margarus Startet 15.September.2010 Del på Facebook Startet 15.September.2010 hei nå har jeg tatt til vet å lagt daycruiseren min for salg og lagt inn bud på min drømme båt. sjømann 22 :) har altid hatt lyst på plast snekke da det er litt mere "båt" , fin til småturer å alti noe gjør oppi ei snekke best av alt er at båten ligger 20min gange til min egen båt plass. dette påståes å være en 76 eller 78 modell båt og motor. båten ser veldig bra ut i skråget, kallesje fra 07, par små lapper og en litt sliten søm men fult brukbar. nødror pinne kobber bensintank med stenge kran , elektrisk motorroms vifte, eldre brannslukkings utstyr av automasik type. montert i rom ved tank og i motor rom. ny lagt treverk i hele lugaren fremme, veldig pent gjort. toalett er av typen pumpetoalett uten septik. pumpen går tregt å veldig tung å pumpe med. hvorfor det? kan det dryppes noe mat olje eller lignende oppi for og smøre opp litt? det har ikke vert i bruk på en stund. hvor er det vanlig at avfallet kommer ut? under båten eller fra siden? elektrisk er lagt opp i senere tid med skikkelig koblings skinne langs vegg i toalettrommet. skipsgulvet og alt annet treverk i selve båten er veldig fint. det fulgte med ett simpelt biltema kokeapprat med små gass bokser. greit nåkk nå i starten. under passasjer sete var det hull til vask og plass til tank. dette var ikke montert eller fulgte med. halvt år gammelt ekkolodd var også med. uvist hvilket type akkurat nå. motor er en Marna 10hk 2syl bensin motor. og vridbar propell. antaes og være like gammel som båten? ror \ propell \ girkasse funker kjempe bra. fint å vri frem og tilbake. motoren starter veldig lett og går kjempe fint. ryddig og greit i motorrom, hvor mye bensin kan noe slikt bruke? er også bypass ventil til kjølinga slik at man kan tørrkjøre eksos anlegg for og forrhindre rust i senere tid. er ganske "rått" inni lugaren og putene blir med tiden fuktige. er heller ingen ventilasjon for luft ut!. kan en slik blank avtrekks vifte med solcelle panel som blåser når det er sol være løsningen? hva har dere erfarne snekke eiere og si om denne båten? eier har godtatt bud på 28000 lapper og kjøpet er vedtatt:) http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=23513574 Sitér dette innlegget Link to post
puddingen Svart 15.September.2010 Del på Facebook Svart 15.September.2010 Hørtes `nok`ut.. Men legg ut noen bilder etterhvert da ! Sitér dette innlegget Link to post
margarus Svart 15.September.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.September.2010 (redigert) nåkk penger for å båten tenkte du på? tja. det er ikke den billigste nei på markedet. men syns den så langt er verdt pengen. er mye annet ute på markede me mer sliten og orginal innredning. skal sies at jeg beler litt ekstra for og kunne kjøre måten sjøveien hjem på 20 min og. slepper frakt utgifter. har ikke hentet båten ennda så kun anonnse bilder noen dager til Redigert 15.September.2010 av margarus (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
puddingen Svart 15.September.2010 Del på Facebook Svart 15.September.2010 Legg ut link da vel så vi får se den ! Sitér dette innlegget Link to post
Hafrsfjord Svart 15.September.2010 Del på Facebook Svart 15.September.2010 Du må pusse brillene Puddingen , se første innlegget Sitér dette innlegget Link to post
puddingen Svart 15.September.2010 Del på Facebook Svart 15.September.2010 Eller ta dem på.. Sitér dette innlegget Link to post
:båt1 Svart 15.September.2010 Del på Facebook Svart 15.September.2010 dette høres da ut som et godt kjøp eneste minus etter min mening er at det er en gammel bensinmotor i båten men 28000 er den helt klart vært gratulerer med ny båt da! Sitér dette innlegget Link to post
puddingen Svart 15.September.2010 Del på Facebook Svart 15.September.2010 Se der ja..! Så ikke gæli ut det Margarus ! Gratulerer! Sitér dette innlegget Link to post
puddingen Svart 15.September.2010 Del på Facebook Svart 15.September.2010 båt1: Er jo en fin gammel Marna dette da!! Kompisen min har makan i en Hanto 22 og den går silkemykt og stille.. bruker nesten ikke besin heller. Sitér dette innlegget Link to post
:båt1 Svart 15.September.2010 Del på Facebook Svart 15.September.2010 nei sandt som du sier puddingen men det er jo en motor som er meget gammel og snart kan nærme seg pensjonalderen bensin bruker den nesten ikke nei, men en såpass gammel konstruksjoen kan det skje mye rart med var inne på marna sine sider her forlenden å så at det var svindyrt med deler ogs¨å men det var helt klart et godt kjøp av b娨de båt og motor Sitér dette innlegget Link to post
