Jump to content

tråden om min sjømann 22


margarus

Recommended Posts

hei

nå har jeg tatt til vet å lagt daycruiseren min for salg og lagt inn bud på min drømme båt. sjømann 22 :)

har altid hatt lyst på plast snekke da det er litt mere "båt" , fin til småturer å alti noe gjør oppi ei snekke

 

best av alt er at båten ligger 20min gange til min egen båt plass.

 

dette påståes å være en 76 eller 78 modell båt og motor.

båten ser veldig bra ut i skråget, kallesje fra 07, par små lapper og en litt sliten søm men fult brukbar.

nødror pinne

 

kobber bensintank med stenge kran , elektrisk motorroms vifte, eldre brannslukkings utstyr av automasik type. montert i rom ved tank og i motor rom.

ny lagt treverk i hele lugaren fremme, veldig pent gjort.

toalett er av typen pumpetoalett uten septik. pumpen går tregt å veldig tung å pumpe med. hvorfor det? kan det dryppes noe mat olje eller lignende oppi for og smøre opp litt? det har ikke vert i bruk på en stund. hvor er det vanlig at avfallet kommer ut? under båten eller fra siden?

elektrisk er lagt opp i senere tid med skikkelig koblings skinne langs vegg i toalettrommet.

skipsgulvet og alt annet treverk i selve båten er veldig fint.

det fulgte med ett simpelt biltema kokeapprat med små gass bokser. greit nåkk nå i starten.

under passasjer sete var det hull til vask og plass til tank. dette var ikke montert eller fulgte med.

halvt år gammelt ekkolodd var også med. uvist hvilket type akkurat nå.

 

motor er en Marna 10hk 2syl bensin motor. og vridbar propell.

antaes og være like gammel som båten?

ror \ propell \ girkasse funker kjempe bra. fint å vri frem og tilbake.

motoren starter veldig lett og går kjempe fint. ryddig og greit i motorrom, hvor mye bensin kan noe slikt bruke?

er også bypass ventil til kjølinga slik at man kan tørrkjøre eksos anlegg for og forrhindre rust i senere tid.

 

er ganske "rått" inni lugaren og putene blir med tiden fuktige. er heller ingen ventilasjon for luft ut!.

kan en slik blank avtrekks vifte med solcelle panel som blåser når det er sol være løsningen?

 

 

hva har dere erfarne snekke eiere og si om denne båten? eier har godtatt bud på 28000 lapper og kjøpet er vedtatt:)

 

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=23513574

Link to post

nåkk penger for å båten tenkte du på? tja. det er ikke den billigste nei på markedet. men syns den så langt er verdt pengen. er mye annet ute på markede me mer sliten og orginal innredning.

skal sies at jeg beler litt ekstra for og kunne kjøre måten sjøveien hjem på 20 min og. slepper frakt utgifter.

 

har ikke hentet båten ennda så kun anonnse bilder noen dager til

Redigert av margarus (see edit history)
Link to post

nei sandt som du sier puddingen

men det er jo en motor som er meget gammel og snart kan nærme seg pensjonalderen

bensin bruker den nesten ikke nei, men en såpass gammel konstruksjoen kan det skje mye rart med

var inne på marna sine sider her forlenden å så at det var svindyrt med deler ogs¨å :eek:

men det var helt klart et godt kjøp av b娨de båt og motor :clap:

Link to post

takk for positive tilbakemeldinger her :)

 

ja det er en gammel motor.

men etter hva jeg forstår så selger jo marna "nye" mb10a motorer ennda. så den kan da ikke være helt utbrukelig.

veldig rolig gange var det også som dere sier i forrhold til enkelte dieseler.

mest ideele motoren til denne type båt er vell yanmar 15hk? om det blir motor bytte en gang kansje men marnaen får slites en stund til, og sist men ikke minst fantastisk fine lyd i den maskinen.

godt holdt og ryddig ren og pen motor.:)

impeller , olje , bensin filter , olje filter , fordeler lokk , plugger , pluggleding , reimer ble byttet nå i sommer.

komplett sett med deler til neste service følger med.

Link to post

En Marna varer nesten til evig tid, så den trenger du ikke være redd for. Særlig ikke hvis den er så godt vedlikeholdt som du sier her. Fordelene med bensinmotor er jo som du sier rolig gange, lite vibrasjoner m.m. Bare følge med på slanger m.m., sånn at du ikke får bensinlekkasjer. Om du vedlikeholder Marnaen så kommer nok ønsket om større båt fortere enn behovet for ny motor, for å si det sånn...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

det er 2 , 3 12V utakk rundt om i båten men dette er en plugg jeg ikke har vert borti før.

fulgte me en gammel 12v støvsuger også den hadde den lille pluggen.

