Jump to content

Ny bruker med "flytende restaurering".


Vidar-Alexander

Recommended Posts

Ny mann her, så hold ut.

Er 33 år gammel, og har hatt båt i mange år.

Startet med en gammel engelsk livbåt på 22 fot. (trebåt) Denne var i senere tid bygget hytte på, som en snekke.

Denne hadde en 4-5 hk Saab semi-diesel. Artig båt, men ble solgt billig, og deretter ble den liggende på land å råtne...

Hadde deretter en Glassfiberbåt på 18 fot, av amerikansk fabrikat. Aner ikke produsent.

Så ble jeg uten båt i noen år, før jeg deretter kjøpte en King 14 GL. Med Tohatsu 9,9 hk. Helt grei jolle.

Nå i sommer fant jeg en anonnse på finn.no. En Gammel trebåt på 28 fot skulle gies bort.

Jeg bor i Sauda og båten lå på Mosterøy, ved Stavanger, og båten hadde vært under vann et par uker og gikk ikke.

Litt service fikk jeg, og selgeren slepte båten til Jelsa. Jeg og min bror gikk fra Sauda til Jelsa med King14'n og slepte hjem med denne. Det tok tid........

Motoren er en BMC Leyland. 1,8. Hurth gear.

Eieren hadde overhalt motoren i fjor sommer. I løpet av vinteren hadde båten sunket i havnen, og vært helt under i et par uker. Så de regnet med at motor ++ var gåent.

Han hadde kun byttet olje etter heving.

Jeg fikk båten hjem, og starter og dynamo var bare å kaste. Koblet av dieseltanken som var full av sjø og rust, og alt elektrisk.

Prøvde å turne motoren for hånd, og det gikk jo ok. Men det kom vann ut innsuget.

Fikk etterhvert tak i ny startmotor, og skulle "kinne litt" for å få olje i systemet og se at alt så ok ut.

Etter noen runder, så startet motoren.... :D

Etter det har jeg byttet alle filter, byttet motorolje to ganger, ny starter som sagt, og en 55 Amp. 14,4V Dynamo fra en Ford Taunus.

Har også lagt opp alt elektrisk på nytt. Rengjordt dieseltank og rør.

Gearen var full av hvit "grøt".... Har byttet olje på denne 3 ganger nå, og skal ta noen bytter til snart, men det ser bedre ut nå.

Siden jeg til daglig jobber med glass, så er alt av vinduer, gamle 3 mm byttet ut med herdet 4 mm. De fleste vinduene manglet eller var knust da jeg fikk båten. Alt treverk inni er oljet med 6-8 strøk.

Det som gjenstår nå, er kosmetisk utvendig, bytting av noen bord på hytta, og nye lister rundt om. Har ikke funnet noe råte i skroget.

Den starter og går fint. Litt treg når den er kaldt, men det er visst normalt har jeg forstått.

Skal skru ut glødepluggene og rense litt i systemet der.

 

Skal se om jeg får til å legge inn noen bilder fra "ankomst", før jeg begynte å gjøre noe med den.

 

Så har jeg naturligvis noen spørsmål......

Er det noen som vet hvilken båt type dette er? I følge forrige eier var den bygget på Rosenberg Verft i ca 1945. Visstnok i 2 eksemplarer.

Hvor mange HK, er det i min BMC 1,8? I følge forrige eier 80 HK, men det er jo å dra det litt vel langt! 30-40 HK?

 

Setter pris på all info og tips om båt og motor. Har fått deler fra KDTrading, og kjenner til manualer o.l. som ligger ute. Men personlige erfaringer betyr ofte mer på slike båter/motorer. :wink:

 

S7300531.jpg

 

S7300536.jpg

 

S7300539.jpg

 

S7300549.jpg

Redigert av Vidar-Alexander (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Nydelig båt. Gleder meg til å se den i nypusset stand.

Håper den ikke har mye råte?

 

"Siden jeg til daglig jobber med glass, så er alt av vinduer, gamle 3 mm byttet ut med herdet 4 mm."

Satte du inn nye glass med gummilister eller fugemasse?

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Rosenberg Verft har opp igjennom årene bygget mange større skip, men kan ikke huske at de har bygget noe som ligner på den båten din. Nå er det selvfølgelig stor sannsynlighet for at jeg ikke husker alle båtene som er produsert på Rosenberg de siste 100 årene, men likevel :confused:

 

Det ble ved Rosenberg Verfts 100 års jubileum utgitt en bok som heter "I vekst og forandring, Rosenberg Verft 100 år, 1896-1996"

 

Boken er på 490 sider, og inneholder det meste om verftet, og båtene produsert der. Hvor du kan finne denne boken nå vet ikke jeg.

 

Verftet gikk i hverfall konkurs i 1930, men ble startet opp igjen og var vel i drift for tyskerne under andre verdenskrig, det er mulig de rett etter krigen valgte å produsere noen få lystbåter, men er usikker på dette, da behovet for nye skip var stort i 1945 etter at den norske handelsflåten var halvert.

 

Rederiet Nordeggen AS hadde en kontrakt inne hos Rosenberg på ett relativt stort dampskip som ble bygget i 1945, og jeg mener å huske at de fleste norske verft var rimelig fullbookede på denne tiden, da rederne gjennom Nortraship fikk utbetalt erstatning for sunkne skip under krigen på denne tiden, og Norsk skipsfart var under full oppbygging. Er derfor litt skeptisk til at båten din er bygget på dette verftet i denne tidperioden, da dette er verft som stort sett bare har produsert større skip.

