Jump to content

tråden om min sjømann 22


margarus

Recommended Posts

men jeg ønsker noen kommentarer ang 12v uttakk som jeg skrev for en 3 , 4 innlegg siden..:)

 

 

har søkt på nettet og jeg kan ikke finne noe 12v overganger?

 

Herer den pluggen jeg nevnte i forrige innlegg...

 

Er ikke disse OK da? Passer i begge typer uttak...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

da var jeg offisielt første gangs eier av snekke! :D

endelig kom dagen pengene rant inn på konto og kjøpet var i boks

 

tok fri tidligere fra jobb i dag å kjørte å henta svogeren min så dro vi til brygga å møtte selger av båten.

vi gikk gjennom det meste og starta opp marnaen som forøverig imponerer stadig med lettstartet og nydelig gange:)

 

var heldig / uheldig med være. fikk testa båten vertfall da det blåste sørøst 11 sekm da vi dro fra avaldsnes og til torvestad her på karmøy :) det var ikke lange strekket men fikk testa båten i hekksjøen til en slepe båt.

 

jeg var noe nervøs hvordan dette gikk med snekke å greier i denne vinden og smyge meg inn mellom moloen og fjellet samt svinge runt og inn i min bås der jeg har båt plass. og itill slalom mellom noen hummer teiner som selvfølgelig var plassert rett foran inngangen til vika.

 

dette gikk kjempe fint og det var lettere og "luke parkere" en jeg trudde

har nå justerte på tauverk og og fortøyd med feste i land og blåse bak med lodd i bunn.akter tauet går fra land inn gjennom blåse og bak i båten

er også lodd på tauet som går fra blåse til loddet på bunn slik at båten drar seg ut av seg selv:)

altid noe å gjør i snekka så jeg måtte ned igjen i kveld å sitte å fundere litt og tutle her og der, forrige eiger hadde montert en 1000krs impeller vannpumpe som lense pumpe til kjølsvinet, denne fungerte ikke og ble varm da den ble skrudd på og måtte sannsynelig vis byttes fikk jeg beskjed om.

ok tenkt jeg . må se litt her.. snudde om på pluss og minus og der gikk den fint! :)

neste blir og montere solcelle vifte på luka fremme i taket og bytte ut den 25år gammle blaupunkt kassett spiller med en nyere og mer digitalisert cd spiller

 

legger ved ett bilde her av gliset.!

https://baatplassen.no/bildearkiv/19/19438/sjoemann_22.jpg

Link to post
Share on other sites

  • 4 måneder senere...

jaja det er vell ingen super fremgang på båten :) den har vert for det meste i ro i vinter på vannet.

har vert regelmessig nede og startet den opp og måket snø av den.

 

ser nå i diverse hjørner i taket at det kommet " mugg" prikker. ikke værre en at jeg tørker det lett av med papir. men er dette pga liten luft sirkulasjon?

jeg har en slik billig solcelle vifte i luka fremme. nå har det vært begrenset med sol i vinter så akkurat hvormange timer i døgnet den har blåst ut det vet jeg ikke. men det går jo luft igjennom selv om propellen ikke går runt også.

men jeg har hatt døra til utedelen i båten lukket for det meste. har planer om og montere slikt spejld der så det kommer noe frisk luft inn og. har hatt en slik fukt sluker stående på gulvet også som jeg har måttet tømme en gang på 2 mnd.

men nåkk om det. :)

 

 

nå skal båten på land (hagen min) på lørdag nå til helga.

gleder meg til det da det blir mye enklere og få gjort ting som er planlagt. (bygge om og lage pantry) , polere skråg , bytte ventiler og gjennomføringer , overhale toalett \ elektrisk etc :)

motoren skal også få seg en service og kansje noe maling også.

det jeg er mest spent på er om det blir noe forskjell fra min slittne solex forgasser til en god dellorto forgasser jeg har anskaffet meg (tusen takk for det LEVIND)

 

demonterte den i dag og det såg veldig bra ut, alle dyser rene og pene.

må kun bestille ny flottør da metall dingsen som holder fast i tettnings pinnen var knekt. og en morken O ring på tomgangs dysa som bør byttes.

 

ellers er det noen som har tips til og lage en overgang ifra den orginale forgasser flesen med 2stk faste pinnbolter til dellorto flens med kun 2 stk hull i ? kansje eg kan lage meg noe av rustri 5mm plate og en liten rør bit i mellem. slipe dette til slik at det passer med pakninger, eller er det råd og skaffe ny overgang? tips ønskes!

img_0160_small.jpg

 

img_0158_small.jpg

 

img_0157_small.jpg

Link to post
Share on other sites

hei og for en fin lørdag.

 

kl 10 var jeg nede på kaien og båten var kjørt bort.

kamerat av meg sto klar me kranbil:)

 

gikk kjempe fint og løfte opp båten.

