Teerex Svart 7.Mars.2011 Del på Facebook Svart 7.Mars.2011 Men den bruker vel en del totaktsolje og ryker og knatrer Og så kan den vel dessverre ikke erstatte drev i alle båter Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post Share on other sites More sharing options...
Norfront Svart 7.Mars.2011 Del på Facebook Svart 7.Mars.2011 For nye båtkjøpere er det er verdt å merke seg hvor mange eiere av innenbordsmotorer, som har problemer med drev av diverse typer. Skal du ha båt under 24 fot, er det all grunn til å velge outboard! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
andersb Svart 7.Mars.2011 Del på Facebook Svart 7.Mars.2011 og er ekstremt lite spennende motor, med mindre tohatsuen din sitter på en 3b båt. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
king kong Svart 7.Mars.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Mars.2011 Håper du har det bra på toppen av Empire State Buliding! Joda, har det bra her- blåser litt mye kanskje. Syntes du belyser oljens generelle egenskaper godt, og er 100% enig i dette. Dersom drevet fungerer normalt, vil max temp på drevet ligge langt under max verdier for olje og lagre. MVH K.K Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Teerex Svart 7.Mars.2011 Del på Facebook Svart 7.Mars.2011 (redigert) Store problemer med VP DPH-drev bl.a. på grønland av en eller annen merkelig grunn, ifølge siste Båtmagasinet. Er jo forlengst tråd om det her da https://baatplassen.no/i/topic/76362-volvo-penta-dph-drev-produksjonsfeil-shims-maa-byttes/ Redigert 7.Mars.2011 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post Share on other sites More sharing options...
Teerex Svart 22.Juni.2014 Del på Facebook Svart 22.Juni.2014 http://www.go-fast.com/bravo_drive_failures.htm Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post Share on other sites More sharing options...
Blanco Svart 22.Juni.2014 Del på Facebook Svart 22.Juni.2014 Gammel artikkel. Leste denne for over 10 år siden. Lenken til X drevene er relevant for det som leveres til diesel i dag. Noen som har hørt om x drev som har sviktet? Lekasjer i belgen derimot,........... Sitér dette innlegget Blanco - I stille vær er alle gode sjømenn (Margaret Riis) Link to post Share on other sites More sharing options...
68 GT Svart 22.Juni.2014 Del på Facebook Svart 22.Juni.2014 Ja,en bekjent måtte overhale X drevet sitt ved 480 timer. Det begynte å slure,fungerte kun i revers. Han har MCM 4.2 320 Hk i en 26 Stormway. Sitér dette innlegget Ekte mannfolk bruker lastebildekk som fendere........ Link to post Share on other sites More sharing options...
andersb Svart 22.Juni.2014 Del på Facebook Svart 22.Juni.2014 (redigert) Er nok fler som har sviktet av X, usikker med XR jeg hadde 1x, som ble til XR da de havarerte. Redigert 22.Juni.2014 av andersb (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
JLE Svart 22.Juni.2014 Del på Facebook Svart 22.Juni.2014 Er det noen av dere som har peil på mercruiser som klarer og se hvilken type drev dette er?? Ser ut som Alpha drev. Har hatt både Alpha og Bravo-3 drev i 11 år nå uten noen form for trøbbel. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Teerex Svart 22.Juni.2014 Del på Facebook Svart 22.Juni.2014 (redigert) Med de monsterpropellene så kan det vel ikke være noe annet enn Bravo 2, og som Whistler skriver har den de lange trimsylinderanodene. Og forøvrig vel har identisk øvre girhus med Bravo 3 som vi her ser så livlig forklart: Redigert 22.Juni.2014 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post Share on other sites More sharing options...
Jan E. Svart 22.Juni.2014 Del på Facebook Svart 22.Juni.2014 (redigert) Lekasjer i belgen derimot,........... Et triks som ikke står i monteringsanvisningene for å redusere dette problemet dramatisk er å sause inn rundt stålkonen med masse vannfast grease før montering av drevet på transom. Redigert 22.Juni.2014 av Jan E. (see edit history) Sitér dette innlegget Jara Wynja Link to post Share on other sites More sharing options...
