Jump to content

Spraye hele motoren med CRC eller lignende i vinter?

nordan family 27

Recommended Posts

Jeg har aldri sprayet motore(e) mine med noe som helst om vinteren. Men i diskusjon sist jeg var utpå så var det noen sombrukte CRC eller WD eller lignende og systematisk sprayet over hele motoren - og særlig på alle kontakt punkter. Også en som ymtet frempå at han trodde Volvo hadde sin egen konserverings"dusj" til dette formålet.

Er dette lurt? Er det u-lurt? Hva er eventuelt fordelene (rustbeskyttelse antar jeg,men ellers?), hva er eventuelt ulempene?

Jeg har sprayet hele motoren med wd40 to sesonger nå, og har ikke oppdaget noen ulemper, utenom lukten/gassen akkurat der og da, men det merker du ikke seinere.

Alt har fungert på våren, og i sommer har jeg ikke hatt et eneste problem, bare starter og kjører.

Men dette er en gammel motor fra 80 tallet, og ikke en nymoderne common rail utgave, men jeg kan ikke se noen ulemper med å spraye disse på samme måte.

Spray også sikringsholdere, reler og ymse komponenter er mitt tips...

Jeg gjør dette hver år når båten går i opplag, men renser først med avfetting der motoren trenger lakk ! Lakker på (VP-grønn) der det behøves, så tar jeg dagen etter eller senere samme dag og sprayer hele blokka med CRC (WD40 fungerer sikkert like bra) Det er viktig å komme til under blokka også.. Jeg tror dette forhindrer korrosjon på sikt !

Min TAMD30 ser læcker ut til dags dato ! :flag_bp:

Redigert av Worry II (see edit history)

6-66 "the number of the beast" :giggle:

Hvis det stemmer at det er syre i 5-56 ville jeg heller brukt 6-66,eller WD 40.

På min påhenger har jeg sprayet på et varemeresistent beskyttendemiddel fra "Dinitrol","Corroheat" mener jeg det heter.

Brukte dette med stort hell på hjullastere til 1,5 mill. som gikk i sterkt korrosivt miljø hos "Yara" på Hærøya så da funker det vel på påhengere også.

"ACO" selger forøvrig en spray som heter "Shield" som også skal være godt egnet,godkjent av "NATO" og godegreier.

Bruker denne på jobb,og er godt fornøyd.

Redigert av nomen (see edit history)

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Er dette noe nytt, eller er det gode gamle 5-56 som menes, Mouche ?

Ser at 6-66 finnes... skal pøve den i år om det er den du anbefaler ?

Så vidt jeg vet så er 6-66 litt feitere og sitter/holder bedre. Jeg bruker denne selv, og har gjort det i en del år, blant annet etter anbefalinger av andre her såvel som verksteder som driver med utenbordsmotorer profesjonelt.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Snodig at noen anbefaler 6-66 fremfor WD40. Fordi min mekaniker sa at WD40 sitter bedre og er feitere :-) Man lærer sålenge man lever, det er sikkert!

Nuvell, sprayes skal det ihvertfall!

mvh

Bavaria32sport

Redigert av Bavaria32Sport (see edit history)

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

Snodig at noen anbefaler 6-66 fremfor WD40. Fordi min mekaniker sa at WD40 sitter bedre og er feitere :-) 

Min egen erfaring er at 5-56 og WD40 dunster bort ganske fort, 6-66 sitter merkbart bedre. 

Har fått anbefalt et middel som heter ACF-50 som visstnok skal være helt fantastisk for å holde korrosjon i sjakk, noen her som har vært borti det?  

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...