Brodern Startet 23.September.2010 Del på Facebook Startet 23.September.2010 Jeg må dyppe hele hengeren når jeg skal sette ut, og når jeg glemmer å trekke ut kabelen til lyset så får jeg av og til slike morsomme pærer :) Noen ganger er de lilla også :) Sitér dette innlegget Føkk deg... Link to post
Sjeldenutpå Svart 23.September.2010 Del på Facebook Svart 23.September.2010 Slik gjer eg kvart år ! Skikkelig irriterende at det ikkje er nokon som stopper meg...men sånn er det. Kjøper nye lykter jevnlig Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Seilaren Svart 23.September.2010 Del på Facebook Svart 23.September.2010 (redigert) Tullebokker... Du får hyle ut neste gang du skal rygge ned Sæbø... Så skal jeg stå og dirigere, og etterpå rekke ut hånden for å motta det nye lykter hadde kostet... Ja, jeg bor på Rommetveit... hverfall i ukedagene.. Redigert 23.September.2010 av Seilaren (see edit history) Sitér dette innlegget God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse. Fritjof Brandt Link to post
Arvid.65 Svart 23.September.2010 Del på Facebook Svart 23.September.2010 (redigert) Det kommer nok til å skje meg og Hva med å bytte til disse tidligere omtalte "harrylyktene" som er laget for å lyse opp under vann Redigert 23.September.2010 av Arvid.65 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart 24.September.2010 Del på Facebook Svart 24.September.2010 Man får også etterhvert kjøpt lykter som er vanntette og beregnet for å kjøre ned i vannet. Eller gjøre som en del amerikanske hengere. De plasserer lyktene på stenger som står opp på hver side av båten slik at du har noe å sikte etter når du skal ha båten opp på hengeren, samt at du slipper å demontere dem de de ikke kommer dypt nok til å bli våte. Fest en stor lapp på stroppene dine med "husk lysrampa"... For du stropper vel båten fast under kjøring.. Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Tintin Svart 24.September.2010 Del på Facebook Svart 24.September.2010 Hvordan går det med hjullagrene når du dypper da? Sitér dette innlegget Confirmation Bias - Hvis du mener du ser ting klart, har du ikke sett godt nok etter. Link to post
Brodern Svart 24.September.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.September.2010 Hengeren min har ikke lykter til å ta av, de sitter på skjermene. Jeg har en Tiki tilhenger. Men tette lykter kunne vært snedig. Og andre kjølruller. Mindre båter triller fint av slik av man slipper å duppe lyktene. Det er jo sånn voggegreie bak også. Sette de høyt er vel ikke lov, og de vil ihvertfall butte i båten som jeg har nå :) Men tette lykter, gjerne LED kan jeg snoke etter Sitér dette innlegget Føkk deg... Link to post
finnarne Svart 24.September.2010 Del på Facebook Svart 24.September.2010 Eller bremsene ? Nå pleier jeg bare å ha småbåter opp til 17 fot på hengeren, så hos oss går det greit å dytte lysrampa helt inn, og så kjører vi hengern slik at lysa nesten er i vannet. Derfra går det greit å dra opp både Rana 17, GH14 og en 15 fots rib. Sitér dette innlegget Vifa - Bruce Roberts 35 Tidligere: EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77 Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery Link to post
roaldbj Svart 24.September.2010 Del på Facebook Svart 24.September.2010 For de av oss som må rygge med henger ut i saltvann slik at hjullagre berører vannet er det bare en ting som gjelder: rikelig, rikelig med ferskvansspyling. Har også noen baklyspærer på samvittigheten.... Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 24.September.2010 Del på Facebook Svart 24.September.2010 Dette minner meg om en gang for lenge siden da jeg ble utsatt for teknisk kontroll på landeveien med den gamle folkevogna. Da jeg tente frontlyktene ropte kontrolløren på meg og sa at dette måtte jeg komme og se! Det var halv vannstand i begge lyktene med full undervannsbelysning. Faktisk virket begge frontlysene under vann. