Osk1985 Startet 29.September.2010 Link til dette innlegget Startet 29.September.2010 Hei! Har en Mercury 500 thunderbolt 84mod trur jeg. 4sylinder 2 takt. Problemet er at når jeg gir full gass med den på båten drar ikke motoren. Men går fint å ruse den opp i fri å i gir uten motstand. Har hørt et det kan være bensin pumpen. Hvor ligger den på motoren? Har sjekket at den får gnist på alle 4. Men kunne også være tenningen. Noen som har noe forslag hva det kan være så bare si ifra:) Sitér dette innlegget Link to post
Brodern Svart 29.September.2010 Link til dette innlegget Svart 29.September.2010 Er du sikker på at den er fra 1984 ? den jeg har er fra 1967. 4syl 500. Står Thunderbolt ignition foran på motoren :) Droll kommer sikkert med fullgod forklaring uansett :) Sitér dette innlegget Føkk deg... Link to post
Osk1985 Svart 29.September.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.September.2010 Nei. er ikke 100% sikker på det. Sa bare det han jeg kjøpte den av. Står 1979 thunderbolt m-500 å den så jeg. Men er i 9 serien serienr visst det hjelper Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart 29.September.2010 Link til dette innlegget Svart 29.September.2010 Legg ut hele serienummeret så får du nøyaktig svar. Greit å vite når du skal bestille deler etc. Jeg har en Merc 25hk med akkurat samme symptomene. Ruser fint opp i fri, men i gir drar den opp til ett visst turtall, deretter "faller den igjenom" og jeg må slå ned gassen igjen. På min er det tenningsboksen som er gått på høyfatsviklingene. Så den starter og går greit på tomgang og litt oppover, men siden den ikke oppjusterer tenningen ift turtall går den ikke på høyere turtall med belastning. Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Osk1985 Svart 29.September.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.September.2010 Fant bensinpumpen i såfall, blir å åpne å se i morgen hvordan det står til inni der:)Men bare kom me forslag ja Serienr: 9195712 Er denne http://www.boats.net/parts/search/Merc2/Mercury/500%2C%2050/9107214%20THRU%209248005/parts.html Sitér dette innlegget Link to post
Droll Svart 29.September.2010 Link til dette innlegget Svart 29.September.2010 ja Serienr: 9195712 Er en Belgisk produsert motor, ser ut til å være ifra 1978 . Thunderbolt tenninga er egentlig den eldre utgaven med fordeler... men ser at betegnelsen også blir brukt på noen modeller med ADI tenning ( DIN har ADI tenning ( en boks + 4 coiler )). Er dette et nytt problem ?( HAR den fungert fint på SAMME båt før ??) . Hvis motoren er montert på en "ny" båt nå... hvor stor propell er det montert ? Ellers: Sjekk at alle stag beveger seg fritt og virker som tiltenkt ( første 3/4 av pådraget er KUN tennings justering, forgasserne begynner å åpne etter 3/4 pådrag ). Juster opp tenning og forgassere i henhold til beskrivelse her( din motor er en crossflow motor ). Hvis mulig test motoren med en mindre propell ( mindre stigning ). For å teste bensinpumpa kan du pumpe på belgen når du akselererer, ingen forbedring = bra pumpe... endringer til det bedre = påtide med service på bensinpumpa . Arne Kjetil Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post
Osk1985 Svart 30.September.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.September.2010 Skal prøve på det nevnt overnfor, motoren var montert på en 17fots mørebas før, men no sitter den på en 14 fots therri. Er egentli maks 35hk på denne. Men tror ikke det har noe med saken, går maks 5knop ca:p Men takk for alle svar:) Sitér dette innlegget Link to post
SeaRaymond Svart 30.September.2010 Link til dette innlegget Svart 30.September.2010 Om motoren har tilpasset propell til den tunge 17 fot mørebasen vil den nok få få høyt turtall på din terri, så sant du får motoren til da Sitér dette innlegget Link to post
Osk1985 Svart 30.September.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.September.2010 Jepp, det var det jeg også ville trodd:) Men må vel bare ut å prøve. Mulig det kan være tennings innstillinger også. Men blir vel til slutt Sitér dette innlegget Link to post
Osk1985 Svart 1.Oktober.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2010 Noen som vet hvordan skruene på forgasseren skal være justert? fant ut at de du ser forran og ifra siden var skrudd helt inn Sitér dette innlegget Link to post
Pettern1972 Svart 2.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2010 Hadde samme problemet med en en lik motor. Har du gjort kompresjonstest på den? På min motor var det en ørliten sprekk i toppen som var problemet. Sitér dette innlegget Reder og Captain's bitch på M/S Fars Vilje Østfoldtreffet 2017 Link to post
Droll Svart 3.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 3.Oktober.2010 Noen som vet hvordan skruene på forgasseren skal være justert? fant ut at de du ser forran og ifra siden var skrudd helt inn Hvis du mener justeringa av bensin/luft blandingen ved tomgang ( den i front ) så er grunn innstillingen 1-3/4 ut ifra bunn ( skal bare såvidt kjenne at skruen bunner før du skrur den ut igjen ). På siden av forgasseren er den ingen justering skruer, eneste som kan ligne er et lite messing rør ( idle tube ).. Ellers... les igjennom den artikkelen jeg linket til i mitt forrige innlegg . Kan også lønne seg å sjekke et par andre ting FØR du begynner å bruke penger på motoren ... En kompresjons test er nyttig ( MAX 10% differanse på høyeste/laveste sylinder ). Sjekk at ALLE plugger fungerer og gir tilfredsstillende gnist. Er du det minste usikker på om bensinen er god... fjern den gamle bensinen og fyll på NY og FERSK bensin med 2% TCW-3 godkjent 2-takts olje . Neste trinn blir å investere bittelitt ( 4 NYE plugger og en ny impeller . Er godt nærbilde av pluggene hadde også vært kjekt ( de BRUKTE pluggene ), med henvisning til hvilken sylinder de tilhørere... Arne Kjetil Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post
Osk1985 Svart 3.Oktober.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Oktober.2010 Var nye plugger på den da jeg kjøpte den, men er ikke sikker på om de er rett. Men synes jeg så at 3 plugger gnistret blått, å en gulaktig. Men en som skal se på den til helgen, så da får jeg vel svar. Sitér dette innlegget Link to post
Osk1985 Svart 7.Oktober.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Oktober.2010 Fant ut at det ikke var rett plugger å bensinpumpen på ene forgasseren ikke virket som den skulle, nytt håp til uken:) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.