Jump to content

Tåler tresnekka å ligge på siden?

sveinis

Recommended Posts

Det spørs om ikke index har rett her. Et halvt år på siden kan være mer enn nok til å gjøre båten vindskjev. Om du likevel vil legge den på siden, må du passe på at punktbelastningen blir så liten som mulig. Fester du tverrbjelker på spantene i forskjellige høyder (altså fra den ene siden til den andre), f.eks med gode tvinger, får du kanskje stivet av skroget tilstrekkelig til at det tåler belastningen bedre. Men dette kompenserer på ingen måte for et eventuelt vertikalt sig i skroget. Men i det hele tatt er det ikke verre å komme til på et snekkeskrog enn at bord utmerket godt lar seg skifte mens båten står som den skal gjøre.

En båtbygger her sier 1) at alle trebåter må stå "lysrett" når de er på land, og 2) båter er bygd for å være på sjøen, og trebåter tåler ikke å stå lenge på land uansett.

Min erfaring - fra robåter - stemmer ikke med dette: Jeg har hatt mange robåter liggende på siden lenge, uten at de er blitt skjeve, og mange gamle robåter har jeg sett ligget "henslengt", men er allikevel helt rette når de tas frem og settes i stand.

(Derimot har jeg sett robåter bli skjeve av påhengs satt på siden av båten - men blitt rette igjen når de har fått motoren på den andre siden en stund!)

Siden en snekke er en del tyngere enn en robåt spørs det om de tåler like godt å ligge på siden over lengre tid.. De tåler fint å ligge på vannet, for da blir belastniingen av båtens tyngde fordelt over hele skroget. Men blir de lagt på siden får du en ekstremt stor punktbelastning som gon nevner, og for en gammel båt kan det føre til svak deformasjon (selv om det kanskje vil rette seg litt opp igjen på vannet). Men hvis du likevel vil legge ho på siden anbefaler jeg deg å stable oppunder skutesia så mye som mulig for å spre belastningene. Det blir jo bare spekulasjoner, du får ikke vite konsekvensene før du har prøvd :tongue:

Det ER mer jobb med trebåt enn med plast...

Gamle prosjekter:

Oppussing av en gressviksnekke

Oppussing av en FM

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...