kkjelby Startet 14.September.2010 Del på Facebook Startet 14.September.2010 Er nettop blit den stolte eier av en split ny uttern D68, med qsd 2,0 150hk , Men har ennå ikke fått overlevert båten da forhandler ikke klarer å få motor instrumenter til å virke. Instrumentene viser kun 0.0' Motor starter, men ingenting virker. Alt er byttet av instrumenter , kabelstokk?, etc noen andre her som har en ide om hva som kan være gale? Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 14.September.2010 Del på Facebook Svart 14.September.2010 (redigert) Gratulerer med ny båt. Er overrasket over at forhandler ikke klarer å få dette til virke. Noen av de eldre motorene brukte en "junctionbox" hvor alt ble koblet til, nesten som en hjerne. De nye Mercruiser motoren er rimelig plug & play, da de kommer med SmartCraft tilkobling rett til ECM'en. Hvis kablene er nye, og intrumentene er nye, er det vel bus'en i ECM som ikke virker. Neste for forhandler må vel være å montere ny ECM, og se hvordan det fungerer. Fant dette med ett søk her båtplassen: MASTER RESET You can return the gauge back to factory presets through the Master Reset command. IMPORTANT: Performing a master reset will reset the unit back to all factory defaults, thus eliminating any installation calibrations performed during set up of product. By pressing TROLL – and TROLL + simultaneously for approximately 10 seconds (Until the graphic bars “collide”), you will be able to restore the unit back to factory presets. Automatic Engine Detection Feature The System Tachometer/Speedometer has an automatic engine detection feature. This feature automatically detects which engine type is used and configures the gauge to match that engine type. SYSTEM TACHOMETER/SPEEDOMETER 2 The first power up of the gauge, or after a Master Reset, the gauge will display "AUTODETECT". Press the "MODE/SELECT" button to start the automatic engine detection feature and the gauge will determine the engine type. This will preset the data monitoring screens to make the initial setup easier. AUTODETECT ENGINE SMARTSCREEN PRESS MODE/SELECT TO START 24298 If the gauge shows a warning of "NO STARBOARD ENGINE" or "MULTIPLE STARBOARD ENGINES", the engine location (port and starboard) must be selected by an authorized dealer equipped with the computer diagnostic system (CDS) tool. Om du ikke har manualen kan du laste den ned herfra: http://www.google.no/url?sa=t&source=web&cd=1&ved=0CBgQFjAA&url=http%3A%2F%2Fwww.mercurymarine.com%2F_media%2Fpdfs%2Fprecisionrigging%2Fsmartcraft_manuals%2FSystem_Monitor_Manual.pdf&ei=292PTNvUJIbaOImwrZgK&usg=AFQjCNHFublTJIuywMFfkzMaV7rXKtvDug&sig2=4CTmGsRojYeD7x-o8KgjGw Redigert 14.September.2010 av adeneo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
kkjelby Svart 14.September.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.September.2010 Har blitt fortalt at ecm er byttet Sitér dette innlegget Link to post
KenBjork Svart 14.September.2010 Del på Facebook Svart 14.September.2010 (redigert) **ser adeneo, redigerte sitt innlegg mens jeg skrev mitt** junctionbox`n er bare en grenboks ut fra hovedkabelen som er plugga i ecm`n om man har flere enn ett instrument. "master resett" er en ting på instrumentene så de skal finne ut hvilken motorstyring det er og så identifisere seg med ecm, og deretter kommunisere/lese motordata fra ecm`n Redigert 14.September.2010 av KenBjork (see edit history) Sitér dette innlegget Stålpropell på båten er som Alu-felger på bilen. Prosjekt: Reparasjon av karosseri-deler Mercury Optimax 115 Prosjekt: Oppussing Scand Dynamic 8600/9200 Link to post
kkjelby Svart 14.September.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.September.2010 Det er altså strøm i instrumentene. Men de viser bare 0.0 Kun tankmåler og trim virker , men dette er jo ikke endel av motoren.0 Sitér dette innlegget Link to post
KenBjork Svart 14.September.2010 Del på Facebook Svart 14.September.2010 Så lenge Automatic Engine Detection ikke er gjort... så virker det hvertfall ikke. Evt bare litt Sitér dette innlegget Stålpropell på båten er som Alu-felger på bilen. Prosjekt: Reparasjon av karosseri-deler Mercury Optimax 115 Prosjekt: Oppussing Scand Dynamic 8600/9200 Link to post
Kaftein ØL Svart 14.September.2010 Del på Facebook Svart 14.September.2010 helt sikkert en jordingsfeil eller skadet kabelstokk mellom motorrom og styreposisjon. Har brukt mange timer på feilsøking av disse systemene, men det er heldigvis noen år siden nå. At disse ikke fungerer når båten kommer fra fabrikk er dessverre helt normalt. Vet ikke om systemet er endret på den ny to-litersmotoren, men før var dette et system med rom for mange feilkoblinger og mange båtbyggere koblet dette feil rett som det var. Forhandleren trenger sikkert bare litt tid på å finne ut av dette så ordner det seg. Gratulerer med ny båt! Sitér dette innlegget Link to post
kkjelby Svart 14.September.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.September.2010 takk for alle svar håper det ordner seg snart. Sitér dette innlegget Link to post
kkjelby Svart 15.September.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.September.2010 Har nå ved selvsyn sett hva som skjer.Ved power up av instrumenter, så vises smartcraft versj. Etc. Motor startes. Visereren på turtelleren er død. ingen oljetrykk, ingen indikasjon på lading 0 volt og 0 psi. Eneste som kommer opp er check engine. ECM er byttet jording sjekket. Trim og fuel er ok. Har tatt master reset på instrumene. Kan kabel mellom motor og VIP være u/s? Lurer på om det er noen her som har hatt lignende problemer. Sitér dette innlegget Link to post
jansentry Svart 15.September.2010 Del på Facebook Svart 15.September.2010 skulle likt å visst hvilken forhandler du har kjøpt av. Dersom båten din er ny skal denne ha vært testet hos marinepowers klargjøring og monterings partner, dette er en tjeneste de kjøper nettop for å slippe uhell sånn som med din båt. dersom instrumenter er byttet og ecm enheten er skiftet er det bare hovedkabelen igjen, de bruker ikke lang tid på et prov opplegg bare for å utelukke. Tror jeg ville forsøkt å heve kjøpet evt. fått levert en annen tilsvarende model. LYKKE TIL skal du i hvertfall ha. Erik Sitér dette innlegget Link to post
kkjelby Svart 15.September.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.September.2010 Hva mener du med hovedkabel?, er dette kabelen som går fra motoren til VIP boksen? eller fra VIP boksen til Junctionboksen. Det er jo utrolig lite tillitsvekkende at så nye ting er proppet med "Bokser", hva var egentlig gale med gode gamle VP der var det iallfall ikke noe å lure på. Tusen takk for svar. Sitér dette innlegget Link to post
jansentry Svart 15.September.2010 Del på Facebook Svart 15.September.2010 hele lednings forbindelsen mellom instrumneter og "hjernen" på motoren, marinepower har tidligere tatt slike problemer seriøst, flaskehalsen er oftest forhandler som ikke har nok kompentanse. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.