kvistadbonden Startet 22.September.2010 Del på Facebook Startet 22.September.2010 (redigert) Min seilskøyte har en Quick 1000F elektrisk ankervinsj i baugen. Jeg er litt skeptisk med å bruke den på grunn av litt begrenset batterikapasitet, i og med at båten skal seiles en del også, ikke bare kjøres for motor. Hadde det vært en idé å installere et eget batteri til vinsjen i baugen? Ser ut som jeg kan få plass under køyene forut, men er litt usikker med tanke på lufting. Hvordan skal i så fall kobles? Har godt dimensjonerte ledninger fra batteriene bak fram til vinsjen. Redigert 22.September.2010 av kvistadbonden (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 22.September.2010 Del på Facebook Svart 22.September.2010 Dess kortere avstand mellom batteri og vinsj dess bedre. Om du har plass til batteri nær vinsjen er det helt topp. Bare pass på at batteriet ikke utsettes for sjøsprøyt. Avstanden fra kontrollpanel /fjernkontroll til styrerele for vinsjen spiller underordnet betydning. Dessuten må du huske på å kunne lade batteriet fra ladesystemet ombord. Lykke til med el-arbeidet. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 22.September.2010 Del på Facebook Svart 22.September.2010 Hvis du har begrenset batterikapasitet, hvorfor ikke bare øke din totale kapasitet? Et slikt ekstra batteri framme drar med seg mye ball i forholt til å øke den banken du har slik at den blir riktig dimensjonert. Husk at uansett hvor i båten batteriet står skal det ha lading! Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
kvistadbonden Svart 23.September.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.September.2010 må nok bytte ut i hvert fall ett batteri med et større for å få nok strøm i båten. Trenger strøm først og fremst til kjøleskap og lys, så har ikke enormt behov, men dagens 2 x 60 (inkludert startbatteri) blir uansett alt for lite på en seilbåt. Hvis jeg plasserer ett batteri i baugen må jeg vel trekke nye kabler for lading uansett? Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 23.September.2010 Del på Facebook Svart 23.September.2010 Du kan vel bare anvende de gamle kablene som ligger fra nåværende plassering av batteriene frem til vinsjen? Disse er sikkert feite og gode og gir minimalt spenningstap v/lading - som vil være viktig for levetida til batteriet der fremme. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.