Jump to content

Motorolje


camcha

Recommended Posts

:crazy:Skal innom Bjordal & Madsen Volvos forhandler i Bergen imorgen for å kjøpe olje til motoren ,en KAD300.Spesifikasjonene der ifølge boka er olje av kvalitet 15/40 :

VDS-2 eller ACEA E5 eller API CH-4 ...jeg mener at dette er vanlig mineralolje og ikke syntetisk.Jeg tipper at det ikke er så stor forskjell på KAD300 og KAD43.

Volvo pleier å ha kampanjepriser på oljen sin på høsten,og bør ikke være dyrere enn fra andre leverandører,det er min erfaring fra tidligere.  

Link to post
Share on other sites

:crazy:Jeg ser at Ingar har hengt seg på og jeg er ikke uneig med han og har brukt Biltemas oljer til bil b.l.a. ,men motoren til båten er fra ifjor så jeg satser foreløpig på Volvo.Jobber forøvrig i et stort oljeselskap men har liten peiling på disse nyansene av tall og bokstaver som oppgis av Volvo.Skal se om jeg blir litt klokere når jeg har vært hos forhandleren.Sjekket forøvrig Hydro/Texaco's olje til dieselmotorer hjemme men fikk ikke betegnelsene til å passe (se forrige innlegg).

 

 :seeya:Båten  marsjer på  26 og 29 maks...men jeg har ikke fått brukt den så mye enda og da hadde jeg fulle tanker

Link to post
Share on other sites

hej,

 

ett inköpstips i sammanhanget eller kansje värt att kolla ivarjefall !

 

Jag brukar kjöpa min olje til både båten o bilen på sådana inkjöpstellen

för entreprenadmaskiner eller traktorer!

 

Visserligen får man kjöpe 20L-dunkar men literpriset brukar var betydligt

lägre än til og med Biltema!   :sailing:

 

(Anvender förövrigt en vanlig mineralolja som er anpassad både för o utan turbo!

 till både båten (MD31) o bilen (Tdi)

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Enten du kjøper syntetisk olje eller mineralolje, er du sikret det beste hvis du kjøper olje med API CJ til din dieselmotor. Jeg betaler ca. 40 kr/liter (20 liter dunk) for syntetisk olje SAE 5W-40 API CJ hos Biltema. Før det tilsettes stoffer i oljen (opptil 30%), har hydrokarbonene stort sett lik sammensetning hos de fleste oljene.

Link to post
Share on other sites

:crazy:Skal innom Bjordal & Madsen Volvos forhandler i Bergen imorgen for å kjøpe olje til motoren ,en KAD300.Spesifikasjonene der ifølge boka er olje av kvalitet 15/40 :

VDS-2 eller ACEA E5 eller API CH-4 ...jeg mener at dette er vanlig mineralolje og ikke syntetisk.Jeg tipper at det ikke er så stor forskjell på KAD300 og KAD43.

Volvo pleier å ha kampanjepriser på oljen sin på høsten,og bør ikke være dyrere enn fra andre leverandører,det er min erfaring fra tidligere.  

VDS-2 er det du burde se etter. Denne Volvo betegnelsen er det langt fra alle oljer som tilfredstiller. Tviler på at Biltemas oljer tilfredstiller denne?.

 

Forøvrig er VDS-3 i ferd med å bli implementert i disse dager.

 

 

Husk selv om oljen kan føles dyr blir det fort småpenger mot et motorhavari.

 

 

Jolla

Link to post
Share on other sites

Enten du kjøper syntetisk olje eller mineralolje, er du sikret det beste hvis du kjøper olje med API CJ til din dieselmotor. Jeg betaler ca. 40 kr/liter (20 liter dunk) for syntetisk olje SAE 5W-40 API CJ hos Biltema. Før det tilsettes stoffer i oljen (opptil 30%), har hydrokarbonene stort sett lik sammensetning hos de fleste oljene.

Biltemas helsyntetiske olje 5W-50 klarer ikke betegnelsen CJ, den klarer faktisk kun bare CE.

