nordan family 27 Startet 14.September.2010 Link til dette innlegget Startet 14.September.2010 Jeg har aldri sprayet motore(e) mine med noe som helst om vinteren. Men i diskusjon sist jeg var utpå så var det noen sombrukte CRC eller WD eller lignende og systematisk sprayet over hele motoren - og særlig på alle kontakt punkter. Også en som ymtet frempå at han trodde Volvo hadde sin egen konserverings"dusj" til dette formålet. Er dette lurt? Er det u-lurt? Hva er eventuelt fordelene (rustbeskyttelse antar jeg,men ellers?), hva er eventuelt ulempene? Sitér dette innlegget Link to post
fanntomas Svart 14.September.2010 Link til dette innlegget Svart 14.September.2010 Jeg har sprayet hele motoren med wd40 to sesonger nå, og har ikke oppdaget noen ulemper, utenom lukten/gassen akkurat der og da, men det merker du ikke seinere. Alt har fungert på våren, og i sommer har jeg ikke hatt et eneste problem, bare starter og kjører. Men dette er en gammel motor fra 80 tallet, og ikke en nymoderne common rail utgave, men jeg kan ikke se noen ulemper med å spraye disse på samme måte. Spray også sikringsholdere, reler og ymse komponenter er mitt tips... Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 14.September.2010 Link til dette innlegget Svart 14.September.2010 (redigert) Jeg gjør dette hver år når båten går i opplag, men renser først med avfetting der motoren trenger lakk ! Lakker på (VP-grønn) der det behøves, så tar jeg dagen etter eller senere samme dag og sprayer hele blokka med CRC (WD40 fungerer sikkert like bra) Det er viktig å komme til under blokka også.. Jeg tror dette forhindrer korrosjon på sikt ! Min TAMD30 ser læcker ut til dags dato ! Redigert 14.September.2010 av Worry II (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lars Hansen Svart 14.September.2010 Link til dette innlegget Svart 14.September.2010 Lurt, stoppper rust, fordriver fuktighet, smører opp bevegelige deler etc... Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 14.September.2010 Link til dette innlegget Svart 14.September.2010 Har riktignok kun utenbordsmotorer, men de får en god omgang med CRC 6-66 over det hele (under lokket). Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Heaven can wait Svart 14.September.2010 Link til dette innlegget Svart 14.September.2010 Jeg liker WD40'en godt .... Har hørt at det er syre i CRC... så dette ville jeg undersøkt nærmere før jeg brukte Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 14.September.2010 Link til dette innlegget Svart 14.September.2010 (redigert) men de får en god omgang med CRC 6-66 over det hele (under lokket). Er dette noe nytt, eller er det gode gamle 5-56 som menes, Mouche ? Ser at 6-66 finnes... skal pøve den i år om det er den du anbefaler ? Redigert 14.September.2010 av Worry II (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Medusa Svart 14.September.2010 Link til dette innlegget Svart 14.September.2010 Samler ikke motoren mye dritt fra luften når den har en oljefilm over det hele? Sitér dette innlegget Link to post
@ArneO Svart 14.September.2010 Link til dette innlegget Svart 14.September.2010 CRC 6-66 Marine Sitér dette innlegget Båtplassen-presentasjon av båtenS/Y Camilla - blog / logg Link to post
Tranen2 Svart 14.September.2010 Link til dette innlegget Svart 14.September.2010 CRC 6-66 anbefales! Den legger igjen et beskyttende voks-lag og dessuten dufter den godt! WD40 anbefales ikke da den er for sterk - dvs den kan angripe/reagere med både lakk, lim og gummi bl.a. Sitér dette innlegget Coronet 24 Midi, Saga 27 AC, Draco 25 TC, Coronet 27 Seafarer II, Blesser 505, Wauquiez Gladiator 33, Antares 580, Grandezza 26 CA, Starfisher 30 Cruiser Fly. Link to post
andersb Svart 14.September.2010 Link til dette innlegget Svart 14.September.2010 jeg bruker BRP XP-S Anti Corrosive Lube Spray nå som alternativ til crc/wd40, den er laget for slike formål (jetski/vannscooter motorer osv som stadig har det kipt) merkbart mindre kliss og drit enn crc/wd40, men alle gjør nok nytten. Sitér dette innlegget Link to post
