Jump to content

Vinsj til slipp

joelle

Recommended Posts

Prøver å hjelpe sviger far med å finne en passende vinsj til slippen.

Det jeg er på jakt etter er en 220 volts vinsj som klarer å trekke en Maxi 95 opp på slipp.

Slippen har skinner og vi har tidligere brukt en hånd vinsj.

Jeg finner en del 12 volt vinsjer rundt omkring, men ser det som mer hensiktsmessig å bruke 220 volt. Det er og lagt ut trefas til vinsj huset.

Videre lurer jeg på hvis det er behov før en vinsj som trekker fem tonn. Vi ska ju ikke løfte båten rett opp;-)

Håper få et par bra svar og eventuell linker til sider som jeg kan kikke på

Videre lurer jeg på hvis det er behov før en vinsj som trekker fem tonn. Vi ska ju ikke løfte båten rett opp;-)

Jeg kan ikke hjelpe deg med linker, men er interessert i dette selv, så jeg prøver å bidra litt likevel... :flag_bp:

Hvor mye vinsjen må kunne trekke avhenger av tre ting:

- vekten på båt inkludert slippvogn (W)

- hellingvinkelen på skinnegangen (v)

- utvekslingen i giret mellom trekkwire og motor (k)

Draget i trekkwiren er F = W * sin(v).

Motoren belastes med en kfaft som er 1/k * F.

Vet du hvor bratt skinnegangen er?

Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske

med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP!

Fart er her relativt sekundert. er obs på at et kraft blokk halverer behovet for trekk kraft, men hvis man ser på det jeg trenger av kraft er det ikke di store greiene.

Min tanke nå er en vinsj på 1500-2000 kg. Men er da i tvil på dette med 12 volt, synes det blir en del mikk makk med det. Har da valget med batteri, versus inverter. Har tre fas lagt ut i vinsj huset

Det er en stor fordel å bruke flere blokker. For det første vil belastninga på wire og vinsj bli mye mindre, men farta på oppsettsvogna blir gjerne for stor uten blokker. (farta er selvfølgelig et resultat av utvekslinga på vinsjgearet også)

Ellers anbefaler jeg å bruke rustfri wire, den er dyr men den varer...

Skal man ha en virkelig luksusvinsj så monterer man en frekvensomformer på vinsjmotoren. Da kan man regulere farta trinnløst med et lite vripotmeter...

Sjekk ut http/www.toolfarm.no de har vinsjer til ok priser.

Jeg skulle vinsje opp snekka for 2dre gang i høst. Jeg har en 1100kgs vinsj med 2 utvekslinger, og band (ikke vaier)

Vinsjen er boltet i 1stk 12mm bolt. Og den bolten røk når snekka skulle opp for noen uker siden. vinnsj og 60cm 5mm flatjern kom fykende rett fordi trynet mitt og landet like foran båten.

Så husk å bolte godt. neste forsøk hos meg blir med tykkere bolter, altså 2 bolter, og ikke 1 :crazy:

Føkk deg...

Et annet alternativ kan være å få tak i en Wiretalje fra en utrangert traverskran. Selv om den ikke er godkjent til løfting kan du nok bruke den til å trekke vil jeg tro. Gamle taljer som blir byttet ut kan være ukurant å selge da det koster for mye å resertifisere. Det er ikke lenge siden vi kastet et slikt heisverk der jeg jobber, men det hadde nok vært for stort for deg uansett.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...