Jump to content

Avkortet garanti pga mye bruk?

Allan E

Recommended Posts

Jeg hadde en liten diskusjon med broder og han mente at svært mye bruk kan medføre avkortet garanti. Han mente at sålenge påhengeren har gått ca 1500 timer denne sesongen så kan man ikke forvente 100% garanti.

Hva er forventet levetid på en 10 hk firetakt? Er motoren brukt opp?

Det er kun en liten feil med motoren nå og det er at stoppknappen ikke virker, må ta av bensinslange. Ledningsbrudd.

Jeg er uenig og menet at 3 år er det en skal ha uansett.

Dersom du forsøker å få igang en hyggelig samtale med forhandler og roser ham for en motor som har gått 1.500 timer med så få feil, så blir han kanskje imponert og gir deg service ut over minimumstandartd.

Imponerende timetall du har fått på en sesong!

Du har vel ingen timeteller koblet rett på påhengeren som gjør at forhandler kan se om du har brukt påhengsmotoren ut over "det normale". Jeg ville tro at du har krav på vanlige garantibestemmelser.

Ja det er jo yrkesbruk. Men påvirker det garanti?

Er kjøpet registrert på en privatperson eller en bedrift/firma? Det blir vel forøvrig Kjøpslovens eller Forbrukerkjøpslovens betingelser som er de viktige her med mindre garantien gir rettigheter utover disse lovene så vidt jeg vet.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

ved nybilkjøp så er det enten x antall kilometer eller x antall år alt etter hva som kommer først. Står det ingen slik begrensning på timetall i kontrakten så skulle jo det være x antall år. Men hva som burde vært og hva som faktisk er er jo ikkje alltid det samme :wink:

Hvilken GARANTI som gjelder, beror helt og fullt på teksten i garantidokumentet. Hvis det inneholder en begrensning til x måneder eller x antall timer, så er det den begrensningen som gjelder. (Samme som på veien - 3 år/36.000 km f. eks). Men dette gjelder for GARANTI, ikke for REKLAMASJONSRETT som er noe HELT annet. Skal noe være en GARANTI så må det gi kjøper større rettigheter enn hva han ellers ville hatt etter lovens regler.

Hvis tingen er kjøpt av yrkesselger eller med yrkesselger som mellommann (forbrukerkjøp), og den er ment til kjøperens private bruk hovedsakelig utenfor næring, og tingen er ment å vare vesentlig lenger enn to rå, er reklamasjonsfristens yttergrense fem år. Ellers to år.

Utenom forbrukerkjøp gjelder det som er AVTALT om reklamasjonstid. Er det avtalt ett år, er det det som gjelder. Er det ingen avtale, gjelder lovens regel som er to år. Her spiller det ingen rolle om det er privatkjøp eller næringskjøp.

Så enkelt er det! :smash:

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Og om det er snakk om bedriftskjøp (altså at et firma kjøper varen), er det kjøpsloven som gjelder. Da gjelder 2 års reklamasjon.

Bruk spiller ingen rolle for reklamasjonsretten for øvrig. Eksempel: en familie med 6 barn kjøper en Zanussi vaskemaskin. Maskinen er absolutt ikke bygget for slikt bruk, men det står intet om det i bruksanvisningen. Ergo må produsenten dekke f.eks. trommel-lager etter 4 år, selv om maskinen brukes mye, mye mer enn den egentlig er konstruert for.

Om det står begrensninger i bruksanvisningen, derimot... men ingen produsenter vil vel trykke slikt i bruksanvisningen.

Ovenstående eksempel er reell og selvopplevd, dog med annet merke.

Tom rør: spiller ingen fugletrille om bruken er sånn eller slik. Er det bedriftskjøp, er det bedriftskjøp. Blir omtrent som om en bedriftseier kjøper en laptop til poden, den blir kun brukt privat. Men ettersom maskinen er kjøpt av et firma, gjelder kjøpsloven - IKKE forbrukerkjøpsloven (som gjelder for forbrukerkjøp, altså privat bruk). 2 års reklamasjon og sterke begrensninger i garantier.