 

nå står den sikkert og fint på hjemmelagde palle krybber og klar for vår stemning

fant ut koffer eksosen røyk så mye i det siste og har reagert på kjølevannet har vert varmt.

sjøvanns inntaket her er av typen liten rør stubb som går ut under skråget med masse små hull runt.

mange av di var grodd igjen. :)

ellers var det ingen groe under og alt av zink var borte. propell og ror såg bra ut.

første gang jeg har båten på land så skal bli gøy og tutle oppi der fremover.

første ting er bytte av ventiler i bunn. og muligens gjennomføringer om det viser seg at ventilene er vanskelige og skru av.

img_0168_small.jpg

 

img_0174_small.jpg

 

img_0175_small.jpg

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

god kveld båt folk.

 

det går litt frem over her i kulde gradene ute :)

 

jeg har begynt og demontere ting på motor for og gjøre klar til lakkering av motor i båten.

 

det jeg har demontert er thermostat hus eksos manifoil , forgasser og kjøle rør.

kjøle rørene og thermostat huset er jo av messing\ kobber så di har jeg pusset blanke med stålbørste på rett sliperen.

syns det er mye finere på en gammel og nylakkert grønn motor.

 

var ikke alle kroker i thermostat huset jeg kom til så har smørt det inn med malings fjerner og får se i mårgen hvordan det blir. gjor det samme med forgasseren.

den er også ny for øyeblikket, takk til LEVIND for at han donerte den god dellortoen til meg. har nettop demontert den og satt den inn med nytt paknings kit og ny flottør.

 

eksos manifoilen såg mye bedre ut en forventen. var litt rusk inni den samt oppi topplokket på motoren men ikke mer en normalt tror jeg for en motor som ikke har vert skrudd på en stund.

 

var ikke tegn til noe spesiell tæring

den ble pusset ren og malt.

 

eksos potta er også pusset ren og malt med sølv grå hammer lakk. ble bra syns jeg. synd med den ene eksos stussen som knakk når jeg skulle dra av en stri eksos slange. men tror det går fint og bruke den fortsatt med dobbel slange klemmer.

 

manifoilen ble lakket med 3 in 1 powercoat industri maling. tåler 300grader og passet bra til formålet.

 

ellers så er sjøvanns pumpe demontert. det var en johnson 1.1/4 pumpe fant jeg ut når jeg pusset messing lokket blankt. synd at folk maler over disse fine detaljene på en fin motor.

rustfrie impeller akselen var det ikke noe slite kant på så ny impeller og pakning ble montert.

thermostaten ble også testet i kokende vann og den opna seg fint noen minutter før det kokte opp og full åpen ved koking. og stengte fint slik den skal.

 

legger ved noen bilder av dagens økt

 

img_0181_small.jpg

 

img_0182_small.jpg

 

img_0183_small.jpg

 

img_0184_small.jpg

 

img_0185_small.jpg

 

img_0186_small.jpg

 

img_0187_small.jpg

 

img_0188_small.jpg

Link to post
Share on other sites

har litt igjen.

 

lakkere treverk i innredning. , nye luker på pantry som nye skinnstoler skal monteres og hengsles.

montere inn ny vask og vanntank m pumpe.

male litt på benker og slikt, bytte alle hengselene i benk lukene,

spyle , avfette og nytt bunnstoff.

gjengeteip og locktite gjenge tetning på di skroggjennomføringene og montere ventilene samt koble opp.

toalettet ska ut og smøres opp og bytte litt pakninger.

montere manifoil og forgasser og ellers det motor delene som ble lakkerte.

lakke resten av motoren.

skal bytte ut alt elektrisk og sikrings holdere , instrumenter også men det blir ikke i denne sesongen.e ( er det mest omfattende og tid krevende av årets båt budsjett) så det blir litt senere :

 

dette er ting som i seg selv ikke tar så lang tid men krever noen dager med finvær og litt lys og arbeidslyst( den er på bånn nå som snøen er ute)

 

tenker det går fint dette når jeg først kommer i gang

Link to post
Share on other sites

god kveld folkens :)

 

har jobbet ett par kvelder i båten nå.

først pensla jeg hele motoren med biltema malings fjerner GEL. som forøverig funket veldig bra:)

dagen etter var malingen begynt å boble og en kunne lett skrape det av med stålbørste \ kniv.

skylte med vann og tørket motoren.

fant så fram rettsliper med rustfri stålbørste på og gikk over alt. pirket i kroker der jeg ikke kom til med ett skrujern.

utrolig effektiv med børste på drill.

 

i dag kjøpte jeg mørke grønn hammer lakk og begynte og pensle. ferdi med ett strøk og det ser ganske så bra ut syns jeg :)kom naturlig vis ikke til alle steder siden motor står i båten men håper på og ta motor ut en annen gang for total overhaling.

