sveinis Startet 25.September.2010 Link til dette innlegget Startet 25.September.2010 Har en 21 fots skjermsjekte i mahogny (furu under vannlinja) båten er fra 70 tallet. Har tatt ut motoren og tenkte å velte den over på siden (ligger i en enkel trekrybbe) for å komme bedre til når jeg skal skifte råtne bord i skutesiden. Tåler den å ligge på siden et halvt år? Noe jeg bør huske på osv.? Veldig glad for alle tips. Mvh. Svein Sitér dette innlegget Link to post
Tresfjord25 Svart 26.September.2010 Link til dette innlegget Svart 26.September.2010 Hei ,Den burde tåle det viss du legg den forsiktig på sia å passer på at den ikke hviler på evt kjølesløyfe å aller helst att vekta blir fordelt over hele sia å ikke bare på ett lite pungt Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 26.September.2010 Link til dette innlegget Svart 26.September.2010 Du vil nok ende opp med en vindskjev båt om du gjør som du foreslår! Fortsatt helt grei til sankthansbål, men lite brukbar på sjøen... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
gon Svart 26.September.2010 Link til dette innlegget Svart 26.September.2010 Det spørs om ikke index har rett her. Et halvt år på siden kan være mer enn nok til å gjøre båten vindskjev. Om du likevel vil legge den på siden, må du passe på at punktbelastningen blir så liten som mulig. Fester du tverrbjelker på spantene i forskjellige høyder (altså fra den ene siden til den andre), f.eks med gode tvinger, får du kanskje stivet av skroget tilstrekkelig til at det tåler belastningen bedre. Men dette kompenserer på ingen måte for et eventuelt vertikalt sig i skroget. Men i det hele tatt er det ikke verre å komme til på et snekkeskrog enn at bord utmerket godt lar seg skifte mens båten står som den skal gjøre. Sitér dette innlegget Link to post
sveinis Svart 26.September.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.September.2010 O.k. takk for gode svar. Det er jo sånn i denne trebåtverdenen at når man spør rundt så spriker svarene i alle retninger. Dette ble foreslått av en jeg trodde hadde god peiling...men følte jeg måtte sjekke det opp først. Legger såpass mye arbeid i båten at jeg ikke orker vindskjeiv båt nei... Takk for svar:) Sitér dette innlegget Link to post
roeren Svart 26.September.2010 Link til dette innlegget Svart 26.September.2010 En båtbygger her sier 1) at alle trebåter må stå "lysrett" når de er på land, og 2) båter er bygd for å være på sjøen, og trebåter tåler ikke å stå lenge på land uansett. Min erfaring - fra robåter - stemmer ikke med dette: Jeg har hatt mange robåter liggende på siden lenge, uten at de er blitt skjeve, og mange gamle robåter har jeg sett ligget "henslengt", men er allikevel helt rette når de tas frem og settes i stand. (Derimot har jeg sett robåter bli skjeve av påhengs satt på siden av båten - men blitt rette igjen når de har fått motoren på den andre siden en stund!) Sitér dette innlegget Link to post
Wartsila Svart 27.September.2010 Link til dette innlegget Svart 27.September.2010 Siden en snekke er en del tyngere enn en robåt spørs det om de tåler like godt å ligge på siden over lengre tid.. De tåler fint å ligge på vannet, for da blir belastniingen av båtens tyngde fordelt over hele skroget. Men blir de lagt på siden får du en ekstremt stor punktbelastning som gon nevner, og for en gammel båt kan det føre til svak deformasjon (selv om det kanskje vil rette seg litt opp igjen på vannet). Men hvis du likevel vil legge ho på siden anbefaler jeg deg å stable oppunder skutesia så mye som mulig for å spre belastningene. Det blir jo bare spekulasjoner, du får ikke vite konsekvensene før du har prøvd Sitér dette innlegget Det ER mer jobb med trebåt enn med plast... Gamle prosjekter: Oppussing av en gressviksnekke Oppussing av en FM Link to post
sveinis Svart 27.September.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.September.2010 (redigert) O.K. Motoren er jo ute, så selve båten er et par hundre kilo lettere... Redigert 27.September.2010 av sveinis (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Oteren Svart 27.September.2010 Link til dette innlegget Svart 27.September.2010 Du vil nok ende opp med en vindskjev båt om du gjør som du foreslår! Svigerfar har lagt trebåten på siden når han har bunnbehandlet båten. Nå er dette en båt fra 1975 og øvelsen er gjort ca 2-3 hvert år. Har aldri hørt eller sett noe galt med båten etterpå. Nå er den lagt på siden kun kort tid mens arbeidet er blitt utført. Sitér dette innlegget Link to post
Jens_P Svart 27.September.2010 Link til dette innlegget Svart 27.September.2010 Nå er den lagt på siden kun kort tid mens arbeidet er blitt utført. Og dette er nøkkelen til suksess. Legg den gjerne over mens du arbeider, men ikke la den ligge på siden i lengre tid. Ville ikke latt den ligge på siden i måneder eller en hel vinter. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Wartsila Svart 27.September.2010 Link til dette innlegget Svart 27.September.2010 Så lenge motoren er ute og ho ligger på siden noen få uker bare så kan det sikkert gå bra. Det gjør jo som sagt arbeidet mye lettere og triveligere at en slipper å ligge under ho. Sitér dette innlegget Det ER mer jobb med trebåt enn med plast... Gamle prosjekter: Oppussing av en gressviksnekke Oppussing av en FM Link to post
ray Svart 27.September.2010 Link til dette innlegget Svart 27.September.2010 Lag en innrettning så du kan legge den over i korte perioder, rett den så opp når du ikke jobber med den Sitér dette innlegget Prosjekt Princess 35 Link to post
sveinis Svart 27.September.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.September.2010 Takker for gode råd. Noen tips om "innretning" som gjør at man kan legge den over? Sitér dette innlegget Link to post
J.G Svart 28.September.2010 Link til dette innlegget Svart 28.September.2010 Vet ikke hvilke lokaliteter du har, men du kan jo sjekke siste posten i prosjektråden min... Funker fint! https://baatplassen.no/i/index.php/topic/71808-prosjekt-strandebarmer-17-fot/ Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.