Jump to content

Trykk og vakuum testing av VP 290 dp drev


Explorer

Recommended Posts

Oppdatering på drevet mitt, var på Framnes MS nå i dag og ble kvitt 1800kr, men det var jo lite i forhold til hva det kunne vært.og nå er det nye oringer og olje (Grisedyr sådan)(finnes sikkert annen olje som er like bra og mye billigre?)

Drevet ble tappet og trykkprøvd, og det var ikke lekarsje noe sted :confused:

var rester etter noe grass rundt aklselen men ikke noe annet å se,

 

Foresten bra sørvis på Framnes MS var med på hele prosessen.

 

Så nå er det bare å prøve å se til neste år,og der er som adeneo sier viktig å bytte o ringer (jeg hadde slurvet med den ene siste året, så jeg håper det var årsaken, kunne jo naturligvis ha byttet alt av simringer på måfå men så ingen grunn til det.

 

2XDiesel Jeg har ikke annen manual en den som ligger her på dokumenter, tror det var der jeg fikk tak i den.det står ikke DPG men etter som jeg har forstått er de fleste DP dreva like, men det er det sikker mange her som har greie på.

 

Var det ikke her så send meg en mail, så skal jeg få den over

 

aanton

Link to post
Share on other sites

Har prøvd å bestille en DP-G manual på verkstedet her, men tilbakemeldingene er at det ikke kan bestilles på vanelig måte og at de har problemer med å få tilbakemelding fra Volvo Sverige....bla..bla..bla. (4 uker siden jeg bestilte) De skal få en uke til på seg, men etter det får jeg prøve en annen Volvo forhandler. Hadde vært mer ærlig å si at: Volvo manualer selger vi ikke!

Link to post
Share on other sites

  • 11 måneder senere...

Ja da ble drevet skjekket og det var grå olje i det i år også, selv om jeg hadde det på volvo Framnes i Sandefjord og skjekket det :headbang:

 

Jeg har forstått det slik av andre tråder her at disse dpg drevene trenger overhaling og mitt er nå gått ca 700 timer

så jeg burde sikker gjort en jobb med det, eller satt det bort til et verksted som kan jobben bra.

 

Har noen erfaringer med versteder som gjør en bra jobb, og greier å få drevet tett? helst på østlandet/sørlandet

Og hva koster en sånn overhaling?

 

Evt. versteder i Sverige

 

Vil gjerne ha en neste sommer som jeg føler meg trygg på drevet :sailing:

 

aanton

Link to post
Share on other sites

I nærheten av deg er det vel Vallø og Framnes som gjelder.

Framnes er normalt dyktige, og jeg tviler ikke på at Vallø får det tett heller, men med en litt dårligere service og normalt noe høyere priser på arbeid enn framnes.

Ville nok hørt med Framnes hva de skulle hatt for denne jobben, og om de eventuelt kunne trykktestet for å se akkurat hva problemet er.

 

Prisen kommer nok an på hvor det lekker, noe en trykktesting vil kunne vise, og det kan være alt fra tetningen på tappepluggen til 200 kroner, eller mer alvorlige ting som krever splitting av drevet, og som fort blir mer kostbart.

 

Aner forøvrig ikke om det er noe billigere i Sverige, eller om det finnes andre rundt om i landet som gjør slikt noe rimeligere og/eller bedre enn de lokale verkstedene.

 

Helt sikker på at et drev ikke lekker blir man nok heller aldri, da jeg har sett splitter nye drev med lekkasjer, og på eldre drev så bytter man gjerne det som er problemet, og nye problemer oppstår gjerne i løpet av noen år igjen, det er nok bare slik det er.

Det er normalt heller ikke farlig med litt vann i oljen, da VP drev skal tåle dette til en viss grad, og under visse forutsetninger, men når man er klar over lekkasjen så må det selvfølgelig gjøres noe før neste sesong. Lykke til!

Link to post
Share on other sites

  • 7 måneder senere...
  • 4 måneder senere...

