joelle Startet 1.Oktober.2010 Del på Facebook Startet 1.Oktober.2010 Prøver å hjelpe sviger far med å finne en passende vinsj til slippen. Det jeg er på jakt etter er en 220 volts vinsj som klarer å trekke en Maxi 95 opp på slipp. Slippen har skinner og vi har tidligere brukt en hånd vinsj. Jeg finner en del 12 volt vinsjer rundt omkring, men ser det som mer hensiktsmessig å bruke 220 volt. Det er og lagt ut trefas til vinsj huset. Videre lurer jeg på hvis det er behov før en vinsj som trekker fem tonn. Vi ska ju ikke løfte båten rett opp;-) Håper få et par bra svar og eventuell linker til sider som jeg kan kikke på Sitér dette innlegget Link to post
Sjøtunga Svart 1.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 1.Oktober.2010 Videre lurer jeg på hvis det er behov før en vinsj som trekker fem tonn. Vi ska ju ikke løfte båten rett opp;-) Jeg kan ikke hjelpe deg med linker, men er interessert i dette selv, så jeg prøver å bidra litt likevel... Hvor mye vinsjen må kunne trekke avhenger av tre ting: - vekten på båt inkludert slippvogn (W) - hellingvinkelen på skinnegangen (v) - utvekslingen i giret mellom trekkwire og motor (k) Draget i trekkwiren er F = W * sin(v). Motoren belastes med en kfaft som er 1/k * F. Vet du hvor bratt skinnegangen er? Sitér dette innlegget Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP! Link to post
Janrik Svart 1.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 1.Oktober.2010 Så en på finn, http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=24646107 Vh Janrik Sitér dette innlegget Link to post
joelle Svart 1.Oktober.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Oktober.2010 er ikke helt sikker men den er sirka 10 grader Sitér dette innlegget Link to post
Sjøtunga Svart 1.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 1.Oktober.2010 sin(10º) = 0,174, dvs at belastningen på trekkwiren er 17,4% av vekten av båt + vogn. Er denne vekta 10 tonn vil wiren ha et strekk på 1740 kg. Sitér dette innlegget Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP! Link to post
joelle Svart 1.Oktober.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Oktober.2010 (redigert) båten har en vekt på sirka 5,5 ton og vogna sirka 500 kg. da innebærer det at jeg trenger en vinsj på minimum 1000kg? Redigert 1.Oktober.2010 av joelle (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sjøtunga Svart 1.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 1.Oktober.2010 (redigert) 6 tonn * 0,174 = 1044 kg. Legg på 20% sikkerhetsmargin så havner du på ca 1250 kg. Redigert 1.Oktober.2010 av Sjøtunga (see edit history) Sitér dette innlegget Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP! Link to post
joelle Svart 1.Oktober.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Oktober.2010 Takk for hjelp. Det jeg ikke skjønner er at det er utroligt stort utbud på 12 volt vinsjer til greie priser til relativt lite penger, men hvis man da ser på 220 voøt raser prisene opp noe voldsomt Sitér dette innlegget Link to post
Enes 44 Svart 1.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 1.Oktober.2010 (redigert) Hiv på ei blokk, og du halverer behovet for trekkraft. (Men farten går selvf. ned) Jo flere spor du har (Utvekslinger) jo mindre behov for trekkraft. http://www.toolfarm.no/?pageID=123&itemID=125 Redigert 1.Oktober.2010 av Enes 44 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
joelle Svart 1.Oktober.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Oktober.2010 Fart er her relativt sekundert. er obs på at et kraft blokk halverer behovet for trekk kraft, men hvis man ser på det jeg trenger av kraft er det ikke di store greiene. Min tanke nå er en vinsj på 1500-2000 kg. Men er da i tvil på dette med 12 volt, synes det blir en del mikk makk med det. Har da valget med batteri, versus inverter. Har tre fas lagt ut i vinsj huset Sitér dette innlegget Link to post
Medusa Svart 1.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 1.Oktober.2010 Det er en stor fordel å bruke flere blokker. For det første vil belastninga på wire og vinsj bli mye mindre, men farta på oppsettsvogna blir gjerne for stor uten blokker. (farta er selvfølgelig et resultat av utvekslinga på vinsjgearet også) Ellers anbefaler jeg å bruke rustfri wire, den er dyr men den varer... Skal man ha en virkelig luksusvinsj så monterer man en frekvensomformer på vinsjmotoren. Da kan man regulere farta trinnløst med et lite vripotmeter... Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 2.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 2.Oktober.2010 Klarer en i tillegg å få tak i et "snekke"-gear er vinsjen selvlåsende, noe som er en stor fordel: http://www.elmeko.no/Snekkegir.aspx Sitér dette innlegget Link to post
Brodern Svart 2.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 2.Oktober.2010 Sjekk ut http/www.toolfarm.no de har vinsjer til ok priser. Jeg skulle vinsje opp snekka for 2dre gang i høst. Jeg har en 1100kgs vinsj med 2 utvekslinger, og band (ikke vaier) Vinsjen er boltet i 1stk 12mm bolt. Og den bolten røk når snekka skulle opp for noen uker siden. vinnsj og 60cm 5mm flatjern kom fykende rett fordi trynet mitt og landet like foran båten. Så husk å bolte godt. neste forsøk hos meg blir med tykkere bolter, altså 2 bolter, og ikke 1 Sitér dette innlegget Føkk deg... Link to post
Komodo Svart 2.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 2.Oktober.2010 Et annet alternativ kan være å få tak i en Wiretalje fra en utrangert traverskran. Selv om den ikke er godkjent til løfting kan du nok bruke den til å trekke vil jeg tro. Gamle taljer som blir byttet ut kan være ukurant å selge da det koster for mye å resertifisere. Det er ikke lenge siden vi kastet et slikt heisverk der jeg jobber, men det hadde nok vært for stort for deg uansett. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.