 

ser på bildene at kamera mitt ikke var helt enig i lys setting ombord med en stor arbeidslampe i bakrunnen så det ser noe merkelig ut på bilde.

 

img_0189_small.jpg

 

img_0190_small.jpg

 

neste steg blir montering av manifoil og forgasser samt eksos anlegget og kjølerør \ termostathus.

da kan motoren startes for første gang på land og skal rigge opp en pøs og kjøre en behandling med system rens

takker for noe erfaringer med akkurat det. skal jeg kjører system rens med eller uten termostat? er jo begrenset tid en kan kjøre motoren uten vann i eksos. og så er det vell liten vits og kjøre systemrens i vannet og la det gå ut eksosen? hvordan gjør dere dette?

 

tenkte også og friske opp litt med en skinnen ny coil også. noe umiddelbar tabbe og kjøpe biltema sin coil til 2-300 kr ? den ser helt lik ut den orginale gammle jeg har nå.

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

har jobbet i kveld og.

 

starta med og montere eksosmanifoil\innsug , forgasser , eksos slanger , eksos potte, thermostathus og kjøle rør.

 

rigget opp en pøs med vann og tok slanger nedi samt hage slange i pøsen og åpna bensin kranen og starta opp

og den starta på første dunk :) herlig!

tempen holt seg fint på 55-60 grader.

slo over vende kranen slik at vannet sirkulerte i pøsen og og helte oppi en god dæsj med system rens.

lot den gå i noen minutter og vekslet litt mellom kjøling i pøs og i potte for og ikke overopphete eksos anlegget.

stoppet motoren og skal la dette virke i ett par dager før jeg gjør samme prosedyre igjen :)

regner ikke med det kommer så mye drit ut da jeg har spylt og skrapet mye drit ute av toppen gjennom thermostat hus hullet. samt hele manifoilen er blåst ren. men noe svart vann kom det i pøsen såg eg

 

 

men desverre så ble det oppstart med den gammle solex forgasseren da min ny overhalte dellorto sliter litt med dårlige gjenger \ gods runt pinboltene.

samt at mitt hjemme lagde innsug til den ble litt kranglete og montere. så venter fortsatt på at noen skal tilby meg ett brukt dellorto innsug for salg :)

 

 

drenerte også trakten i bunn av bensin tanken i dag og. var en del grå gugge som dryppte ut før det kom ren bensin :)

 

godt med alt som er gjort mener eg da

Redigert av margarus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

tja, har laget en som funker men litt trang runt muttrene.

den orginale har en diameter nede og en i andre enden av røret mellom flensen.

jeg lagde den med ett rør som passer den største størrelsen så slipte det tynnere i andre enden slik at jeg fikk entret muttrene runt.

men ble tynn i godstet og lite holdbart. fikk det tett når eg sveisa det men syns det ble mye jobb me den lille dingsen der. kjenner eg helst vil ha en skikkelig en :) men mellom stykke er ikke det viktigste nå. blir og laget noe innstats gjenger som fungerer i forgasseren.

Link to post
Share on other sites

da har vi mekka litt til her :)

har latt system rensen godgjøre seg i ett par dager.

starta opp og det va svart vann som kom ut :) tempen ble bedre.

1500omdr og tempen holder stabilt mellom 50-55gr. ser at nåla vipper mellom der så det viser at thermostaten jobber fint :)

synker litt i det jeg gir mer turtall pga vanngjennomstrømmninga.. god trykk i kjølinga også etter impellerbytte.

er storfornøyd med kjølinga. tidligere var vannet kokvarmt og kunne ikke ta på det. nå er det lunket og kan fint holde handen under spruten.

 

forresten sendte jeg mail til marna ang ett motor nr jeg fant når jeg slipte den ned. motoren er levert februar 1975 fra marna :)

 

også er det jo denne voldsomme dampingen som egentlig har plaget meg ganske lenge. ikke noe stort problem men litt irriterende.

har fryktet ditt og datt men ikke tenkt noe serlig på topp pakningen. kansje det er kjølevann som drypper litt i i brenn kammer og lager ekstra damp.

 

tok en liten test.

plugg nr1 sort men fin brunfarge over stiften.

plugg nr2 mer sort og mindre brun.

 

starta motor. tok av plugghette nr 2 da gikk motoren fint på syl1

tok så av plugghette nr 1. da gikk motoren ned i turtall og sakte men sikkert døde ut. men gnisten var der.

 

tok så en kompresjons test.

nr1 viste 8 på måleren.

nr2 viste 5 på måleren.

da må en vell regne med at det lekker kjølevann inn i brennkammer på syl 2 ?

 

det er jo forsåvidt en kjapp jobb og skru av toppen på denne motoren. 8 bolter og av me dynastart så er det oppe.

rengjøre og ny pakning så trekke med momentet.

kansje dette kan være grunn til damping samt veldig tungstarta til tider. da den kun har halv komp på en sylinder så er det tungt for den ene og dra motoren i gang.

