Jump to content

Hvordan bør flaggingen på ferietur praktiseres?

Fanafjord

Flagging på ferietur: Tradisjonell eller Internasjonal?  

117 medlemmer har stemt

MENINGSMÅLINGEN ER IKKE SYNLIG FOR GJESTER: Vennligst Logg inn eller registrer for å se og delta.

Recommended Posts

Det går igjen en tråd om flaggføring. Det påpekes at Nordmenn er omtrent de eneste i Europa som ta ned flagget ned om natta, selv om man overnatter ombord. Flere tok til ordet for å ta det mer "internasjonalt" og har flagget oppe hele ferieturen. (Også om natten.) - Det er also ikke snakk om å ha båten liggende med flagg oppe "året rundt".

Tenkte ikke å kapre denne tråden men har en liten meningsmåling om hvordan folk ønsker å hantere dette om de følte de sto helt fritt.

(Til flaggdiktatorene: Dette er ikke et spørsmål om det finnes regler men om hva folk selv mener. De som da mener at folks meninger er irrelevant trenger ikke svare.)

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Jeg er nøye på å ta ned flagget ved solnedgang og senest kl 21. Men det kan nok stemme at det kun er nordmenn som praktiserer dette. På Shetland tidligere i høst var vi de eneste som gjorde dette, de 2 britiske båtene vi lå sammen med hadde flagget oppe hele døgnet, det samme ser jeg med svenske, danske og tyske båter i Skagen og på svenskekysten.

Jeg synes det er en fin tradisjon som vi bør holde på, det er vel bare latskap å ikke gidde å ta opp og ned...

.

Ka tid var du i Shetland? Vi var en uke i Leirwick slutten av juli. Tipper det var i snitt rundt 25 båter som låg der, rundt halvparten norske og jeg la merke til at omtrent ingen tok flagget ned (Hverken norske, britiske eller andre)

Det er også viktig å merke seg reglene for ileggelse av straff dersom man ikke følger reglene.

Seriøst? Blir fritidsbåtskippere bøtelagt om de legger seg om kvelden med flagget oppe? :eek:

Redigert av Fanafjord (see edit history)

de 2 britiske båtene vi lå sammen med hadde flagget oppe hele døgnet, det samme ser jeg med svenske, danske og tyske båter i Skagen og på svenskekysten.

Tyskere på svenskekysten som ikke tar ned flagget ved solnedgang?? Min erfaring er at tyskerne er de som er aller mest nøye på at flagget ikke skal være oppe om natten, heller ikke gjesteflagget. Har til og med opplevet tyskere som sto i stram giv akt under firingen, 'Ordnung muss sein'!

Men kanskje det er forskjell på klientellet i Juli og i August når vi er nedover? Selv oppe mot Grebbestad merker en lite til 'Harry' folket i August. Og ja, jeg setter opp flagget når jeg står opp og tar det ned kl.21/solnedgang. Underveis i mørke er flagget oppe, nydelig belyst fra akterlanternen

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Lurer på om ikke mange ville skille mellom Sverige og utlandet for øvrig.

Har stemt følge internasjonal praksis i utlandet, men gjelder ikke for Sverige.

De skal ha for at de fremdeles skylder oss Jemtland og Herjedalen (i følge Øystein Sunde, mitt allvitende leksikon :crazy: ) og lære seg at norske særregler og tradisjoner skal eksporteres! :flag:

Redigert av småbåtentusiasten (see edit history)

Setter flagg når jeg står opp (kl 8 eller senere), haler det kl 21 (tidligere om jeg skal på land før). Undervegs i sjøen er flagget (og evt høflighetsflagg) oppe.

Jeg har ikke vært med båt i noen utland der det har vært krav om døgnflagging, svjv; i DK og S følger jeg samme rutine som hjemme.

Men for å sikre gjenkjenning av hjemland, kunne vel kallesignalet være tilstrekkelig. På større fiskefartøyer ser jeg at det er malt på store skilt på styrehuset. Kallesignalet (for radio) identifiserer jo hjemlandet entydig.

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Jeg tar ned flagget kl 21 (prøver å huske det da, men er ikke så ivrig at jeg har alarm på armbåndsuret e.l.). Men jeg har svart 'har ingen mening' siden jeg ikke synes noe som helst om hva andre må gjøre i så henseende. Om noen vil la flagget henge oppe om natta, så plager ikke det meg.

Setter det opp igjen når jeg står opp - eller når jeg måtte komme på det i.l.a. formiddagen.

S/Y Surprise

I hvilke land er det Sun Flyer? Holder med at du nevner noen Europeiske.

Har ikke fått svar på denne. At det i noen land var ulovlig å fire flagget. Var det intet land i Europa?

Ellers nesten enig med Nor-Gandsfjord. Hva andre gjør er meg nesten likyldig. Syns det ser slappt ut, når Norske flagg henger ute døgn etter døgn. Irriterer meg ikke så veldig. Men må innrømme at det irriterer meg litt. Uten at det går ut over båtgleden eller nattesøvn.

Folk i båt for gjøre som de vil. :lipseal:

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...