margarus Svart 15.September.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.September.2010 takk for positive tilbakemeldinger her :) ja det er en gammel motor. men etter hva jeg forstår så selger jo marna "nye" mb10a motorer ennda. så den kan da ikke være helt utbrukelig. veldig rolig gange var det også som dere sier i forrhold til enkelte dieseler. mest ideele motoren til denne type båt er vell yanmar 15hk? om det blir motor bytte en gang kansje men marnaen får slites en stund til, og sist men ikke minst fantastisk fine lyd i den maskinen. godt holdt og ryddig ren og pen motor.:) impeller , olje , bensin filter , olje filter , fordeler lokk , plugger , pluggleding , reimer ble byttet nå i sommer. komplett sett med deler til neste service følger med. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 16.September.2010 Del på Facebook Svart 16.September.2010 En Marna varer nesten til evig tid, så den trenger du ikke være redd for. Særlig ikke hvis den er så godt vedlikeholdt som du sier her. Fordelene med bensinmotor er jo som du sier rolig gange, lite vibrasjoner m.m. Bare følge med på slanger m.m., sånn at du ikke får bensinlekkasjer. Om du vedlikeholder Marnaen så kommer nok ønsket om større båt fortere enn behovet for ny motor, for å si det sånn... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
margarus Svart 16.September.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.September.2010 (redigert) det er 2 , 3 12V utakk rundt om i båten men dette er en plugg jeg ikke har vert borti før. fulgte me en gammel 12v støvsuger også den hadde den lille pluggen. jeg har jo noe av "dagens" utstyr som kjøleboks 12V , og en ny lader til laptop samt mobil lader som har vanlig sigarett tenner stikk. finnes det overgang eller må jeg bytte ut båtens plugger til sigarett tenner støpseL? jeg syns også cabinen fremme var noe rå og fuktig. kjente det i putene også. det var heller ingen form for lufting eller ventilasjon. tenkte og montere inn en slik rustfri solcelle avtrekks vifte på taket som kan surre og gå. noen erfaringer me disse? Redigert 16.September.2010 av margarus (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
:båt1 Svart 16.September.2010 Del på Facebook Svart 16.September.2010 hva med å sette en bøtte med lufttørrer inn i rommet sånnt fåes kjøpt på BT ville jeg tro Sitér dette innlegget Link to post
Hafrsfjord Svart 16.September.2010 Del på Facebook Svart 16.September.2010 .............tenkte og montere inn en slik rustfri solcelle avtrekks vifte på taket som kan surre og gå. noen erfaringer me disse? Har en slik vifte i kabinen. Vifta er også utstyrt med ett oppladbart batteri. Den surrer og går fra tidlig på våren til ut i oktober kun med lading fra solcelle, men i den mørkeste årstiden må jeg ta ut batteriet og lade det opp i lader hjemme. Kjøpte derfor ett par ekstra batteri slik at vifta sviver hele tiden. Båten ligger på sjøen uten strøm/varme hele året men det er veldig lite fuktighet i kabinen. Båtputer og tepper ligger i båten uten å ha tatt skade hittil. Nå skal det sies at jeg også har en tørball/luftavfukter stående i kabinen. Sitér dette innlegget Link to post
margarus Svart 16.September.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.September.2010 det sto en fuktig fuktighets ball fra biltema fra før av inni. virka ikke som det var nokk. lurte vell egentlig på om det var effektift me solcelle vifte. kommer til og bruke begge deler ja. Sitér dette innlegget Link to post
Hafrsfjord Svart 16.September.2010 Del på Facebook Svart 16.September.2010 Kan legge til.... her på vestlandet regner det skjelden rett ovenifra men heller sidesvis, da hender det at det kommer noen dråper gjennom "viftehullet" i taket, så når jeg forlater båten setter jeg en bøtte/fat under vifta slik at hvis det kommer inn litt vann så samles det opp i bøtta Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 17.September.2010 Del på Facebook Svart 17.September.2010 finnes det overgang eller må jeg bytte ut båtens plugger til sigarett tenner støpseL? Det finnes faktisk sigarettennerplugger som passer til begge sorter stikkontakt, de har en rød ring ytterst som kan tas av når den skal brukes i liten plugg. Tror kanskje jeg kjøpte mine hos Clas Ohlson? tenkte og montere inn en slik rustfri solcelle avtrekks vifte på taket som kan surre og gå. noen erfaringer me disse? Jeg har to vanlige Elektrolux ventilatorer hos meg, dvs slike som dette. De holder båten knusk tørr, uten at du trenger å tenke på vifter, solcellepaneler m.m. som kan svikte. I tillegg koster de bare et par hundrelapper pr. stk. Jeg ville satt inn to av disse, da får du en fin gjennomlufting som holder båten tørr uten vifter. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