 

jeg har jo noe av "dagens" utstyr som kjøleboks 12V , og en ny lader til laptop samt mobil lader som har vanlig sigarett tenner stikk.

 

finnes det overgang eller må jeg bytte ut båtens plugger til sigarett tenner støpseL?

 

jeg syns også cabinen fremme var noe rå og fuktig. kjente det i putene også. det var heller ingen form for lufting eller ventilasjon.

tenkte og montere inn en slik rustfri solcelle avtrekks vifte på taket som kan surre og gå. noen erfaringer me disse?

Redigert av margarus (see edit history)
Link to post

.............tenkte og montere inn en slik rustfri solcelle avtrekks vifte på taket som kan surre og gå. noen erfaringer me disse?

 

Har en slik vifte i kabinen. Vifta er også utstyrt med ett oppladbart batteri. Den surrer og går fra tidlig på våren til ut i oktober kun med lading fra solcelle, men i den mørkeste årstiden må jeg ta ut batteriet og lade det opp i lader hjemme. Kjøpte derfor ett par ekstra batteri slik at vifta sviver hele tiden. Båten ligger på sjøen uten strøm/varme hele året men det er veldig lite fuktighet i kabinen. Båtputer og tepper ligger i båten uten å ha tatt skade hittil. Nå skal det sies at jeg også har en tørball/luftavfukter stående i kabinen.

Link to post

finnes det overgang eller må jeg bytte ut båtens plugger til sigarett tenner støpseL?

 

Det finnes faktisk sigarettennerplugger som passer til begge sorter stikkontakt, de har en rød ring ytterst som kan tas av når den skal brukes i liten plugg. Tror kanskje jeg kjøpte mine hos Clas Ohlson?

 

tenkte og montere inn en slik rustfri solcelle avtrekks vifte på taket som kan surre og gå. noen erfaringer me disse?

Jeg har to vanlige Elektrolux ventilatorer hos meg, dvs slike som dette. De holder båten knusk tørr, uten at du trenger å tenke på vifter, solcellepaneler m.m. som kan svikte. I tillegg koster de bare et par hundrelapper pr. stk. Jeg ville satt inn to av disse, da får du en fin gjennomlufting som holder båten tørr uten vifter.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Hei, og gratulerer med båt.

Jeg vokste opp med en slik, og tror du kan få mye glede av den.

Det eneste jeg ikke likte var sjø inn på låringa, siden skroget er gitt en flate for å bære bedre, kan sjøen få tak og nærmest "kaste" båten bortover. (derfor har jeg Tromøy 23 nå, den har tradisjonelt snekkeskrog). Hvor ubehagelig du oppplever det, er vel individuelt tenker jeg...

 

En kommentar om motoren: MARNTEK i Mandal - de som overtok lokalene etter Marna - solgte i det minste for noen få år siden overhalte Marnaer 8-12 for 30 lapper. Det skulle tilsi at du kommer langt med å få motoren overhalt, om du skulle få noe trøbbel. At det er en bensinmotor har lite å si i praksis, brannslukningsapparat må du ha ombord anyhow. Marnaen er veldig stillegående og det er en fordel, men den har ikke samme skyvekraften som f.eks SABB. Men for din bpåt tenker jeg det holder greitt.

 

Når behovet for ny kalesje melder seg tror jeg Jens Sagen har mal for Sjømann 22. De leverer pent arbeid.

 

Ellers syns jeg det viktigste rådet jeg kan gi deg er at du kommer deg ut på sjøen og koser deg - og prioriterer det før du lager "prosjetk" av båten din. Forbedringer må du hele tida holde på med, så la det ikke komme i veine for gleden over å være på sjøen.

Link to post

Virker som et godt kjøp.

Vi brukte sist vinter på jakt etter en slik båt, Og endte opp med en 82mod med marna 79, fast aksling. nye puter, kalesje, kokeaparat mm. Ganske strøken etter vår mening. i tillegg hadde motoren fått reparasjoner de siste årene på ca 60000kr av ymse ting.

Vi mente 70000 var en fornuftig pris, men tror nok du gjør ett bedre kjøp (forutsatt at du ikke må bytte motor)

 

Toalettet vårt er også tregt, og går rett ned under båten. Gummipakningene på dette pleier å bli dårlige, og er vel ikke så fristene å bytte :rolleyes:

 

Når det gjelder bensinmotorer er det en tankevekker hva som skjedde med familien i Asker når båten deres eksploderte i sommer. Mener det var en bensinlekasje som var årsaken der. Jeg har vertfall byttet alle slanger.

 

Motoren bruker så lite benzin at det merkes nesten ikke.

 

Grattis med ny båt :flag_da:

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...