Teerex Svart 22.Juni.2014 Del på Facebook Svart 22.Juni.2014 på mitt drev var det smurt på noe svart guffe Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post Share on other sites More sharing options...
DieselDahl Svart 23.Juni.2014 Del på Facebook Svart 23.Juni.2014 Her er et bilde av øvre veksel i henholdsvis VP DP-H og mercruiser Bravo. Volvo drevet er ikke voldsomt mye større men det tåler veldig mye mere moment, både kontinuerlig og kortvarig. Hvorfor? Mercruiser er mere finfortannet (XR har rettskårne drev), har mindre lagere, mindre dimensjoner i huset, vesentlig mindre oljemengde og har dårligere kjøling av øvre girhus. Det siste har de gjort noe med ved å lage toppdeksel med kjøleribber, om mercruiser anbefaler eller fraråder bruk av drevdusj er så sin sak, det sørger iallefall for at øvre girhus ikke blir for varmt. Det trengs nok ikke på alle installasjoner men det er billig og det kan ikke skade. Mekanikere jeg har snakket med sier det er vanlig at oljen på mercruiserdrev lukter brent, det har jeg ikke hørt om på VP, om det skyldes oljetypen, mengden eller andre ting vet jeg ikke men det vitner om ugunstige driftsforhold. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Teerex Svart 23.Juni.2014 Del på Facebook Svart 23.Juni.2014 Fraråder mercruiser drevdusj ? Det burde jo være en selvfølge på alle tyngre båter med Merc-drev i allefall. Veldig billig forsikring mot høy temp, iallefall så lenge oljen er god, og tilstede. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post Share on other sites More sharing options...
Teerex Svart 23.Juni.2014 Del på Facebook Svart 23.Juni.2014 El-drift hadde jo vært det optimale, da er det iallefall greit å finne drev som tåler kreftene. Trengs ingen clutch og reversgir da. Her et Mercruiser Six drive med doble vertikale akslinger. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post Share on other sites More sharing options...
Blanco Svart 24.Juni.2014 Del på Facebook Svart 24.Juni.2014 Her er et bilde av øvre veksel i henholdsvis VP DP-H og mercruiser Bravo. Volvo drevet er ikke voldsomt mye større men det tåler veldig mye mere moment, både kontinuerlig og kortvarig. Hvorfor? Mercruiser er mere finfortannet (XR har rettskårne drev), har mindre lagere, mindre dimensjoner i huset, vesentlig mindre oljemengde og har dårligere kjøling av øvre girhus. Spørsmålet er om det er Bravo eller Bravo X du har avbildet. X drevet skulle typisk bøte på de svakhetene du beskriver. Feks annen stållegering, færre og større gear tenner, bedre anlegg for lagre mm. Sitér dette innlegget Blanco - I stille vær er alle gode sjømenn (Margaret Riis) Link to post Share on other sites More sharing options...
Jan E. Svart 26.Juni.2014 Del på Facebook Svart 26.Juni.2014 på mitt drev var det smurt på noe svart guffe Vanskelig å se, men syntes det der har stivnet til noe som ligner på gummilignende saker? Det jeg tenker på er vannfast grease (ofte kalt for "blågrease?) som er like klissete etter mange år. Og i så mengder at det tyter ut i flensen når en monterer drevet. Verkstedet som monterte sist brukt opp en 400g tube på hvert drev. Men ut fra hvor mye som tøyt ut, og også lå igjen inne i belgen ved neste demontering så hadde det nok holdt med en 400g tube på begge drevene. Samme knep brukte også et annet verksed gangen før disse. Sitér dette innlegget Jara Wynja Link to post Share on other sites More sharing options...
Teerex Svart 26.Juni.2014 Del på Facebook Svart 26.Juni.2014 nei det var ikke klissete. mere som silikon eller lignende Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.