Jump to content

Hvorfor har så mange problemer med Mercruiser Bravo drev


king kong

Recommended Posts

Men den bruker vel en del totaktsolje og ryker og knatrer :wink:

Og så kan den vel dessverre ikke erstatte drev i alle båter :sad:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Håper du har det bra på toppen av Empire State Buliding!

 

Joda, har det bra her- blåser litt mye kanskje.

 

Syntes du belyser oljens generelle egenskaper godt, og er 100% enig i dette.

Dersom drevet fungerer normalt, vil max temp på drevet ligge langt under max verdier for olje og lagre.

 

MVH K.K

Link to post
Share on other sites

Store problemer med VP DPH-drev bl.a. på grønland av en eller annen merkelig grunn, ifølge siste Båtmagasinet.

Er jo forlengst tråd om det her da https://baatplassen.no/i/topic/76362-volvo-penta-dph-drev-produksjonsfeil-shims-maa-byttes/

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

  • 3 år senere...

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Gammel artikkel. Leste denne for over 10 år siden. Lenken til X drevene er relevant for det som leveres til diesel i dag. Noen som har hørt om x drev som har sviktet?

Lekasjer i belgen derimot,...........

Blanco - I stille vær er alle gode sjømenn (Margaret Riis)

Link to post
Share on other sites

Med de monsterpropellene så kan det vel ikke være noe annet enn Bravo 2, og som Whistler skriver har den de lange trimsylinderanodene.

Og forøvrig vel har identisk øvre girhus med Bravo 3 som vi her ser så livlig forklart:

 

bilde

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

på mitt drev var det smurt på noe svart guffe

 

bilde

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

bilde

Her er et bilde av øvre veksel i henholdsvis VP DP-H og mercruiser Bravo.

Volvo drevet er ikke voldsomt mye større men det tåler veldig mye mere moment, både kontinuerlig og kortvarig. Hvorfor? Mercruiser er mere finfortannet (XR har rettskårne drev), har mindre lagere, mindre dimensjoner i huset, vesentlig mindre oljemengde og har dårligere kjøling av øvre girhus. Det siste har de gjort noe med ved å lage toppdeksel med kjøleribber, om mercruiser anbefaler eller fraråder bruk av drevdusj er så sin sak, det sørger iallefall for at øvre girhus ikke blir for varmt. Det trengs nok ikke på alle installasjoner men det er billig og det kan ikke skade. Mekanikere jeg har snakket med sier det er vanlig at oljen på mercruiserdrev lukter brent, det har jeg ikke hørt om på VP, om det skyldes oljetypen, mengden eller andre ting vet jeg ikke men det vitner om ugunstige driftsforhold.

Link to post
Share on other sites

Fraråder mercruiser drevdusj ?

Det burde jo være en selvfølge på alle tyngre båter med Merc-drev i allefall. Veldig billig forsikring mot høy temp, iallefall så lenge oljen er god, og tilstede.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

El-drift hadde jo vært det optimale, da er det iallefall greit å finne drev som tåler kreftene.

Trengs ingen clutch og reversgir da.

Her et Mercruiser Six drive med doble vertikale akslinger.

 

bilde

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Her er et bilde av øvre veksel i henholdsvis VP DP-H og mercruiser Bravo.

Volvo drevet er ikke voldsomt mye større men det tåler veldig mye mere moment, både kontinuerlig og kortvarig. Hvorfor? Mercruiser er mere finfortannet (XR har rettskårne drev), har mindre lagere, mindre dimensjoner i huset, vesentlig mindre oljemengde og har dårligere kjøling av øvre girhus.

 

Spørsmålet er om det er Bravo eller Bravo X du har avbildet. X drevet skulle typisk bøte på de svakhetene du beskriver. Feks annen stållegering, færre og større gear tenner, bedre anlegg for lagre mm.

Blanco - I stille vær er alle gode sjømenn (Margaret Riis)

Link to post
Share on other sites

på mitt drev var det smurt på noe svart guffe

 

bilde

 

Vanskelig å se, men syntes det der har stivnet til noe som ligner på gummilignende saker?

Det jeg tenker på er vannfast grease (ofte kalt for "blågrease?) som er like klissete etter mange år. Og i så mengder at det tyter ut i flensen når en monterer drevet. Verkstedet som monterte sist brukt opp en 400g tube på hvert drev. Men ut fra hvor mye som tøyt ut, og også lå igjen inne i belgen ved neste demontering så hadde det nok holdt med en 400g tube på begge drevene. Samme knep brukte også et annet verksed gangen før disse.

Jara Wynja

Link to post
Share on other sites

nei det var ikke klissete. mere som silikon eller lignende

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...