Garanti er som Skipper Worse sier, noe en produsent KAN tilby og som kan gi rettigheter UT OVER lovverket. F.eks. har Miele 10 års garanti på enkelte deler (pumpe på vaskemaskin f.eks.); her får du skiftet de delene som dekkes av garantien gratis selv om forbrukerkjøpslovens 5 årsfrist er gått ut.

Skipper Worse: korriger meg gjerne om jeg roter med begrepene her, er for det meste vant til å håndtere forbrukerkjøp (arbeider som reklamasjonsansvarlig på en elektroforretning).

Hansvik 14 - Rana 15 DC - Rana 17 DC - ooooiiiiiig????

Nordlænding (konvertert til vestlending) uten båt e som en fesk på lainn. Tørre greier!

Hjemmeside med artikler innen trehobby / finsnekring.

En liten korreksjon: Direktørens kjøp av laptop kan nok bli forbrukerkjøp. Det er formålet som teller, ikke om kjøpet (uriktig) blir bokført i en bedrifts regnskap. (Altså formålet etter avtalen, stiller poden opp med direktøren gir det seg selv; er det bedriftens faste leverandør av datautstyr som får en rekvisisjon så gir også resultatet seg selv)

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Hva med alle de hjemme-pc'ene som ble kjøpt med skattefordeler? Der ble pc'ene kjøpt/eid av bedriften, brukt av den ansatte og man kunne kjøpe den ut i privat eie med minimum 1000 kroner etter tre år. Formålet var åpenbart privat bruk, men så vidt jeg vet så ble det behandlet som et kjøp av bedrift i forhold til garanti og Kjøpslov, ikke Forbrukerkjøpsloven?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

En tidligere kollega kjøpte seg ny laptop, og siden han hadde sitt eget enmanns konsulentselskap så kjøpte han den like godt på dette firmaet. Da laptopen så sviktet etter 13 måneder, var konklusjonen klar: 7000,- i rep. kost, garantien utløpt. Du kan si at han angret litt på å ha kjøpt den via firmaet ja...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Dersom trommel-lageret ryker før det er gått 5 år, er det reklamasjonsgrunnlag ettersom vi snakker om en del som er ment å vare "vesentlig lengre" jfr. forbrukerkjøpsloven:

§27 Reklamasjon:

(...)Reklamasjon må senest skje to år etter at forbrukeren overtok tingen. Dersom tingen eller deler av den ved vanlig bruk er ment å vare vesentlig lengre, er fristen for å reklamere fem år.(...)

En så vesentlig del skal vare lengre enn 2 år, så saken er temmelig grei. I alle fall så lenge produsenten ikke oppgir begrensninger, noe som også dekkes fint av forbrukerkjøpsloven:

§ 15. Tingens egenskaper

Tingen skal være i samsvar med de krav til art, mengde, kvalitet, andre egenskaper og innpakning som følger av avtalen.

Hvis det ikke følger noe annet av avtalen, skal tingen

a) passe for de formål som tilsvarende ting vanligvis brukes til

b) svare til det som forbrukeren har grunn til å forvente ved kjøp av en slik ting når det gjelder holdbarhet og andre egenskaper

c) passe for et bestemt formål som selgeren var eller måtte være kjent med da kjøpet ble inngått, hvis selgeren har akseptert dette formålet eller forbrukeren ellers har hatt rimelig grunn til å bygge på selgerens sakkunnskap og vurdering

Her kan man muligens argumentere fram og tilbake litt dersom kunde ikke oppgir bruksområdet; samtidig bør enhver selger med respekt for seg selv foreta en behovsanalyse for å avdekke behov "utover normalen".

Eksemplet mitt ble løst ved at produsent tok det på goodwill. Samma for meg hva de kaller det, så lenge jeg får hjelpe kunden i henhold til lovverket! :)

Skipper Worse:

Betyr det at dersom jeg kjøper en PC på mitt firma, men bruker varen privat, skal forbrukerkjøpsloven gjelde? Hvordan kan dette dokumenteres når det står "Alta spett og grus AS" på fakturaen, ikke et privatnavn? Alle produsenter jeg kjenner til forholder seg til det som står på fakturaen.

(og i rettferdighetens navn er det vel helst slik det skal være? Skal noen på død og liv spare inn MVA, får de akseptere dårligere vilkår så lenge lovverket er som det er).

