alfa bergen Startet 12.September.2010 Link til dette innlegget Startet 12.September.2010 Jeg har i dag testet denne båten ( http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=23830331 ), men jeg fikk en litt dårlig følelse rundt motoren. Mariner 90 hk 4t 2005 modell som skal ha gått 130 timer. Opp til 4000 omdreininger fungerte motoren greit, men over begynte den så smått å fuske. Symptomet var at motorkraften forsvant i bitte små "rykk" som kanskje varte 1 tidels sekund. Et "rykk" ca hvert andre sekund. Hva kan dette skyldes? Eieren forklarte at han i vinter fikk kondens i bensintanken, og at han etter vårens første tur tappet tanken og satt inn dytt bensinfilter. Han opplevde før dette at motoren fusket i hele turtallsregisteret. Selgeren mente nå at det vi opplevde under prøveturen måtte være resterende kondens i bensintanken, og at motoren fusket som følge av at vann kom inn i bensinfilteret og midlertidig stengte bensintilførselen i et kort øyeblikk. Han mente at dette lett ville løse seg ved å bytte bensinfilter og helle kondensfjerner på tanken. Selgeren forklarte at han har utført årlig servcice og vinterkonservering av motoren selv. Det er altså ikke noe servicehefte å sjekke. Så spørsmålene mine: -Er dette normale symptom for kondens i bensintanken, og fikses dette med nytt bensinfilter og kondensfjerner? -Er 150 000 kr for denne båten og motoren en grei pris? Sitér dette innlegget Link to post
tkb Svart 12.September.2010 Link til dette innlegget Svart 12.September.2010 Kondensfjerner er sånn der.. Liker ikke å blande bensin med vann,for så å la motoren forbrenne det. Prisen har jeg ikke skjekket,men kjøp ikke båten før tanken er rengjort og motoren går som den skal! Sitér dette innlegget Link to post
alfa bergen Svart 12.September.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.September.2010 OK. Kondensfjerner bør en være forsiktig med. Den tar jeg med meg. Er det noen som kjenner igjen symptomene jeg beskriver på motoren? Er disse forenlige med kondens i bensintanken? Sitér dette innlegget Link to post
andersb Svart 12.September.2010 Link til dette innlegget Svart 12.September.2010 er det fast eller løs tank? kondens i bensintank for båt er sjelden så stort problem at det rykker, ser du noe i evnt vannutskiller? vil nok desverre holde knapp på at det er noe annet galt med den. ellers, fin båt, men jeg hadde ikke gitt 150k for noe som fusket. Sitér dette innlegget Link to post
Droll Svart 12.September.2010 Link til dette innlegget Svart 12.September.2010 En kjapp test ville være å koble til en egen tank med bensin som DU VET er ok, tenker da på en liten 10 > 12L løs tank... Arne Kjetil Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post
alfa bergen Svart 12.September.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.September.2010 er det fast eller løs tank? kondens i bensintank for båt er sjelden så stort problem at det rykker, ser du noe i evnt vannutskiller? vil nok desverre holde knapp på at det er noe annet galt med den. ellers, fin båt, men jeg hadde ikke gitt 150k for noe som fusket. Det er fast tank på båten. Nå var jeg kanskje litt upresis ved å si at motoren "rykker". Det er heller snakk om at motoren kutter i et tidels sekund ca hvert andre sekund. Ikke mye, men det var hørbart og merkbart i båten. Selgeren viste meg en vannutskiller under selve motordekselet, men denne var tom. Han mente at problemet lå i kondens/ vann som ble stoppet i bensinfilteret som ligger i båten mellom den faste tanken og motoren og at filteret "strupet" bensintilførselen i små "rykk" Sitér dette innlegget Link to post
Arny Svart 12.September.2010 Link til dette innlegget Svart 12.September.2010 Få selger til å ordne det før salg,det kan være mange forskjellige grunner til fuskingen.Kan også bli kostbart med feilsøking og utbedring. Sitér dette innlegget Link to post
Kasper22 Svart 12.September.2010 Link til dette innlegget Svart 12.September.2010 Tror neppe man skal kunne merke på motoren når vann kommer inn i vannutskilleren. Den er konstruert for å skille vannet fra bensinen uten å "tette seg" som selger sier. Problemet er nok at det fortsatt er vann i motorens bensinsystem, så dette må demonteres og renses. Sitér dette innlegget Link to post
bavariaeier Svart 12.September.2010 Link til dette innlegget Svart 12.September.2010 Jeg tviler på at fusking kun over 4000 o/min skyldes konsensproblemer. Ville da fusket i hele turtallsregistret. Er det forskjell på fuskingen om motor er varm eller kald? Sitér dette innlegget Link to post
alfa bergen Svart 13.September.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.September.2010 Jeg tviler på at fusking kun over 4000 o/min skyldes konsensproblemer. Ville da fusket i hele turtallsregistret. Er det forskjell på fuskingen om motor er varm eller kald? Prøveturen varte i ca 15 minutter, og fuskingen kom da vi mot slutten skulle teste toppfart og maks turtall. Selgeren mente at fuskingen ved høye turtall oppsto fordi motoren da sugde mer bensin enn ved lavere turtall. Tror jeg vil kreve at motoren overhales av fagfolk før jeg evt kjøper den Sitér dette innlegget Link to post
KenBjork Svart 13.September.2010 Link til dette innlegget Svart 13.September.2010 (redigert) Broder`n kjøpte seg en bella 621 135 mercury optimax, den kuttet slik du nevner på ca 4-4500 rpm. Fra tomgang og opp til 4-4500, gikk motoren helt fint, hvertfall ikke noe vi merket. Mønsteret til forje eier, var veldig lite brukt. Såpass lite brukt at jeg tippet det var bensin som var 2år ++ gammel. Sa fra til forje eier at min bror kjem ikke til å kjøpe båten før motoren ikke fusker, og sa til forje eier at, Han må få båten på verksted (han var grønn) og mine tips som han kan nevne var: å bytte plugger se om det hjelper (det hjalp fint lite) drenere drivstoffsystemet, og bytte intern og ekstern bensifilter/vannutskiller (det hjalp fint lite) IOM jeg hadde sterk mistanke om steinalder-gammel bensin, så må tømme tanken for bensin og ha på ny fersk bensin. Det stemte, den gikk helt strøkent og fint etter det. Så nå var det nye plugger filter mm, men den store synderen var steinalder-bensin. Redigert 13.September.2010 av KenBjork (see edit history) Sitér dette innlegget Stålpropell på båten er som Alu-felger på bilen. Prosjekt: Reparasjon av karosseri-deler Mercury Optimax 115 Prosjekt: Oppussing Scand Dynamic 8600/9200 Link to post
Bitteliten Svart 13.September.2010 Link til dette innlegget Svart 13.September.2010 (redigert) Finn deg en annen båt å kjøpe - eller vent til selger har fikset dette. Høres veldig rart ut at motoren skal gå helt fint på lavt turtall men fuske på høyere turtall pga vann. Jeg synes ofte det er slik at ved vann så harker motoren på lavt turtall - men klarer seg greit og går jevnt på høyt turtall. Kan være så enkelt som tennplugger eller tennpluggkabel som er trenger å byttes - eller så kan det være et dyrt elektronikkproblem. Redigert 13.September.2010 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.