harry92 Startet 16.September.2010 Link til dette innlegget Startet 16.September.2010 hei. jeg tenkte og spandere ny dørk i snekka mi. og lurte på om jeg kan bruke heltregulv i fure? altså dette her hvis dere ser på linken http://www.maxbo.no/upload/Produkter/Gulv/Heltregulv/Scaled/heltregulv_furu_283x369.jpg mvh mathias Sitér dette innlegget Link to post
2nd Trikker'n Svart 17.September.2010 Link til dette innlegget Svart 17.September.2010 Furu er ikke et hardt treslag. Det blir lett merker. Heltre slår seg ved fuktighet. Maritim kryssfiner, med et tynnt lag fint treverk limt oppå. Sitér dette innlegget Link to post
Bartesam Svart 17.September.2010 Link til dette innlegget Svart 17.September.2010 Alt for mye kvist oxo. Bruk maritim kryssfinèr og lim, skru og plugg heltre oppå det. Ha litt glippe mellom bordene, og bruk natemasse mellom. Blir fin dørk det. Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post
Hallaron Svart 17.September.2010 Link til dette innlegget Svart 17.September.2010 Er ikke 100% enig i alt som sies her. ALT trevirke vil bevege seg når det tørker/trekker til seg fukt, og fukt det finnes det plenty av i båt. Men jeg er ikke enig i at det ikke er mulig å lage en dørk av furuplank. Er det pris som gjør at du gjerne vil levge furu, er det ønsket om en lys dørk eller er det andre momenter. Det nevnes kryssfiner her, det er sikkert greit, men også kryssfiner vil trekke noe fukt og kan over tid delaminere og bli stygg. Litt mer informasjon så er det lettere å komme med inspill.. Sitér dette innlegget Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005. Link to post
Wasco Svart 17.September.2010 Link til dette innlegget Svart 17.September.2010 Skjønner ikke hvorfor han IKKE kan bruke furu??? Hva er det som er blitt brukt til dørk på trebåter til alle tider? Ikke maritimt kryssfiner i hvert fall Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
M/S Bastard Svart 17.September.2010 Link til dette innlegget Svart 17.September.2010 Skulle jeg valgt furu til dørk, hadde jeg gått for den smale utgaven. Den er vel ca 70mm bred og 28mm tykk, med not/fjær Sitér dette innlegget Link to post
aileenll Svart 17.September.2010 Link til dette innlegget Svart 17.September.2010 (redigert) Er det tiljer i en åpen båt, eller dørk i en dekket båt? Furu vil fungere greit, men i en dekket båt kan du bruke pløyde bord (not og fjær) disse får du på en byggevare forettning bruk 18*95mm, ikke tørket! Til tiljer i en åpen båt ville jeg brukt båtbord som høvles på oversiden, bruk margsiden opp! Båtbord er bord som er skåret et lite stykke ut fra margen i stokken, 3. bordet fra senter. Trefuktigheten i borda bør ligge på 15-18% rel trefuktighet. Du må nok til en bygdesag eller et trebåtbyggeri for å få bordene. Lykke til Redigert 17.September.2010 av aileenll (see edit history) Sitér dette innlegget Aileen ll Link to post
Bearded Beast Svart 17.September.2010 Link til dette innlegget Svart 17.September.2010 (redigert) aah legg trykkimpregnert terasseplank du Redigert 17.September.2010 av Plutonium (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
propelltau Svart 17.September.2010 Link til dette innlegget Svart 17.September.2010 Furu har vært brukt som både dekk og dørk i hundrevis av år, hva er det som er så forandret fra da til nå? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.