 

Bergen Group ASA kjøpte resten av Rosenberg verftet i 2007, og det er sannsynlig at det fulgte med en del gamle dokumenter i den handelen, men selskapet er blitt solgt mange ganger opp igjennom årene, så noe kan nok ha blitt borte. Dersom du får kontakt med rette person hos Bergen Group kan det hende de kan hjelpe deg, dersom du er interessert i å finne ut mer om båten.

 

Det var forøvrig Bergesen som eide Rosenberg fra 1942 frem til 1970 i følge Wikipedia!!

Redigert av adeneo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Baugen her er ihvertfall ikke lik noen Petterson jeg har sett....

-----------------------------------------------------------------------------------
Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!
Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no
-----------------------------------------------------------------------------------

Link to post
Share on other sites

Takk for god info adeneo.

Ja, fant anonnsen på finn, og ble umiddelbart forelsket i linjene på denne båten.

Eneste råte jeg har funnet til nå, er noen bord i sidene på hytta. Ellers ser det bra ut. :)

Vinduene er montert med fugemasse. Tec7.

 

Bjorn666, så du er i dam/akvarie/fisk miljøet du også?

Dammen blir aldri ferdig, men begynner å ta form. Har vel egentlig alt for lite timer i døgnet i utgangspunktet, men denne båten måtte reddes fra st.hans bålet, som forrige eier truet med.

 

Har gjordt en del allerede, men ikke alt som er synlig enda. Skal prøve å oppdatere med bilder etterhvert som det skjer fremskritt.

 

Setter pris på all info om båten, synes denne skuta har så "majestetiske linjer" at det gjør det verdt å grave frem litt historie.

Redigert av Vidar-Alexander (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hva som kjennetegner en C.G. Petterson båt

 

Bilder av båter fra C.G. Petterson

 

 

Det var før i tiden svært mange båtbyggerier, både i Norge og Sverige.

Å finne ut hvor båten er bygget kan være vanskelig uten at man har noe mer informasjon, eller finner noen form for merking på båten.

 

Furuholmen tegnet vel i løpet av sin karriere over to tusen forskjellige båter, og båtene han tegnet ble opp i gjennom årene bygget av svært mange båtbyggerier runt om i landet. Noen kopierte også bare eksisterende båter, med små endringer som ble utført underveis i byggingen.

Det var mye av det samme for andre designere, både i Norge og Sverige, så båten kan ha blitt bygget nært sagt hvor som helst, og være en vellykket endring av ett annet design fra den tiden. Det er vanskelig å si.

 

Forøvrig ligner den ikke på noe C.G. Petterson, Furuholmen, Scheen, eller andre kjente designere jeg kan komme på i farten, har tegnet, men ser ut til å ha litt av hvert.

Noe som kan tyde på at det er som du sier, at den er bygget i kun noen få eksemplarer, muligens av noen av verftsarbeiderene på Rosenberg eller Verftet selv, kanskje uten særlig tegningsgrunnlag, men bygget mer på erfaring.

Båten er uansett linjelekker, og kan bli ett fint og unikt objekt når den er ferdig.

Link to post
Share on other sites

Etter bildene å dømme ser det ut til at den har opprinnelgi vært bygget som en halvdekker, dvs uten vindskjerm/hardtop. Eller kanskje den har hatt kun vindskjerm? Uansett, hardtoppen er pent tilpasset båten. Skal bli gøy å se når du får shinet den opp litt.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Vil bare bemerke at det var absolutt ingen påståelse at det skulle være en Pettersson, les inspirert Jeg tenkte da på dekket og ørene, som er ganske typisk for akkurat Pettersson.

Link to post
Share on other sites

Det er en liten klassiker du har funnet tak i og jeg håper at du tar det nøye med restaureringen og får den til å gjenoppstå i fordums glans.

 

Jeg holder det slett ikke for usannsynlig at båten er bygget ved Rosenberg, men selvfølgelig ikke som en av de "offisielle" med byggenummer og det hele. Derimot har Rosenberg alltid hatt veldig sterkt internt samhold; de bodde på en øy og måtte i båt for å komme til fastlandet, dette gjorde nok sitt.

 

Derfor blomstret det i mange retninger ut fra verftet både via "klubben" og ellers. De bygget bolighus, de anla båthavn, de hadde idrettsklubber og det er meget sannsynlig at de bygget fritidsbåter. For å komme videre vil jeg foreslå at du kontakter "klubben" på verftet og/eller Buøy båtforening. Noen av pensjonistene har sikkert kjennskap til fritidsbåtprosjektene.

 

PS

Jeg er forøvrig helt på linje med index som påpeker at vindskjermen/hardtoppen sannsynligvis er kommet til i ettertid. Skal jeg ta et råtips vil jeg si at det "lukter 1960" av den toppen :smiley:

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Nydelige linjer i båten! Når det gjelder BMC`n så er det støpt inn størrelsen på motoren i blokka på den ene siden litt nedpå, i ditt tilfelle vil det antageligvis stå 1800. Har hatt båt med en slik en selv og min var oppgitt til 38 hk. BMC`n min var snill når den var snill, men kunne også være lunefull! Håper din er bare snill! Lykke til med prosjektet!

Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...