Litt oppdatering av tidlige innleg i denne tråden

Hadde jo vann i drevet i 2010, tok med det til Framnes M kr 1800 fant vel ingen spesielle feil

 

Hadde vann i drevet i 2011 også leverte det til Framnes M med bestilling *få det tett* den regningen kom på 16000 da var det med bytte av con og skiftegaffel på grunn av brent olje ++++

 

Nå i år vann i oljen igjen , levert det bort og sa jeg reklamerte på jobben, de har sjekket det og finner ikke feil og påstår at det da ikke er reklamasjon,( den er vi ikke helt ferdige med å diskutere) noe jeg syntes er en underlig holdning?

De antyder at det kan vere litt vann igjen i drevet fra 2011 som har gjort at oljen er grå i år også, er dette en sannsynlig forklaring, de har jo også hatt det oppe og byttet con og s gaffel ?.?

 

Ps. De påstår at de alltid vakuntester, (første gangen så jeg selv at de ikke gjorde det og på min forespørsel sa de da att det ikke var noen vits)

På regningen fra 2011 står det bare trykktesting

 

Og i år igjen påstår de att de bestandig. Gjør begge delene, jeg tviler på den forklaringen, når jeg konfronterte han med at ikke gjorde det første året , for da så jeg det selv at dere ikke vakumtestet , det prøvde verkstmestern å bortforklare med at det var samme utstyret bla bla bla, (sånn baias forklaring)

(Så lett lurt er jeg ikke)

Så den sørvisen på dette verkstedet begynner jeg å tvile litt på ??????

Aanton

Link to post
Share on other sites

Jeg har samme problem på det ene av mine drev (DP-C). Hadde lekasje i fjor med vann i oljen , hadde lekasje i tetningen ved girvelgeren. I år var oljen grå igjen, drevet klarer både vaccum og trykktest. Ingen aning om vad som orsaker dette, skal "skylle" gjennom drevet med olje for å eliminere vann rester så kjörer vi neste sesong så ser vi vad som skjer.

 

Sverre

Bavaria 37 Sport 2008, 2 X VP D4-300

Link to post
Share on other sites

Ja da er flere med samme problem, får vente spent på neste år, og som du sikkert forstår er jeg ikke helt fornøyd med sørvisen

Når det gjelder Boe eller marinedeler kjenner jeg godt til han og den gode sørvisen, var lenge på let etter dekslet over girvelgeren det koster jo noen båtpenger, han skaffet meg et brukt ett til en grei pris, (1000kr)

Og har hat fler givende samtaler, så han kan godt anbefales, bare det at han holder til 60 , 70 mil borte

Aanton

Link to post
Share on other sites

  • 6 måneder senere...

Ødela det ene drevet, og kjøpte et spell nytt til drøye 80 lapper. Dette har hatt grå olje fra dag en. Har vel kommet til den konklusjonen at verkstedene bortforklarer dette uansett, og anser "forsøk" på å utbedre dette som fult ut betalbart arbeid, og at grå olje automatisk gjør at man mister alle rettigheter som forbruker. Har sluttet å ergre meg faktisk, og på høsten sjekker jeg peilepinnen. Hvis oljen her ikke har økt nevneverdig på pinnen grunner vann inntrenging er jeg i grunnen fornøyd, trykk/vakuum tester og fyller på ny olje og kjører en sesong til. Har nå fikset drevet jeg ødela og skal kjøre med det denne sesongen. Skal bli moro å se den oljen til høsten, uansett kan den ikke bli stort gråere en et nytt original drev fra Volvo.

Link to post
Share on other sites

Jeg skifter olje på en del AQ drev hvert år, og vann i oljen er sjeldent et problem så lenge man bruker nye pakninger på alle plugger og peilepinne ved hvert eneste oljeskift.

 

Skulle en simring bli utslitt, er det normalt bare å skifte denne, men man må jo selvfølgelig sjekke anleggsflater, bruke pakningsstoff på de rette stedene osv. ellers blir det ikke tett.

 

Har aldri hørt at nye drev har lekkasje, med mindre man setter på de gamle o-ringene og fiberpakningene på pluggene etter oljeskift ?

Link to post
Share on other sites

Skulle en simring bli utslitt, er det normalt bare å skifte denne, men man må jo selvfølgelig sjekke anleggsflater, bruke pakningsstoff på de rette stedene osv. ellers blir det ikke tett.

 

adeneo - kan vi føye til "og tiltrukket med riktig moment" her, jeg ser så mye ødeleggelser i min krets som følge av overtrekking

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...