Jump to content

Montere batteri til ankervinsj

kvistadbonden

Recommended Posts

Min seilskøyte har en Quick 1000F elektrisk ankervinsj i baugen. Jeg er litt skeptisk med å bruke den på grunn av litt begrenset batterikapasitet, i og med at båten skal seiles en del også, ikke bare kjøres for motor. Hadde det vært en idé å installere et eget batteri til vinsjen i baugen? Ser ut som jeg kan få plass under køyene forut, men er litt usikker med tanke på lufting. Hvordan skal i så fall kobles? Har godt dimensjonerte ledninger fra batteriene bak fram til vinsjen.

2.jpg

Redigert av kvistadbonden (see edit history)

Dess kortere avstand mellom batteri og vinsj dess bedre. Om du har plass til batteri nær vinsjen er det helt topp. Bare pass på at batteriet ikke utsettes for sjøsprøyt. Avstanden fra kontrollpanel /fjernkontroll til styrerele for vinsjen spiller underordnet betydning. Dessuten må du huske på å kunne lade batteriet fra ladesystemet ombord. Lykke til med el-arbeidet.

Hvis du har begrenset batterikapasitet, hvorfor ikke bare øke din totale kapasitet? Et slikt ekstra batteri framme drar med seg mye ball i forholt til å øke den banken du har slik at den blir riktig dimensjonert. Husk at uansett hvor i båten batteriet står skal det ha lading!

må nok bytte ut i hvert fall ett batteri med et større for å få nok strøm i båten. Trenger strøm først og fremst til kjøleskap og lys, så har ikke enormt behov, men dagens 2 x 60 (inkludert startbatteri) blir uansett alt for lite på en seilbåt. Hvis jeg plasserer ett batteri i baugen må jeg vel trekke nye kabler for lading uansett?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...