 

Biltemas 5W-40 syntetisk olje gjør det litt bedre og klarer API CF.

Til sammenligning klarer Biltemas 10W-40 mineralolje API CF.

 

Dett betyr likevel ikke at Biltemas olje er dårlig, men kanskje at det ikke er det aller ypperste som Statoil selger til Biltema. Til det er prisen for lav. De sparer vel det aller ypperste til sin egen merkelapp?

 

Biltemas syntetiske olje koster det samme for 5-50 og 5-40. Den ene har et større viskositetsområde, den andre en bedre API-grad.  Valget er opp til den enkelte.

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

Har hatt en runde ang. olje til min TAMD 31 i dag, og endte opp med å ringe til Volvo Penta da forhandlerne hadde en haug med ulike råd både når det gjelder motor og gearkasse.

 

Konklusjonen ble at det skal benyttes mineralolje, 15/40 eller 10/40 på motoren. Så vidt jeg har brakt i erfaring skal syntetiske oljer ikke benyttes da motorene i båt ikke får kjøling nok.

 

I følge ekspertene var nær sagt alle oljer av annerkjent merke greit nok, bare de tilfredstiller de krav som står i manualen. VP sine egne oljer er veldig greie, og ikke alt for dyre. Min båt har bare gått på Shell Helix 10/40.

 

Fikk en ganske rar opplevelse med olje til gearet. Har en HS45A i båten og denne skal ha ATF olje, mao. olje for automatkasser, som f.eks. Dextron II fra Shell som jeg har brukt. Hoe en av VP sine forhandlere fikk jeg beskjed om at det skulle benyttes vanlig motorolje, fordi at selv om gerakassen er hydraulisk, skal det ikke benyttes hydraulikkolje, sa mannen. Helt på jordet var nok desverre denne karen, så det viser at man skal sjekke flere alternativer.....

Hilsen Ludde

 

Link to post
Share on other sites

en av VP sine forhandlere fikk jeg beskjed om at det skulle benyttes vanlig motorolje, fordi at selv om gerakassen er hydraulisk, skal det ikke benyttes hydraulikkolje, sa mannen. Helt på jordet var nok desverre denne karen, så det viser at man skal sjekke flere alternativer.....

Tja, kanskje, kanskje ikke. Mener jeg husker fra Yanmar motorhåndboka at i en av deres hydrauliske girkasser presiserte Yanmar at det IKKE skulle brukes ATF  olje, men samme olje som i motor.  

Link to post
Share on other sites

Hoe en av VP sine forhandlere fikk jeg beskjed om at det skulle benyttes vanlig motorolje, fordi at selv om gerakassen er hydraulisk, skal det ikke benyttes hydraulikkolje, sa mannen. Helt på jordet var nok desverre denne karen, så det viser at man skal sjekke flere alternativer.....

Til mitt gamle hydrauliske PRM gir skal det også benytte vanlig motorolje ifølge tidligere Joros Diesel. Så det er det som er på gearkassen min nå.

Link to post
Share on other sites

Hei,

En ting er sikkert, olje har jeg ikke peiling på, men vil gjerne dele en opplevelse med dere.

Utfra forskjellige innspill på 2 båtplasser har jeg forstått at jeg i alle år har kastet bort penger på bruke orginal VP olje.

Så jeg tok en tur til Mekonomen i Tønsberg, og spurte etter billig olje til båtmotor. Fikk spørsmål tilbake om det var VP. Ja, da hadde han faktisk ingen oljer som var identisk med VP's olje. Nå tar jeg kanskje feil, men han snakket om en E i betegnelsen.

Forøvrig synes jeg det står respekt av en forretning som faktisk er så kritisk, han kunne helt sikkert ha solgt hva som helst til meg, etter råd fra båtplassene.

Link to post
Share on other sites

Til mitt gamle hydrauliske PRM gir skal det også benytte vanlig motorolje ifølge tidligere Joros Diesel. Så det er det som er på gearkassen min nå.

