Jump to content

Prisguide på bruktbåter?

Berten

Recommended Posts

Hei.

Er ny på dette forumet(også med nyinnkjøpt båt) :smiley:

Det jeg lurer på er om det finnes noen oversikt på priser på bruktbåter, slik som på biler?

Forsikringsselskaper etterlyser hvor mye jeg vil forsikre båten for,

-skal jeg da oppgi hva jeg kjøpte båten for, eller anslå markedsverdien utfra hva jeg selv tror? :worry:

Noen forsikringselskaper å anbefale?

Hva er riktig pris for å forsikre(kasko) en Viksund 925 Bravo, 1989mod?

velkommen :smiley:

Spør selskapet ditt hva de tror og så kan du jo se hva de ligger til på finn og gjøre deg opp en formening utifra det.

det vanskelige her er at du får aldri mer enn du har forsikret for hvis noe skjer men du får heller ikke mer enn hva de mener er verdi på båten.

Forsikringsselskapene har også kontakt med takstmenn som sikkert kan være til hjelp.

Jeg bruker DNBNor forsikring og er veldig fornøyd med dem både prismessig og oppgjørsmessig.

Har hatt en skade og det gikk knirkefritt.

Når de i tillegg er de billigste jeg har funnet og at jeg kan legge inn mine egne forsikringer hvis jeg ønsker så er valget enkelt for meg.

Det sies dog at man skal shoppe forsikring ofte noe som nok er lurt uansett.

Merkelig strategi selskapene har der.

De fleste andre firmaer vil belønne trofaste kunder med bedre betingelser enn de andre.

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Så vidt jeg vet, er det ingen "prisguide" for båter. Alternativet er å gå inn på Finn og andre steder på internett for å sjekke hva tilsvarende båter av samme modell og årgang er priset til. Det vil i hvert fall gi en indikasjon. Hva du selv setter prisen til i forbindelse med forsikring blir en sak mellom deg og forsikringsselskapet (+ ligningsvesenet), men å overforsikring er (nesten) aldri god butikk. Bruk heller den prisen du betalte, og hvis du synes den er lav, legger du på litt.

Jeg anbefaler også å forsikre båten for prisen du har betalt.

Det er to forhold som er av betydning:

1. Ligningsverdien av båten skal oppgis tilsvarende forsiringssummen. Det er vel endel som oppgir lavere ligningsverdi enn hva båten er forsikret for, men det får bli en personlig avveiing.

2. Ved skade eller totalskade må man nok være forberedt på å få erstattet lavere beløp enn hva man har betalt som forsikringsgrunnlag. Forsikringsbransjen er flink til å finne "eldingstegn" når erstatningsbeløp skal utbetales - ut fra jeg har hørt opp gjennom årene. Det er imidlertid mulig at praksis er endret de senere årene.

Jeg mener det er flere forhold som påvirker hvor høy forsikringssummen skal være på båten. I mitt tilfelle påpekte forsikringsagenten at det ville være fornuftig å sette forsikringssummen til ferielastet båt, da en gjerne fyller båten med mye løssøre som sammen utgjør en del kroner. I tillegg er båten under omfattende oppgradering med bl. annet bytte av motor, seil osv. Forsikringsagenten som besiktiget båten så ingen ting i veien for å sette forsikringssummen over markedsverdi, men viste forståelse for at en som kunde burde få dekket de reelle investeringene i båten ved et uhell selv om dette ikke var i samsvar med markedsprisen. I ligningen oppgir jeg markedspris, som er lavere enn forsikringssum. Ikke for å snyte på skatten, men fordi det ikke er samsvar mellom de to summene.

Kjenner meg ikke igjen at det lønner seg å bytte forsikring ofte. Stadig kommer det tilbud fra andre selskaper som skal matche Vesta, men ingen har klart det på 12 år. De premierer i hvertfall for trofasthet.

Men finnes det en prisguide på bruktbåter?

En slik oversikt har jeg ikke hørt om, men det kunne jo ha vært interessant å sett. Det er nok litt vel mange skjær i sjøen for å få til dette.

For det første måtte jo prisene i lista blitt revidert i forhold til svingningene i markedet. For det andre blir det omsatt relativt få båter av hvert merke og modell i forhold til biler. For det tredje tror jeg en slik liste bare ville hatt gyldighet for relativt nye båter i orginal stand med normal slitasje. På eldre båter (80 talls) vil verdien være veldig avhengig av utstyrsnivå og oppgraderinger. Et motorbytte alene koster kanskje like mye som en vanlig personbil :smiley:

Før var det noe som het bruktbåtguiden, der kunne du se gjenom brukte båter med hensyn til mål, tester og snittpris på bruktmarkedet. Husker ikke helt hvem som lagde den men et av seilbladene var det muligens, prøvde å google litt på det uten at jeg fant ut noe spesiellt.

Vil vel påstå at markedsverdien på en båt er det du betaler for den.

Det er to forhold som er av betydning:

1. Ligningsverdien av båten skal oppgis tilsvarende forsiringssummen. Det er vel endel som oppgir lavere ligningsverdi enn hva båten er forsikret for, men det får bli en personlig avveiing.

Er ikke dete feil Roaldbj.

Mener at det i rettledningen for selvangivelsen står, at ligningsverdi skal settes til 75 eller var det 80% av forsikringssum.

ellers enig, bruk kjøpesum + løsøre, som grunnlag for forsikringssum.

Redigert av Mariell (see edit history)

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Kjenner meg ikke igjen at det lønner seg å bytte forsikring ofte. Stadig kommer det tilbud fra andre selskaper som skal matche Vesta, men ingen har klart det på 12 år. De premierer i hvertfall for trofasthet.

Jeg brukte Vesta i noen år men ble lurt av If med lavere premier. Men der var jeg kun kunde i 1 år der den premien var kun for første års kunder, husker prisøkningen skulle vært ca 20% om jeg skulle bli kunde hos dem videre. Siste årene har jeg vært hos Gjensidige. Dem har fine priser og gir muligheter til større sum av løsere en fleste andre som passer meg der jeg har bodd i båten.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...