 

hva sier ekspertene ? :)

Link to post
Share on other sites

har gjort litt i dag og.

montert sammen toalett og smørt det opp og vasket det.

skjært til ny bunn plate i vannfast kryssfiner som toalettet skrues fast i.

montert støtte lister og lagt oppi panty benke plate under fører stol. saget hull til vasken. dette passet fint :)

 

neste blir og borre hull i benk plata og skru fast vannkranen. og så begynne på selve luka som stolen skal hengsles fast i

Link to post
Share on other sites

joda. det går på fram her og :)

 

i kveld skrudde jeg ut begge dørene inn til cabi , samt bakdøra som går inn til tank og styring.

dette for og kunne ha dem inn i garasjen og få pusset og lakket det skikkelig.

jeg vil ta mest mulig av løse plater \ luker \ dører og løse dørkeplater inn for puss og lakk og lakke resten i felten.

saget også hull i ene cabin døra til en rustfri rosett ventil jeg har liggende. har hatt litt fukt og stillestående luft problemer tidligere så solcelle vifte i takluke og ventil i dør burde gjøre susen :)

 

 

har også skjært til treplate som skal hengsles over vasken styrbord side. borret hull til stol også.

ble litt endring av planer. da jeg hadde tenkt og kunne legge sammen sete og vippe plata opp mot rattet. men da det ble noe trangt og lite praktisk valgte jeg og hengsle det bakover istede. mister da en sitteplass langs benkene bak men det får gå:) til gjenggjeld det ett pantry bord av det :)

på babord side er det ikke så kritisk så der det også mer plass fram mot veggen så sete går klar og gjøres da om til "bord" fremover.

 

benkeplate til kokeapprat er jeg litt usikker på hva jeg skal lage til. per i dag har jeg vanlig 1 bluss bærbart gass apprat med butan bokser. den kan forsåvidt bare stå oppå ei treplate og den.

vet ikke om det blir brukt så mye men for syns skyld så liker jeg godt disse rustfrie sprit apparatene så senere blir det nåkk kjøpt inn ett slikt og montert i den treplata. ser litt mer ordntlig ut da.

 

 

ble desverre ingen bilder idag da jeg ble ivrig og jobba å glemte kamera inne.

skal få tatt bilder under pussing og lakking av treverk.

 

 

siden det ikke akkurat florer av tips på min tråd så spør jeg alikevell :)

til benkeplater og div har jeg brukt 18mm furu hobbyplater som er ubehandlet.

disse ønsker jeg skal få den brune fargen som resten av interiøret har. eller vertfall bortimot lik farge.

hva skal jeg behandle dem med for og få fargen og hva skal jeg behandle me etterpå før glans og slitasje?

 

samme med resten av interiøret. det er mye lakkert kryssfiner som dørene er lagd av. ellers er det teak på gulv tror jeg. skal dette alt som er lakket tidligere pusses skikkelig ned eller mattes?

 

hva med di forskjellige oljene di har på biltema? treole / båt innredning olje \ treolje A og B osv? noen som har erfaring og kansje noe bilder og dele?

Link to post
Share on other sites

kjempe flott tråd og lese :flag: hvis gulvet er av teak, så er vel det enkleste og bruke vanlig teakolje, det er hvertfall det jeg synes er lettest. er mye styr med lakk :cryin: men herdins lakkbeis nr 702 (mahogny) er en flott farge på resten av interiøret :flag: har samme sjauen i snømannen min. er ikke så mye snø på den nå lenger men :clap:

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

god aftens :)

ble en kort økt i båten i kveld og.

jeg klarte ikke å vente så skrudde av toppen på motoren for og se om det var noe synlige brudd i topp pakninga.

det var det da ikke :)

stempel topper syl vegger og slikt såg helt bra ut :) samme med toppen. ingen synlige hakk eller sprikker.

så jeg har rengjort. og børstet bolter smørt gjenger med copaslipp kobber pasta.

turna motoren slik at ventilene gikk opp og ned. ser ut som di kansje ikke hadde hatt helt vondt av en ventilsete sliping, den bakerste ventilen var litt lysere i farge en di andre men ikke noe annet enn fargen.kansje jeg bør helle en god dose blytilsetning ? og bruke det frammover?

uansett ventilsliping blir ikke gjort før neste gang båten er på land da motoren må ut for og kunne jobbe innforbi ventil dekselet.

 

håpte på at det var en massiv kobber topppakning slik at denne kunne varmes opp og brukes på ny men det var det ikke.

var kobber på en side og ett annet belegg på oppsiden mot toppen. ganske lik eksos manifoil pakningen.

 

skal legge inn bilder.

Redigert av margarus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...