Vi sporer kanskje litt ut av kurs her, men tror denne diskusjonen kan være nyttig - har inntrykk av at det er mange dyktige båtforhandlere som kan båt, men lite om lovverket de er pliktig til å følge...

Hansvik 14 - Rana 15 DC - Rana 17 DC - ooooiiiiiig????

Nordlænding (konvertert til vestlending) uten båt e som en fesk på lainn. Tørre greier!

Hjemmeside med artikler innen trehobby / finsnekring.

Pc'er til hjemmebruk har vel alltid full forsikring og 24timer på døren garanti-service i 3 år. Iallefall Dell sine.

Hjullager på en trommel med mye bruk...er det det som blir skissert? Neppe reklamasjonsrett på det. Etter normal garanti.tid ligger bevisbyrden på kunde. Kva forventer folk egentlig?

En totakter påhengs har 2-5% tap i effekt etter 200timer, OG moden for boring iht fabrikkens slitasjemål hos de fleste merker( tohatsu blandt de mest slitesterke....)

4T kjenner eg ikkje til. Men yrkesbruk som nevnt 1år garanti.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Her kan man muligens argumentere fram og tilbake litt dersom kunde ikke oppgir bruksområdet;

Er oppe i akkurat denne situasjonen nå. En nesten 4 år gammel harddisk har krasjet, jeg var på kjøpstidspunktet oppført på mitt sovende firma hos forhandleren, noe som skyldtes at de hadde glemt å endre status på meg. (Noe jeg oppdaget ifm en annen reklamasjon for 2 år siden. Da først ble min status endret)

Disken er ikke avgiftført i noe regnskap og kun brukt privat av meg.

Selger nekter å følge Forbrukerkjøpsloven med begrunnelse at ikke var kjent for dem ved kjøpstidspunktet at den var ment å brukes privat... :rolleyes:

Noen deler defineres som slitedeler.

Stoppknappen er vel ikke det!?

Slitedel kan defineres av fabrikanten og ha innskrenket garanti. F.eks f.eks batteri i bærbar PC.

Da hjelper det ikke med reklamasjonsrett heller.

Disken var underlig: Ny disk på samme størrelse koster ingenting i dag og forhandleren bærer ikke dette selv, det gjør fabrikanten. Imidlertid koster gjerne postgangen og det administrative mer enn selve disken med mindre det er et spesielt interface på disken. Ellers har jeg inntrykk av at få ønsker å reklamere på disker eldre enn et par år.

Gjennomsnitts levetid for konsument-harddisker er ca 3 år.

Ser særlig at 2,5 tommers disker i bærbare PC-er som brukes mye ikke holder lenger. 3,5 tommers disker varer som regel lenger. Disk og elektronikk er i dag "integrert" og man kan dessverre ikke bytte elektronikk mellom samme disktype uten videre. Elektronikken "vet alt" om diskoverflaten.

Begrunnelsen du har fått Ingar, virker litt sær sett utenfra. Men det kan ha med pris og deres interne rutiner å gjøre, f.eks om de registrer serienummeret på disken hos fabrikanten. Dog burde de ikke brukt denne argumentasjonen overfor kunden.

A propos: Nå finnes "grønne disker" for PC-er der disken ikke trenger spinne kontinuerlig. De kan også variere spinn-turtallet. Disken føler selv om data blir etterspurt. Det tar litt tid å spinne opp igjen, men for en vanlig forbruker er det gjerne greit nok.

Diskteknologi i dag er basert på kvantemekanikk der ting bare skjer med en viss sannsynlighet. Dog tilføres flere data enn nødvendig (redundans) for å demme opp for problemet.

NB! Det er alltid snakk om NÅR en disk svikter, ikke hvis!

Redigert av småbåtentusiasten (see edit history)

Det jeg stusser over er at det kan synes som om enten Worse eller firmaet tar feil når det gjelder definisjonen av hva som er næringsbruk og ikke...

Det er en 3.5" 250gb WD disk med 3 års fabrikkgaranti og MTBF 1.2 mill. timer. Altså en gjennomsnittlig levetid på 137 års kontinuerlig drift.

Etter hva jeg vet regnes harddisker å ha en forventet levetid på mer enn 2 år, altså 5 års reklamasjonsrett.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...