Jump to content

Prosjekt: 2 hk Suzuki 1982 modell


Kaptein Fredrik

Recommended Posts

Jeg fikk en 2hk suzuki. Årstall ukjent. Motoren ser elendig ut, men skal se om jeg kan gjøre noe med det :cheers_wine:

 

Jeg har planer om å ha den påhengeren på en lettbåt/gummibåt, jeg skal ha bak en snekke jeg skal kjøpe en vakker dag.

 

Mine damer og herrer, la meg presentere min suzuki 2hk

 

19092010083.jpg

 

Sålangt, så har jeg bytta stoppknappen, som var gammel og råtten, og ikke funka. Knappen var rett og slett borte. Bare litt gummi hang igjen.

 

29092010046.jpg

 

Her begynner demontering av plastikdeksler. Kabler kommer til syne.

 

29092010044.jpg

 

Da er det bare å begynne demontering av den gamle bryteren. Finne fram en ny:

 

29092010055.jpg

 

Søren heller. Loddebolten min er hos en kompis. Da får vi ta hva vi har for hånden

 

29092010059.jpg

 

En butan/propan brenner.

I teorien skulle dette funke, men flammen ble for varm, så hele bryteren smeltet sammen, før loddetinnet rakk å smelte sammen kabelen med lederene på knappen :sweat:

 

29092010060.jpg

 

Dere må ikke tro jeg lodder sånn vanligvis, dette var ett tilfelle da jeg ikke hadde loddebolten her.

En knapp ødelagt, ingen igjen. :nonod:

Heldigvis fant jeg en gammel VHF scanner(mottaker bare) på loftet som ikke funker normalt. Som tilfeldigvis hadde lik knapp.

 

29092010061.jpg

 

29092010062.jpg

(PS: Det kommer mer om elektronikk, når jeg skal begynne på en snekke)

 

Bryteren var ute, og der kom kompisen(også naboen) hjem. Hentet loddebolten hos han. Loddet sammen.

 

29092010063.jpg

 

Ble ikke så bra lodding her heller, men bedre :yesnod: Må få kjøpt noe tynnere flussfylt tråd i morra.

Montere knappen:

 

29092010064.jpg

 

Jeg glemte å skrive at jeg borra hull ved siden av den gamle knappen. :smash:

 

Da er alt ferdig, og knappen fungerer. Jeg testa den først ved å holde pluggen intill stammen og dro i snora, men jeg holdt litt feil, så jeg fikk en karamell, noe som ikke var akkurat behagelig. :crazy::cryin:

 

Takk for at dere ser på nå. Det kommer mere oppdateringer ettersom jeg kommer videre.

 

mvh

Fredrik

Sollux 24 uten AC Sabb Diesel, Mitsubishi M4.140 33 spreke hester

Eberspächer D3LCC

Link to post
Share on other sites

Da kommer det en oppdatering.

 

Jeg har kommet frem til at jeg skal lakke om alt. Derfor må all lakk som sitter dårlig av.

 

30092010066.jpg

 

Motoren skal være sort atakeligvis, og stammen samme farge. Motordekselet også sort.

 

30092010067.jpg

 

I dag har jeg gått løs med en pakningsskraper. :smash:

 

Men jeg kan ikke lakke før til lørdag i neste uke, siden motoren skal brukes på lørdag på min båt, og jeg skal på leirskole i neste uke. Derfor passer det seg best å lakke senere. Så alt får tørke ordentlig. I vinter kommer det til å bli mye mekking, så bare følg med :flag_bp: Kameraet mitt er litt dårlig, noen ganger.

 

Mvh

Fredrik

Redigert av Kæpt'n Fredrik (see edit history)

Sollux 24 uten AC Sabb Diesel, Mitsubishi M4.140 33 spreke hester

Eberspächer D3LCC

Link to post
Share on other sites

Om scanneren. Den er nok mest sannsynlig krystallstyrt med tanke på frekvensene.

 

Jeg blir helt vonbråten når du slakter en slik KF, det er helligbrøde i min verden :giggle:

 

Krystallene angir hvilken frekvens scanneren skal lytte på (de ser ut som krystallene til modellbiler) og knappene er for å koble ut en kanal/få den til å hoppe over ved scanning :)

 

Du må da ikke slakte den, fy skam seg.

 

Bytte den i en rull loddetinn KF ? :wflag:

Føkk deg...

Link to post
Share on other sites

Her ser du en liten bit lakket med den lakken jeg nevnte. det er det adapteret mellom munningen og lyddemperen.

 

Dette er Phantom Black til Mercury, levert av Quicksilver.

 

legger ved et bilde så du ser at det er messing som er lakkert :)

 

Først uten lakk

DSC_0008.jpg

 

Så med lakk. (nei det er ikke riper, men speilbilde av skyene)

DSC_0082.jpg

2240ogwt.jpg

Føkk deg...