index Svart 17.September.2010 Del på Facebook Svart 17.September.2010 Herer den pluggen jeg nevnte i forrige innlegg... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Nero II Svart 17.September.2010 Del på Facebook Svart 17.September.2010 Hei, og gratulerer med båt. Jeg vokste opp med en slik, og tror du kan få mye glede av den. Det eneste jeg ikke likte var sjø inn på låringa, siden skroget er gitt en flate for å bære bedre, kan sjøen få tak og nærmest "kaste" båten bortover. (derfor har jeg Tromøy 23 nå, den har tradisjonelt snekkeskrog). Hvor ubehagelig du oppplever det, er vel individuelt tenker jeg... En kommentar om motoren: MARNTEK i Mandal - de som overtok lokalene etter Marna - solgte i det minste for noen få år siden overhalte Marnaer 8-12 for 30 lapper. Det skulle tilsi at du kommer langt med å få motoren overhalt, om du skulle få noe trøbbel. At det er en bensinmotor har lite å si i praksis, brannslukningsapparat må du ha ombord anyhow. Marnaen er veldig stillegående og det er en fordel, men den har ikke samme skyvekraften som f.eks SABB. Men for din bpåt tenker jeg det holder greitt. Når behovet for ny kalesje melder seg tror jeg Jens Sagen har mal for Sjømann 22. De leverer pent arbeid. Ellers syns jeg det viktigste rådet jeg kan gi deg er at du kommer deg ut på sjøen og koser deg - og prioriterer det før du lager "prosjetk" av båten din. Forbedringer må du hele tida holde på med, så la det ikke komme i veine for gleden over å være på sjøen. Sitér dette innlegget Link to post
Tonyoe Svart 17.September.2010 Del på Facebook Svart 17.September.2010 Virker som et godt kjøp. Vi brukte sist vinter på jakt etter en slik båt, Og endte opp med en 82mod med marna 79, fast aksling. nye puter, kalesje, kokeaparat mm. Ganske strøken etter vår mening. i tillegg hadde motoren fått reparasjoner de siste årene på ca 60000kr av ymse ting. Vi mente 70000 var en fornuftig pris, men tror nok du gjør ett bedre kjøp (forutsatt at du ikke må bytte motor) Toalettet vårt er også tregt, og går rett ned under båten. Gummipakningene på dette pleier å bli dårlige, og er vel ikke så fristene å bytte Når det gjelder bensinmotorer er det en tankevekker hva som skjedde med familien i Asker når båten deres eksploderte i sommer. Mener det var en bensinlekasje som var årsaken der. Jeg har vertfall byttet alle slanger. Motoren bruker så lite benzin at det merkes nesten ikke. Grattis med ny båt Sitér dette innlegget Link to post
grønningen Svart 17.September.2010 Del på Facebook Svart 17.September.2010 gratulerer med ny båt, skal du overta båtplassen? har en viking 28 som ligger som ligger i båsen ved siden av. Sitér dette innlegget Gir max og auke itte kvart Link to post
margarus Svart 18.September.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.September.2010 (redigert) hei :) hyggelig me båt naboer men jeg overtar ikke plassen, jeg har båtfeste i "galta vikjå" litt nord får viken på torvestad. men jeg ønsker noen kommentarer ang 12v uttakk som jeg skrev for en 3 , 4 innlegg siden..:) Redigert 18.September.2010 av margarus (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
margarus Svart 20.September.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.September.2010 har søkt på nettet og jeg kan ikke finne noe 12v overganger? ingen her som kan forklare noe om dette? Sitér dette innlegget Link to post
JGH Svart 20.September.2010 Del på Facebook Svart 20.September.2010 Hei Marius, du skulle kjøpt deg seilbåt istadenfor :) Men gratulerer med båten. Sånne overganger finner du iallefall der dei selger dilldall til lastebiler. Men er vel ikkje problem og skifte dei ut med vanlige 12V kontakter istadenfor. Biltema sine med lokk er greie. Sitér dette innlegget BOAT = Bail Out Another Thousand Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.