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Seilaren Svart 24.September.2010 Del på Facebook Svart 24.September.2010 Tar en Ibiza 20 opp på henger i ny og ne, og jeg rygger ikke felgen på henger ut i vannet en gang! Aldri noe prolem det, så lenge rampen har litt helling. Hengeren er konstruert for at du ikke skal rygge felgene i vannet. Forresten en Tysse henger. Skikkelig dritt. Rammen er så myk at hengeren danser på veien. Selv langt under totalvakten. Skal aldri ha noe annet en Tredalhenger igjen.... Sitér dette innlegget God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse. Fritjof Brandt Link to post
laffus Svart 24.September.2010 Del på Facebook Svart 24.September.2010 hvor får man kjøpt lys som tåler ett bad? Og hvor mye koster de? Jeg må ikke under med lysene, men båten blir så mye letter og få av/på hengeren om jeg gjør det. Og siden jeg tar båten med meg på henger hver gang den er i bruk, så hadde det ikke vært dumt... De som står på har hatt ett bad for mye, så må bytte de uansett Det er forøvrig en gammel henger uten brems, så er ikke så redd for å bade den i saltvann :P Sitér dette innlegget Link to post
68 GT Svart 24.September.2010 Del på Facebook Svart 24.September.2010 hvor får man kjøpt lys som tåler ett bad? Og hvor mye koster de? East Marina A/S selger vanntette LED lamper for 550,- paret Flak tar 750,- paret Meca har også,men for dobbelt pris. Sitér dette innlegget Ekte mannfolk bruker lastebildekk som fendere........ Link to post
andersb Svart 24.September.2010 Del på Facebook Svart 24.September.2010 nyeste "jetloader" hengern min har vanntette ledlys, ganske kult med lys under vannet i mørket gitt ;) hvor heldig det er, er jo noe annet, er jo ymse skjøtekontakter av "vanntett" amp type. Sitér dette innlegget Link to post
volvo_penta_ Svart 24.September.2010 Del på Facebook Svart 24.September.2010 På mange slipper er jeg helt avhengig av å rygge hengeren ut i vannet for å kunne sette ut båten. Mange slipper er såpass grunne at det ikke er noen vei utenom. Har heldigvis mulighet til å ta av skiltplata, ellers ville det vel blitt tivoli der bak etterpå. Har lagt inn i budsjettet at jeg nok må regne med å bytte hjullager/bremsebånd og overføringer om ikke hvert år så kanskje annenhvert. Er også en av de som er meget missfornøyd med tysse generelt som tilhengere, kvaliteten er laber og absolutt IKKE noe jeg kommer til å kjøpe igjen. Sitér dette innlegget Link to post
Daffy Svart 24.September.2010 Del på Facebook Svart 24.September.2010 Det er forøvrig en gammel henger uten brems, så er ikke så redd for å bade den i saltvann :P tror nok ikke lagrene er så glad i saltvann heller Sitér dette innlegget Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk. 2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5. Link to post
OT-flyktning Svart 24.September.2010 Del på Facebook Svart 24.September.2010 For de av oss som må rygge med henger ut i saltvann slik at hjullagre berører vannet er det bare en ting som gjelder: rikelig, rikelig med ferskvansspyling. På min amerikansk henger står fettet i hjullagrene under trykk - før det kommer vann inn kommer heller fettet ut. Når man presser mer fett inn gjennom dingsen i midten kommer hele platen litt ut og spenner fjæra. (det hvite er snø) Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 24.September.2010 Del på Facebook Svart 24.September.2010 Tullebokker... Du får hyle ut neste gang du skal rygge ned Sæbø... Eg har fått løyve til å bruke kranen på privatkaien vi har plass, så nå taljes den rett på hengeren Når båten skulle av henger tidligere, så var oppskriften klar. Man går da ikkje ut av bilen unødvendig? Så til de som lurer på kvifor nokre rygger så langt uti... jo for da letter båten seg og flyter...så er det bare å kjøre inn på parkeringsplass og ta seg ein røyk ' Rampen er ledig til nestemann straks. PS: