Jump to content

Gammel 4syl. 50hk Mercury, gir seg under belastning

Osk1985

Recommended Posts

Hei! Har en Mercury 500 thunderbolt 84mod trur jeg. 4sylinder 2 takt. Problemet er at når jeg gir full gass med den på båten drar ikke motoren. Men går fint å ruse den opp i fri å i gir uten motstand. Har hørt et det kan være bensin pumpen. Hvor ligger den på motoren? Har sjekket at den får gnist på alle 4. Men kunne også være tenningen. Noen som har noe forslag hva det kan være så bare si ifra:)

Legg ut hele serienummeret så får du nøyaktig svar. Greit å vite når du skal bestille deler etc.

Jeg har en Merc 25hk med akkurat samme symptomene. Ruser fint opp i fri, men i gir drar den opp til ett visst turtall, deretter "faller den igjenom" og jeg må slå ned gassen igjen. På min er det tenningsboksen som er gått på høyfatsviklingene. Så den starter og går greit på tomgang og litt oppover, men siden den ikke oppjusterer tenningen ift turtall går den ikke på høyere turtall med belastning.

ja Serienr: 9195712

Er en Belgisk produsert motor, ser ut til å være ifra 1978 .

Thunderbolt tenninga er egentlig den eldre utgaven med fordeler... men ser at betegnelsen også blir brukt på noen modeller med ADI tenning ( DIN har ADI tenning ( en boks + 4 coiler )).

Er dette et nytt problem ?( HAR den fungert fint på SAMME båt før ??) .

Hvis motoren er montert på en "ny" båt nå... hvor stor propell er det montert ?

Ellers:

•  
  • Sjekk at alle stag beveger seg fritt og virker som tiltenkt ( første 3/4 av pådraget er KUN tennings justering, forgasserne begynner å åpne etter 3/4 pådrag ).
  • Juster opp tenning og forgassere i henhold til beskrivelse her( din motor er en crossflow motor ).
  • Hvis mulig test motoren med en mindre propell ( mindre stigning ).
  • For å teste bensinpumpa kan du pumpe på belgen når du akselererer, ingen forbedring = bra pumpe... endringer til det bedre = påtide med service på bensinpumpa .

Arne Kjetil

Noen som vet hvordan skruene på forgasseren skal være justert? fant ut at de du ser forran og ifra siden var skrudd helt inn :eek:

Hvis du mener justeringa av bensin/luft blandingen ved tomgang ( den i front ) så er grunn innstillingen 1-3/4 ut ifra bunn ( skal bare såvidt kjenne at skruen bunner før du skrur den ut igjen ).

På siden av forgasseren er den ingen justering skruer, eneste som kan ligne er et lite messing rør ( idle tube )..

Ellers... les igjennom den artikkelen jeg linket til i mitt forrige innlegg .

Kan også lønne seg å sjekke et par andre ting FØR du begynner å bruke penger på motoren ...

•  
  • En kompresjons test er nyttig ( MAX 10% differanse på høyeste/laveste sylinder ).
  • Sjekk at ALLE plugger fungerer og gir tilfredsstillende gnist.
  • Er du det minste usikker på om bensinen er god... fjern den gamle bensinen og fyll på NY og FERSK bensin med 2% TCW-3 godkjent 2-takts olje .

Neste trinn blir å investere bittelitt ( 4 NYE plugger og en ny impeller .

Er godt nærbilde av pluggene hadde også vært kjekt ( de BRUKTE pluggene ), med henvisning til hvilken sylinder de tilhørere...

Arne Kjetil

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...