dieselfan Startet 9.September.2010 Link til dette innlegget Startet 9.September.2010 Akkurat som Martin L så har jeg en drøm.... Min drøm er en kaikran som er frittstående, 2 meter arm minimum, sammenfoldbar, lett, demonterbar og skal kunne løfte en båt på 1500kg. Frittstående- fordi jeg ikke kan borre i skiferbrygga den skal stå på. 2 meter arm- fordi jeg trenger det til å løfte en 25 fot båt på land. Sammenfoldbar- fordi jeg ønsker å kamuflere den som en parasoll på brygga når den ikke er i bruk... Demonterbar- fordi jeg kun vil ha den montert i høysesong. Lett- for at det skal være enklere å skru den ned og opp. En "gjør det selv" løsning virker fristende, er ikke lenge til båten er på land og da har man masse tid... Noen som har tegninger, bilder eller tanker som man vil dele med andre ?? Kanskje noen vet om en lekker kran som er til salgs ?? Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 9.September.2010 Link til dette innlegget Svart 9.September.2010 Hvis den skal være lett å demontere og stue vekk bør det kanskje være en smekker fagverkskonstruksjon av rør/HUP? Men hvordan tenker du at denne lette, smekre konstruksjonen skal stå hvis du ikke kan bore i kaia? Motvektslodd? Husk på hvis du finner på å smi sammen noe sånt selv at det er ganske strenge krav til godkjenning av slike ting. En ting er at du kanskje bare har tenkt å bruke den selv, men hva om noen "låner" den og ødelegger seg? Tror jeg hadde vært forsiktig med det der Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
dieselfan Svart 10.September.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.September.2010 Komodo- jeg har mulighet til å feste en flensplate på hjørnet av brygga, men støttestag (som jo er en god løsning om man har plass) har naboene ikke godkjent. Takk også for at du belyser sikkerheten på en seriøs måte, det er fort å bli for ivrig... Når jeg har funnet et design vil jeg få hele stasen beregnet, jeg har tilgang til sertifiserte sveisere og NDT. Motvekt vil bli "reddningen" dersom beregningen tilsier for grove (tunge) materialer. Noen som har noen lekkre design ideer eller andre tanker ?? Blir 1500kg på 2,2 meter arm for "mye" ?? Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 10.September.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.September.2010 Vil også legge til at jeg ønsker meg en løsning uten vinsj. Satser på å bruke en hydraulisk sylinder til å heve armen opp og ned. Som på en elefantkran (en sånn til å ta ut motoren på bilen med) Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 10.September.2010 Link til dette innlegget Svart 10.September.2010 Hvis jeg var deg ville jeg tatt en titt på byggekraner og sett på hvordan de er konstruert. De er sterke i forhold til vekten. Kanskje det er mulig å grave et hull innenfor brygga og støpe et motvektslodd? Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
dieselfan Svart 11.September.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.September.2010 Byggekraner/fagverkskraner er uten tvil elegante saker, lav vekt og i kombinasjon med motvekt utnytter man designet på en lekker måte.. Ankepunktet mot fagverks-løsningen er at denne løsningen er avansert å lage og stiller så strenge krav til "produsenten" (mange sveis, mye preparering, stor omkrets og så slipper jeg vel ikke unna å kombinere med vinsj) Jeg har god plass bak krana og ideen med motvektslodd liker jeg, loddet kan henge bare noen cm over brygga og utgjøre liten risiko. Min neste båt blir Hydrolift S-24 og den vil jeg ha mulighet til å sjøsette når det passer meg, jobber mye og kan ikke dra på båtturer hver helg, og jeg vil ikke ha bunnstoff på denne båten.... derfor MÅ jeg ha kran :-) Utfordringen ligger som nevt i at jeg ikke får ha krana der permanent. Er det noen som har noen tanker å dele ?? (i tillegg til Komodo's gode innspill) Sitér dette innlegget Link to post
alphaman Svart 11.September.2010 Link til dette innlegget Svart 11.September.2010 kjetting talje er rimelig og enkelt,bruk det Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 19.August.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.August.2012 Er det noen som har fått noen gode ideer på de 2 årene som har gått... På forhånd takk for innspill :-) Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 19.August.2012 Link til dette innlegget Svart 19.August.2012 Jepp, dersom krana skal være frittstående, ikke kan festes i brygga, 2 meter minimum, sammenfoldbar, lett, demonterbar, skal se ut som parasoll når ikke i bruk og skal løfte et par tonn, så kjenner jeg en fyr som fikser dette rimelig glatt : Sitér dette innlegget Link to post
