Jump to content

sprut med hekksvinger ved stor fart

frankive

Recommended Posts

Jeg har nettopp montert en Suzukui df50hk 2001 modell på min Rana 17 fisk.

Går unna, 26, knop...

Men når står spruten ca. 1,6m opp i været p.g.a. hekksvingeren min uansett hvordan jeg tilter motoren.

Jeg frykter det samme resultatet uansett hvordan jeg plasserer den hekkgiveren.

Noen anbefalte meg å ta den av, siden den uansett ville bli slitt av p.g.a. friksjonen med vannet når den spruter slik, mens andre mener jeg kan bygge et lite "tak" til hekkgiveren som stopper spruten opp langs motoren.

Noen som har gode argumenter for og mot her ,og gjerne med en konstruktiv løsning til slutt? :cheers_wine:

Hvor dypt stikker den svingeren under båten da? Monterte en svinger på en Rana 17 DC (eldre halvplanende modell), og svingeren lager ikke sprut i det hele tatt; vel å merke er max fart ca. 18 knop m/30 hesters motor.

Vi monterte svingeren slik at senterlinja på svingeren flukter med båten. Gjelder en dualbeam svinger til Humminbird 788cxi.

Hansvik 14 - Rana 15 DC - Rana 17 DC - ooooiiiiiig????

Nordlænding (konvertert til vestlending) uten båt e som en fesk på lainn. Tørre greier!

Hjemmeside med artikler innen trehobby / finsnekring.

den flukter med båten.

Det var ikke noe problem med sprut med den gamle motoren på, en Johnson 25hk 1991.

Men den nye Suzukui df50 2001 veier 118kg, og det utgjør kanskje forskjellen?

Når jeg ser bak på båten, så ligger den faktisk ikke noe dypere i vannet ut fra hva jeg kan se av vekst på vannlinjen.

Det ødelegger kanskje min teori om at jeg burde heve den et par cm siden den kanskje stikker bittelitt dypere med såpass tung motor?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...