Link to post
Share on other sites

Jupp, min boks kommmer derfra, men kan jo hende de har på Åråsen også ?

 

Viktig at det du lakker er rent og pusset. Et godt underlag gir et godt resultat. Og begynn med et tynt strøk. ikke mig på. Da blir det gardiner og sig. Finishen kommer etter 3 strøk ca, men ikke fall for fristelsen til å dusje litt "ekstra" Ta det pent :) (vent minst 10 minutter mellom hvert strøk)

Og det skal ikke være for kaldt. lakken tørker sent, og flyter dårlig utover.

 

Den er sjef den lakken der, men koster deretter også :)

 

Men Biltema og sånt kan ikke sammenlignes i det hele tatt :lipseal:

 

DSC_0081.jpg

Redigert av Brodern (see edit history)

Føkk deg...

Link to post
Share on other sites

Lurer på om det ikke er ca 200 for en boks. Men husk jeg lovte deg en slik hvis du gikk for Phantom Black :yesnod: Så hvis du ønsker kan jeg ringe dit på Mandag slik at du bare kan hente en gratisboks :yesnod:

 

Ja, det hadde vært kjempefint! Jeg bukker og sier takk! Nå må jeg bort til havna med en vaskebørste, til å vaske snekka under.

Sollux 24 uten AC Sabb Diesel, Mitsubishi M4.140 33 spreke hester

Eberspächer D3LCC

Link to post
Share on other sites

Jupp. Jeg ringer eller stikker oppom der på Mandag. Jeg skal hente noe der uansett :yesnod:

 

Det er dette som gjør at det er morsomt å fikse noe. Når en skal sponse deg med ditt prosjekt :flag_bp: :flag_bp: :flag_bp:

 

Sier takk en gang til jeg :wink::yesnod:

Sollux 24 uten AC Sabb Diesel, Mitsubishi M4.140 33 spreke hester

Eberspächer D3LCC

Link to post
Share on other sites

Vent litt med den lakken. Jeg har funnet ut at påhengeren lekker bensin i forgasseren, og den stopper når den går på full gass. Jeg hadde den på båten i dag, og den stoppa ca 600m fra havna. Jeg fikk start på motoren utpå, men det var ikke kult at den stoppa.

Sollux 24 uten AC Sabb Diesel, Mitsubishi M4.140 33 spreke hester

Eberspächer D3LCC

Link to post
Share on other sites

Jeg har funnet ut at påhengeren lekker bensin i forgasseren, og den stopper når den går på full gass. Jeg hadde den på båten i dag, og den stoppa ca 600m fra havna. Jeg fikk start på motoren utpå, men det var ikke kult at den stoppa. Jeg poster i morra, når jeg har fått plukka i fra hverandre gasseren, kan være det bare er noe rusk i flottørkammeret.

 

http://www.youtube.com/watch?v=ZfDjeF_yYrg

 

Motoren stoppa igjen ca 5 sekunder etter at filmen slutta

Redigert av Kæpt'n Fredrik (see edit history)

Sollux 24 uten AC Sabb Diesel, Mitsubishi M4.140 33 spreke hester

Eberspächer D3LCC

Link to post
Share on other sites

kanskje den bare får for mye bensin, og flommer over ? Det er en enkel gasser på den greia der vet du. Fallforgasser, gasser som er beregnet på bensin som kommer fra oven (intern tank)

 

Sjekk pakningene, sikkert bare 2 stk. Den som deler gasseren, og der den er skrudd inn mot motoren. at den lekker kan bare være løse skruer. Prøv å stramme litt. Men ikke mye. Dumt å ryke de :)

Føkk deg...

Link to post
Share on other sites

Skal sjekke i morgen :wink: Tusen hjertlig takk for hjelpen hittil Brodern :flag_bp: Mener storebror sa at den lekker hele tiden, og det er lekkasje før der motoren og gasseren er koblet sammen. Men dette må sjekkes i morra.

Sollux 24 uten AC Sabb Diesel, Mitsubishi M4.140 33 spreke hester

Eberspächer D3LCC

Link to post
Share on other sites

Titt, titt hva henger på s.b. side her. Jo en 2 hk suzuki som fulgte med gamlebåten ifra Hellas. Funker flott visst eg skal en kort tur og ikke gidder å ro jolla.

Løfter den av og på med en hånd og det er gjort på ett øyeblikk. (har en 15 hk mercury på B.B. side visst eg har dårleg tid)

Minstemann får faktisk jolla i plan med 2 hk.

julia_bryn_suzuki_2_hp.jpg

 

Her er beviset. (dårleg mobilbilde)

i_plan_med_2_hk.jpg

Redigert av volfro (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...