Executive Svart 19.August.2012 Link til dette innlegget Svart 19.August.2012 Denne gjør samme nytten. http://www.floatlift.com/floatlift.htm Sitér dette innlegget Skibsplast 15VS Hanto 24 Glen-L Two Plus Draco 2400 Styling Jeanneau Merry Fisher 755 If you don´t know any bad words, just buy a boat Besøk også www.flatsea.no DRACO entusiastenes Mekka Link to post
Kalle74 Svart 19.August.2012 Link til dette innlegget Svart 19.August.2012 Ikke lett og sette opp noe som kan løfte 1500kg på 2.5m og fremdeles kunne fjernes etter bruk. En slik kran vil jo nødvendigvis veie endel. Jeg så på muligheter for og kunne kjøre krana inn/ut på et skinnesystem, men fant ut at det ble for mye styr. Selv endte jeg opp med og montere en 10t/m Hiab kran permanent på brygga. Sitér dette innlegget Kan ingenting om noe, litt om mye og mye om litt. Link to post
dieselfan Svart 19.August.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.August.2012 (redigert) Ikke lett og sette opp noe som kan løfte 1500kg på 2.5m og fremdeles kunne fjernes etter bruk. En slik kran vil jo nødvendigvis veie endel. Selv endte jeg opp med og montere en 10t/m Hiab kran permanent på brygga. Har sett på en Palfinger 2700 som vil klare vekta... den koster ca 140.000kr og d er litt i overkant også må jeg ha hydraulikkaggregat i tillegg. Kjøper jeg den krana så skal jeg vedde på at noen kommer men et kanon forslag dagen etter... Denne gjør samme nytten. http://www.floatlift.com/floatlift.htm Den ideen er forsøkt, den lokale kommunen vil ikke og naboene gikk i taket... Jepp, dersom krana skal være frittstående, ikke kan festes i brygga, 2 meter minimum, sammenfoldbar, lett, demonterbar, skal se ut som parasoll når ikke i bruk og skal løfte et par tonn, så kjenner jeg en fyr som fikser dette rimelig glatt : Jeg liker humoren din... i tillegg til innsikten din :-) Redigert 19.August.2012 av dieselfan (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kalle74 Svart 19.August.2012 Link til dette innlegget Svart 19.August.2012 Jeg kjøpte en brukt kran på Finn.no og et brukt syrefast aggregat hos Gjøvik Kran & Hydraulikk. kom på snaut 50 lapper totalt. Sitér dette innlegget Kan ingenting om noe, litt om mye og mye om litt. Link to post
dieselfan Svart 19.August.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.August.2012 Høres ut som et godt kjøp, har din HIAB 4 bolt innfesting? eller er det bare de små som har det. Permanent montering.. har du snakka med SOD om det? En utfordring hos meg er brygga som er felles m naboene, og de er lite glad i kran... går de til kommunen er jeg garantert oppfølging frem til pensjon... Sitér dette innlegget Link to post
Kalle74 Svart 19.August.2012 Link til dette innlegget Svart 19.August.2012 SOD? Krana hadde stått på en lastebil så den er festet med 6 bolter. Brygga der kranen står er privat og min alene. Pratet med naboene og de hadde ikke problemer med det. De har hatt glede av den flere ganger i ettertid så det var vinn vinn for alle parter. Sitér dette innlegget Kan ingenting om noe, litt om mye og mye om litt. Link to post
dieselfan Svart 19.August.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.August.2012 Svein O D..e godt å høre at du har naboer som liker kran :-) Om ikke misunnelsen var så overutvikla kunne nok naboene min fått nytte av kran hos meg også.... men nå må jeg fokusere litt mer på design Sitér dette innlegget Link to post
Lensepumpe Svart 19.August.2012 Link til dette innlegget Svart 19.August.2012 Kan du montere krana permanent inne i en silo i brygga? Ved bruk heves krana hydraulisk til toppen av brygga gjennom ei luke. Krana vil da være helt ute av syne når den ikke brukes. Dette blir vel en noe dyrere løsning, men kanskje naboene vil være med å spleise dersom de får låne krana ved behov. Sitér dette innlegget Link to post
Kalle74 Svart 20.August.2012 Link til dette innlegget Svart 20.August.2012 (redigert) Svein O D..e Host, host....Selvfølgelig .......... Redigert 20.August.2012 av Kalle74 (see edit history) Sitér dette innlegget Kan ingenting om noe, litt om mye og mye om litt. Link to post
dieselfan Svart 20.August.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.August.2012 Kan du montere krana permanent inne i en silo i brygga? Ved bruk heves krana hydraulisk til toppen av brygga gjennom ei luke. Krana vil da være helt ute av syne når den ikke brukes. Dette blir vel en noe dyrere løsning, men kanskje naboene vil være med å spleise dersom de får låne krana ved behov. Lensepumpe: dette var virkelig nytenkning, takk for en flott ide. Brygga er ikke ferdig så jeg skal sette meg ned å tegne. Supert. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.