nomen Svart 14.September.2010 Link til dette innlegget Svart 14.September.2010 (redigert) 6-66 "the number of the beast" Hvis det stemmer at det er syre i 5-56 ville jeg heller brukt 6-66,eller WD 40. På min påhenger har jeg sprayet på et varemeresistent beskyttendemiddel fra "Dinitrol","Corroheat" mener jeg det heter. Brukte dette med stort hell på hjullastere til 1,5 mill. som gikk i sterkt korrosivt miljø hos "Yara" på Hærøya så da funker det vel på påhengere også. "ACO" selger forøvrig en spray som heter "Shield" som også skal være godt egnet,godkjent av "NATO" og godegreier. Bruker denne på jobb,og er godt fornøyd. Redigert 14.September.2010 av nomen (see edit history) Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
Mouche Svart 14.September.2010 Link til dette innlegget Svart 14.September.2010 Er dette noe nytt, eller er det gode gamle 5-56 som menes, Mouche ? Ser at 6-66 finnes... skal pøve den i år om det er den du anbefaler ? Så vidt jeg vet så er 6-66 litt feitere og sitter/holder bedre. Jeg bruker denne selv, og har gjort det i en del år, blant annet etter anbefalinger av andre her såvel som verksteder som driver med utenbordsmotorer profesjonelt. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
nordan family 27 Svart 14.September.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.September.2010 Og vi snakker om å spraye HELE motoren? Her ser det ut som båtbudsjettet fikk en ny post... Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 14.September.2010 Link til dette innlegget Svart 14.September.2010 Ja, tror ikke en sprayflaske holder mere enn fem/seks år på de to motorene jeg har siden jeg også bruker den til litt andre ting! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Tranen2 Svart 14.September.2010 Link til dette innlegget Svart 14.September.2010 HELE motoren, takk! Sitér dette innlegget Coronet 24 Midi, Saga 27 AC, Draco 25 TC, Coronet 27 Seafarer II, Blesser 505, Wauquiez Gladiator 33, Antares 580, Grandezza 26 CA, Starfisher 30 Cruiser Fly. Link to post
eysteind Svart 14.September.2010 Link til dette innlegget Svart 14.September.2010 Biltema har vel en egen konserveringsspray. Brukte denne sist vinter... Sitér dette innlegget Link to post
ray Svart 14.September.2010 Link til dette innlegget Svart 14.September.2010 En fordel til er att man slipper irr og dårlig kontakt i det eletriske som er på motoren Sitér dette innlegget Prosjekt Princess 35 Link to post
Windy37GM Svart 14.September.2010 Link til dette innlegget Svart 14.September.2010 (redigert) Snodig at noen anbefaler 6-66 fremfor WD40. Fordi min mekaniker sa at WD40 sitter bedre og er feitere :-) Man lærer sålenge man lever, det er sikkert! Nuvell, sprayes skal det ihvertfall! mvh Bavaria32sport Redigert 14.September.2010 av Bavaria32Sport (see edit history) Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
Komodo Svart 14.September.2010 Link til dette innlegget Svart 14.September.2010 Ja, tror ikke en sprayflaske holder mere enn fem/seks år på de to motorene jeg har siden jeg også bruker den til litt andre ting! He he, aner vi en viss ironisk undertone Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
ivar Svart 14.September.2010 Link til dette innlegget Svart 14.September.2010 Snodig at noen anbefaler 6-66 fremfor WD40. Fordi min mekaniker sa at WD40 sitter bedre og er feitere :-) Min egen erfaring er at 5-56 og WD40 dunster bort ganske fort, 6-66 sitter merkbart bedre. Har fått anbefalt et middel som heter ACF-50 som visstnok skal være helt fantastisk for å holde korrosjon i sjakk, noen her som har vært borti det? Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
andersb Svart 14.September.2010 Link til dette innlegget Svart 14.September.2010 som sagt tidligere i tråden, finnes det flere produkter, blandt annet det jeg nevnte, som kun er laget for dette. Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 15.September.2010 Link til dette innlegget Svart 15.September.2010 Samler det seg ikke mye støv og dritt på en fet, sprayet innenbordsmotor? Og ryker det ikke mye under oppstart? Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
MagneO Svart 15.September.2010 Link til dette innlegget Svart 15.September.2010 Min favoritt: http://www.relektagruppen.no/Files/Filer/TekniskNiO/Omega/636brosj.pdf Benyttes til alt mulig, riktignok er jeg kun inne på utenbordsmotor i båtverden. Mvh Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.