :

trylle.jpg

Jeg liker humoren din... i tillegg til innsikten din :-)

Redigert av dieselfan (see edit history)

Kan du montere krana permanent inne i en silo i brygga? Ved bruk heves krana hydraulisk til toppen av brygga gjennom ei luke. Krana vil da være helt ute av syne når den ikke brukes. Dette blir vel en noe dyrere løsning, men kanskje naboene vil være med å spleise dersom de får låne krana ved behov.

Lensepumpe: dette var virkelig nytenkning, takk for en flott ide. Brygga er ikke ferdig så jeg skal sette meg ned å tegne. Supert. :smiley:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...