-

Tja, kanskje, kanskje ikke. Mener jeg husker fra Yanmar motorhåndboka at i en av deres hydrauliske girkasser presiserte Yanmar at det IKKE skulle brukes ATF  olje, men samme olje som i motor.  

Her er det en del forskjellige "råd" ute og går! Vanskelig å vite hva man skal holde seg til? Mener å ha hørt om en del  :crazy: "forvirring" når det gjelder Yanmar sine gearkasser og hvilken olje de skal ha.

 

Har selv en gammel Yanmar 2QM-15 med mekanisk gear. I håndboken fra 1978 (Unipower - Universal Diesel A/S) som fulgte med motoren har det tydeligvis  :sad: vært en feilinformasjon fra starten av - på side 8 er kapittel om gearolje blitt "lappet" - d.v.s. den opprinnelige teksten som da anbefalte vanlig motorolje :smiley:  i gearkassen har blitt limt over med en ny papirlapp og ny tekst hvor det nå står:

 

" På gear benyttes kun ATF-olje, type A. (Automotive Transmission Fluid)"

Har også av andre her på baatplassen.no (tror det var Baat-Guru?) blitt gjort oppmerksom på akkurat denne feilen i instruksjonsboka. Mulig at det er derfor det er så mange forskjellige meninger her?? Jeg bare spør, jeg?  :lol:

 

Det er klart at de fleste vil ta det som står i fabrikkens / importørens motorhåndbok for god fisk. Kan det hende at det er noen "gamle" håndbøker ute og går hvor tilsvarende kapittel IKKE har blitt rettet?  :lol:

Hilsen,

Walter_S

:seeya:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

På min PRM har det vert samme minneral olja som på motoren i 13 år, har tilgode å høre klagelyder.

En kjenning av meg har en volvo ca 100 hester glemt betegnelsen, da han Ringte merkeverkstedet i STV Paul Garstad fikk han beskjed om å bruke lik olje som det var på fra før enten denne var vanlig motoolje eller dexron....   :wink:

 

:smiley:

Link to post
Share on other sites

Har også av andre her på baatplassen.no (tror det var Baat-Guru?) blitt gjort oppmerksom på akkurat denne feilen i instruksjonsboka. Mulig at det er derfor det er så mange forskjellige meninger her?? Jeg bare spør, jeg?  :smiley:

Stemmer det. I min instruksjonsbok stod der "på gear brukes samme olje som på motor....". Nå stod det ATF på et lite skillt på selve gearet men likevel...

Link to post
Share on other sites

Sjekket selv akkurat med Volvo hva slags olje jeg burde

bruke på mine TAMD61A motorer, og svaret var helt klart: Hold

deg unna syntetisk. Turen går derfor innom et Felleskjøp-utsalg

imorgen; de har 10 liters-kanner; FK Super Turbo 15W/40

mineralolje (leverandør Statoil) API CH-4/SJ til NOK 214.- / 10 ltr

 

m v h

Link to post
Share on other sites

5w-40 osv. er multigrade, altså olje som skal flyte lett ved forskjellige temperaturer. I ein bil vil ei få kaldstart temp. fra eksempelvis - 20 til +30. I ein båt som ligg på sjøen vil temperaturen variere mykje mindre, 0 - +20 kanskje.

 

Kan det då vere fornuftig å bruke multigradeolje som er laga for landbasert kaldstart i ein båt?

Det som gjer at oljen flyt lett ved forskjelige temperaturar er tilsettningsstoff.

Dess meir tilsettning, dess mindre er det igjen, av det som gjer det oljen egentlig skal, nemlig å smøre.

 

Eg er ingen ekspert på dette, men eg har gjort meg ein del tankar om emnet. Ein kjenning har ein 40 fot kutter frå 1950. Motoren som sit i den har gått 17.000 timar. Alle timane med same olje. Singelgrade 30w frå texaco.

 

På hydro texaco sine sider kan de finne info om t.d. klassifisering av olje.

http://www.hydrotexaco.no

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...