GunR Startet 19.September.2010 Del på Facebook Startet 19.September.2010 Som sagt, lurer på hvordan jeg skal gå frem for å bore nye hull til de nederste boltene som fester motoren til hekken. De som har montert motoren har boret nederste hulla så langt ned at det bare er mulig å heve motoren ett hull. Har nå hevet ett hull, men motoren står litt lavt ennå. Er det bare å bore i vei? Hva gjør man med de gamle hullene? Ta vekk motoren, fylle med glassfiber og epoxy? Legge over gelcoatsparkel og polere? Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 20.September.2010 Del på Facebook Svart 20.September.2010 Man hever ikkje motor opp og ned som man vil. Motor må sitte heilt til bunns i festet sitt slik at den har tilstrekkelig støtte for momentene den blir utsatt for ved kjøring i tøff sjø. Ellers vil akterspeilet kunne bli skadet. Det finnest jack-plater å få kjøpt som hever motor. Ellers så finnest det folk som tar støpejobben og bygger om akterspeilet. Kanskje du har lang stamme,kanskje det hadde passa fint med ein motor som har kort stamme? Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
ivar Svart 20.September.2010 Del på Facebook Svart 20.September.2010 ikke enig i at motor MÅ ligge helt nedpå. Se f.eks Yamaha Kjørefakta, der oppgis heving i mm på alle båter som testes, og det ligger ofte mellom 20-35mm. Tviler sterkt på at importør/produsent anbefaler en monteringshøyde som er skadelig for båten... Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
GlennIversen Svart 20.September.2010 Del på Facebook Svart 20.September.2010 Har selv hevet motor på båt(er). Dette er ingen hokuspokus jobb, ta av motoren sparkle gamle hull med feks glassfibersparkel, grunn og bruk gelokat. Finn riktig høyde på motor ihht laveste punkt på kjøl/bunn av båt, bor opp nye hull til motoren. Har selv brukt vannfast finneer og bygget opp akterspeil, for så å sette på tilpasset galvansert plate som er brettet over akterspeilet. Husk bare å fylle de nye hullene med feks tec7 før du setter i boltene. Sitér dette innlegget Ha en fin dag Link to post
andersb Svart 20.September.2010 Del på Facebook Svart 20.September.2010 tull at motoren skal ligge nedtil på akterspeilet, de 4 boltene er mer enn nok for å holde og styre kreftene, sørg bare for at om det tilstrekkelig tykkelse på gods der du bolter, og bruk gjerne plate som sprer lasten på innside. Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart 20.September.2010 Del på Facebook Svart 20.September.2010 Man hever ikkje motor opp og ned som man vil. Motor må sitte heilt til bunns i festet sitt Nope, har montert bl.a. Mercury motor hvor det er poengtert at den IKKE skal ligge ann på toppen av akterspeilet. Den skal monteres med fire bolter samt det som de fleste glemmer... Backing-plater på innsiden som fordeler kreftene over ett større område. De skal ikke monteres bare med fire store skiver mellom mutter og akterspeil. Man står fritt til å heve og senke motor som man vil. Etterhvert som man hever må man montere på en vanntrykksmåler(billig instrument) for å være sikker på god nok kjøling. Kommer den skikkelig høyt må man montere nosecone eller waterpickup som sikrer nok kjølevann. Høyeste jeg har montert påhenger er propellakselen i plan med bunnen. Da kjørte jeg med waterpickup og cleaver-propell. Fungerer så fint så Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Sjeldenutpå Svart 20.September.2010 Del på Facebook Svart 20.September.2010 okiokioki Eg tenkte det var nødvendig at motor stod nedpå akterspeilet for å fordele press fra motor over størst mulig område. De båter eg har sett med skader/sprikker på akterspeilet har sikkert vert utsatt for anna belastning en at motor stod på bare nederste halvdel av festet Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
GunR Svart 20.September.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.September.2010 Ok, da har det kommet endel gode svar. Det er jo kun de nederste hullene jeg må flytte, så da blir det til at jeg borer et nytt velplassert par, tar vekk motoren, fyller i de gamle med epoxy og gelcoat(sparkel?), monterer i samme slengen backing plate, har pr i dag kun 4 mellomstore skiver mellom bolt og akterspeil... Også lenge jeg har utenbords, så hever og senker jeg motoren min akkurat som jeg vil, for å prøve å finne den beste høyden.;) For det var det iallfall ikke originalt! Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 20.September.2010 Del på Facebook Svart 20.September.2010 På min forrige båt var akterspeilet så lavt at jeg ikke fikk heist motoren høyt nok opp. Så da ble løsningen å montere denne braketten. Da slipper man også å borre nye hull i akterspeilet. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
GunR Svart 20.September.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.September.2010 Fin løsning, Teerex, men for min del tror jeg det er enklest å bare bore 2 nye hull. Noe skal man jo holde på med på våren også! (her skulle det vært en smiley, men får dem ikke fram?) Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 20.September.2010 Del på Facebook Svart 20.September.2010 Ja så lenge du har mere å gå på m.h.t. de øvre hullene så er det vel greiest å rette opp hulltabben fra de som har laget de første hullene. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.