tom-ass Startet 29.September.2010 Del på Facebook Startet 29.September.2010 Hei. Båten er nå på land, og jeg er i full gang med vinterklargjøring. Jeg går første vinteren i møte med denne båten, og mye er ukjent og nytt for meg. Her er en plan, men om noen har noe å tilføye eller synspunkter så blir jeg glad. Ta ut alle puter, tepper, madrasser, flytevester osv, men jeg tror jeg dropper gardinene. Tømme ferskvannstank, koble fra inn og ut på trykkpumpa, sette alle vannkraner i åpen stilling (vasken under setet, på badet og dusjen), ta av ut og inn på varmtvannsbereder. Bør jeg bruke trykkluft? Koble på ny slange til kjølevannsinntak, som går til ei tønne som står under eksosen, tenker da å kjøre motor varm, for så å ta slangen fra tønne og over i ei kanne med 50/50 frostveske. Er dette riktig? Måle hva frostveska i varmeveksler holder, eventuellt fylle på/skifte?? Tømme frostveske i alle vasker, i toalett og en skulk i kjølen. Bør jeg fylle såpass mye forstveske i toalettet, så jeg kan tømme tanken og få frostveske i septikpumpa? Lade batterier til toppnivå og koble av strømmen. Holder det med å ta av en pluss og en minus-ledning, eller må alle batteriene kobles fra hverandre? Jeg har 3 forbruksbatterier og et startbatteri. Andre ting? Sitér dette innlegget Bygdetulling med båtførerbevis! Link to post
Bergen dørk Svart 29.September.2010 Del på Facebook Svart 29.September.2010 Hva med olje-, oljefilter og dieselfilterskift? Er det ikke bra for motor å gjøre dette før den går i opplag? Hva mener du forresten med å koble fra inn og ut på trykkpumpa? Er vel heller ikke dumt å spraye motor og batteripoler/ledninger med CRC 6-66 for å forhindre korrosjon. Pleier du å vaske motor? Bruker du noen form for frostvakt i båten? Det blir vel kaldt på dine kanter gjennom vinteren. Hvordan er det forresten med kjølen i båten din...er det noe vann der i ny og ne? Sitér dette innlegget mvh Bergen Dørk Link to post
tom-ass Svart 29.September.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.September.2010 (redigert) Hva med olje-, oljefilter og dieselfilterskift? Er det ikke bra for motor å gjøre dette før den går i opplag? Hva mener du forresten med å koble fra inn og ut på trykkpumpa? Vurderer å bytte Olje og filtere, men noe skal man vel gjøre til våren også. Er litt tillhenger av å gjøre det om våren, da jeg ser for meg at det kan bli fuktighet inni en motor som ikke går iløpet av en vinter. Det blir iallefall rått utenpå blokka når det er tempratursvingninger. Jeg har koblet av inn og ut på trykkpumpa til ferskvannet (Springen). Det er det jeg mener! Er vel heller ikke dumt å spraye motor og batteripoler/ledninger med CRC 6-66 for å forhindre korrosjon. Pleier du å vaske motor? Lurt, det skal jeg gjøre! Bruker du noen form for frostvakt i båten? Nei. Men har fått innendørs plass i kaldt uthus. Før om åra har jeg hatt pressening! Hvordan er det forresten med kjølen i båten din Hos meg er det ikke tørt. Se tråden som omhandler det. Link Redigert 29.September.2010 av tom-ass (see edit history) Sitér dette innlegget Bygdetulling med båtførerbevis! Link to post
Bergen dørk Svart 29.September.2010 Del på Facebook Svart 29.September.2010 VP-forhandler her i Bergen sier at oljeskift SKAL gjøres om høsten. Det tror jeg også er smart med tanke på at motoren skal stå en stund. Og eks sinkanoder + veivhusfilter er det jo bare å skifte anyway. Ser jo poenget med å ta dieselfiltrene til våren når båten har vært på land, da du allikevel må "lufte" motor mv etter å ha gjort dette. For min del - men jeg har båten ute hele året på vannet - synes jeg det er greit å ta motorservice på høsten og vårpuss når solen begynner å varme litt igjen. Det er jo flott å ha båt i hall; da er det nokså sorgløst, vil jeg tro. Kjølen, ja - har sett den tråden - men det blir så kategorisk for meg. Ser at jeg har noe vann i kjølen etter hver tur og litt i ny og ne ellers også, og lurer på om hylsa lekker mer enn den skal. Samtidig er det jo ikke så mange liter. Er jo litt trangt ned i bunnen på den Nidelven og ikke så lett å komme til for inspeksjon. Sitér dette innlegget mvh Bergen Dørk Link to post
tom-ass Svart 29.September.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.September.2010 Under senga i AC kommer du godt til kjølen, men under motor'n er det ikke lett! Jeg får ta olja også da, ettersom du sier det! Sitér dette innlegget Bygdetulling med båtførerbevis! Link to post
Bergen dørk Svart 29.September.2010 Del på Facebook Svart 29.September.2010 (redigert) He, he...motor er jeg ingen spesialist på, men jeg er god til å sitere andre. Det forøvrig Nidelv sier om varmvannstanken er følgende: "Overtrykksventilen (blått ratt) åpnes, og slangen på toppen av berederen tas av. Når det ikke kommer mer vann ut kan du blåse i hullet på toppen for å være sikker på at alt vann er ute". Dette betinger sikkert at du har orginal varmvannstank som meg. Redigert 29.September.2010 av Bergen dørk (see edit history) Sitér dette innlegget mvh Bergen Dørk Link to post
tom-ass Svart 29.September.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.September.2010 Dette betinger sikkert at du har orginal varmvannstank som meg. Jeg har 22 liter Isotemp Budgett breder, ny i 1999. Sitér dette innlegget Bygdetulling med båtførerbevis! Link to post
Bergen dørk Svart 29.September.2010 Del på Facebook Svart 29.September.2010 Fant forresten disse artiklene fra Båtmagasinet - mye fornuftig: http://www.batmagasinet.no/baatweb/cms.nsf/BladarkivoversiktWeb/D191059B732D8540C125761800482630?OpenDocument og http://www.batmagasinet.no/baatweb/cms.nsf/BladarkivoversiktWeb/25912C5242B63BEEC125761800481820?OpenDocument Sitér dette innlegget mvh Bergen Dørk Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.