man har langt tau baugen på båten og inn vinduet på førerplassen, og en liten biltema-dregg som kastes ut i vannkanten FØR man kjører opp igjenn. Båten er pioner som tåler litt dunking mot land Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Håreken Svart 24.September.2010 Del på Facebook Svart 24.September.2010 Uansett så er det nok bedre å rygge båten ut , med lys på enn å gjøre det slik :rolleyes: Eller slik: :nonod: Blir billigere å skifte pære enn bil :lol: Sitér dette innlegget Da har jeg gått fra Daycruiser til en roligere Mørebas. Langt mindre fart, men mye mere kos :-) Link to post
Teerex Svart 24.September.2010 Del på Facebook Svart 24.September.2010 (redigert) Skal aldri ha noe annet en Tredalhenger igjen.... Tredal er nok tingen.. iallefall fjæringsmessig. Kjøpte en 19-1100 i sommer. Fine greier, men lysrampa er tung.. ikkenoe lettmetall der i gården. Den har god bredde med 204 cm, og ikke minst tipp og vugge og automatiske støttehjul. Men Svela er nok kongen (nok reklame nå). Redigert 24.September.2010 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
hei sveis Svart 25.September.2010 Del på Facebook Svart 25.September.2010 Har hatt tysse boggihenger med tung båt i flere sesonger,suveren henger (tidligere best i test!).Den er ikke myk eller "vrir seg",bare tullprat! Tåler også å rygges i sjøvann,bare å spyle godt etterpå.Fine selvjusterende vugger som gjør det enkelt å ta opp båten. Sitér dette innlegget Link to post
Tom Rør Svart 25.September.2010 Del på Facebook Svart 25.September.2010 Så på hengere i Usa, at lysene sto på noen bøyler e.l. som sto opp i lufta. Dette hadde vært noe, men det er vel ikke godkjent her på berget? Sitér dette innlegget Link to post
fs Svart 25.September.2010 Del på Facebook Svart 25.September.2010 Jeg har 1300kg Tysse. Jeg er egentlig fornøyd mht kjøreegenskaper, men rullene derimot.. Svært tungt å vinsje båten opp på tilhengeren. For liten dimameter på rullene, samt at det selvjusterende arragementet muligens "kiler" noe i tillegg. Den er faktisk så treg at jeg har problemer med å få båten till å rulle ut ved sjøsetting (dette er dog på slipp med liten helling, en konvertert gammel båtslipp) Noen som har gode erfaringer med tilhengere hvor rullene "ruller"? Tilhengeren bør være selvjusterende da jeg benytter tilhengeren til forskjellige båter. Jeg hadde tidligere en Brenderup-tilhenger, denne rullet langt bedre/mindre friksjon, men den måtte justeres "både her og der" ved båtskifte. Noen tilhengere har også så mange støttehjul at bunnstoffing blir tilnærmet umulig, disse utgår. Noen tips? Sitér dette innlegget Link to post
chagall Svart 26.September.2010 Del på Facebook Svart 26.September.2010 Jeg har 1300kg Tysse. Den er faktisk så treg at jeg har problemer med å få båten till å rulle ut ved sjøsetting. Noen som har gode erfaringer med tilhengere hvor rullene "ruller"? Hei, hadde en tilsvarende Tysse henger for ca: 7-8 år siden. Problemet med denne var at rullene var for myke. Vi måtte være minst 2 mann for å få båten (Wester 18 fot) av hengeren. Trodde Tysse hadde gjort noe med dette problemet på nyere hengere??? Har i dag en Brenderup henger hvor rullene "ruller". Sitér dette innlegget Link to post
fs Svart 26.September.2010 Del på Facebook Svart 26.September.2010 Chagall; Det er faktisk Wester 18 også jeg vinsjer og sliter med.. Relativt tung båt, men godt innenfor hva tilhengeren burde klare å handtere. Enig med deg i at rullene med fordel kunne vært hardere, det hadde nok hjulpet. Min Tysse er registert i 2006 eller 07, skal sjekke nye Tysse-modeller, de kan jo ha forandret de siste årene. Problemet med Brenderup er alle instillingene, opplegget til Tysse er lang kjekkere, i hvertfall når man har mer enn en type båt som skal trailes. Jeg får vurdere å bytte ruller, hardere + noe større diameter. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.