Jump to content

Motorolje


camcha

Recommended Posts

Var da og handlet olje hos FK igår. Som sagt tildigere 10 liter til 214.-

Nå har også jeg tatt turen på landet og handlet 2 kanner av nevnte olje hos Felleskjøpet. Det skulle holde 3 oljeskift. Så nå er jeg blitt kombinert bonde/båteier!

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Begynner snart aa lure paa om temaet olje i baat er som "smaken er som baken..."

 

Kan si at mine forsök med olje i dieselmotor i störst grad kommer fra bil med stjerne.

En del drosjeeiere + verksteder for stjernebiler sier: QUAKER STATE

Etter disse tipsene har jeg aldri brukt noe annet, det väre seg min VW Golf diesel, MB diesel eller gamle Yanmar Ysb 8.

Jeg kjöper mye paa Biltema, MEN IKKE ALT, deriblandt olje. Mulig at det er Statoil olje de leverer, men jeg bruker ikke den heller jeg.

Man kan plukke 2 oljer med samme spesifikasjoner, men de oppförer seg sjelden likt. For meg er en olje som gjör at motoren stöyer mindre,- god ( stöy kaldgange, varmgange, lavt turt. höyt turt., lite belastn., höy belastn., osv...) .

En fagmann (Motordoktoren??) vil kanskje slakte meg, men jeg er sikker i min sak. Motorolje er mer enn bare spesifikasjonene.

 

Mitt forslag er Quaker State "Heavy duty diesel engines oil - 15 w 40"

Har jo et par spesifikasjoner den ogsaa: API SL, SJ, CF, CH-4, CG-4, CF-4

 

Forövrig har jeg lagt merke til at en forhandler av VP paa Väkerö/Maritim i Oslo selger den fremfor originale VP oljer.

 

Naar noen snakker om ny motor, skjönner ikke min gamle Yanmar hva de snakker om......

takk ogsaa til tidligere eier (og "oljefornuftige") St Solei. ( ja Yanmar´n gaar bra naa)

 

Barsk hilsen

 

Barsk 1 :eek:   (beklager skriften men jeg er i utlandet for aa kjöpe stjernebil..)

Link to post
Share on other sites

"QUAKER STATE " Det er Shell det...  :lol:

 

Det aller meste av oljeprodukter lgaer i samme raffineri eller samme type raffineringsprosess. Tilsetningene (additiver) er også noenlunde like hos alle fabrikanter. Når det det Gjelder QUAKER STATE så er dette eiet av Shell, dermed er nok også oljen produsert på samme raffineri som Shell med de samme additiver. At det står et annet på boksen er en annen sak, det er nok den eneste forskjellen på disse to foruten prisen da. Jeg tror nok det er med olje som med mye annet her i verden, det er subjektive vurderinger som ligger til grunn for valget. Det er mye synsing og følelser med i spillet her....

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

"QUAKER STATE " Det er Shell det...  :blush:

 

Det aller meste av oljeprodukter lgaer i samme raffineri eller samme type raffineringsprosess. Tilsetningene (additiver) er også noenlunde like hos alle fabrikanter. Når det det Gjelder QUAKER STATE så er dette eiet av Shell, dermed er nok også oljen produsert på samme raffineri som Shell med de samme additiver. At det står et annet på boksen er en annen sak, det er nok den eneste forskjellen på disse to foruten prisen da. Jeg tror nok det er med olje som med mye annet her i verden, det er subjektive vurderinger som ligger til grunn for valget. Det er mye synsing og følelser med i spillet her....

Greit jeg er nok en synser, men følelser for olje det har jeg i den forstand overhodet ikke, der tar du helt feil. Jeg har følelser for både båten og bilen min, men ikke for en oljetype.Mine notater er basert på egenopplevet erfaring.

Det skal tillegges at jeg tidligere har kjøpt forskjellig olje mht. produsent/produkt nettopp for å kunne oppleve forskjeller. Den sjansen får du med olje, den er forbruksvare. Hvis jeg leier en bil, så leier jeg jo ikke den samme modell som forrige gang.

 

At Shell eier Quaker State er jo akkurat det samme som at GM eier Sabb, Ford eier Volvo, SAS eier Braathens osv.

 

Synergieffekter trekkes av større volum (ofte i kostnadsbesparelser pr. enhet) Kompetanse utveksles. Dette er kanskje det viktigste. Antagelig har Shell lært masse av Quaker State etter at de ble kjøpt opp.

 

Men jeg tviler på at oljen er akkurat den samme.

 

Mvh

 

Barsk 1 :blush:

Link to post
Share on other sites

  • 11 måneder senere...

Kjøper olje på Felleskjøpet, de selger en god olje for turbodieselmotorer til ca 20kr/L.

Mener å huske at den heter Turbo Pluss, har brukt denne oljen i flere år nå og er fornøyd så langt.

Oljen oppfyller spesifikasjonene til Volvo Penta, fant en link til oljen: http://www.fk.no/trade/productview/396898

 

Kan her se at det er Statoil som er leverandør av oljen slik Geir Frode skriver.

MVH Chrian

Link to post
Share on other sites

Men det er vel slik at Biltema også selger olje fra anerkjente leverandører, "forkledt" som Biltema-olje. Det har vært skrevet endel om dette i tidligere tråder, og det er mange som er svært fornøyd med Biltemaoljen, så vidt jeg husker.

 

Selv kjøper jeg også oljen på Felleskjøpet, som har utsalg et steinkast fra båthavna  :cryin:

Link to post
Share on other sites

BILTEMA OLJE ER STATOIL OLJE, KUN FORSELL PÅ ETIKETTEN.

Og ettiketten sparer jeg ikke på, så da går det nok bra.

 

Min BMW har det godt med denne oljen. fin temp og samme trykk som den "supre" Quik silver oljen (antagelig eurotex el lignende).

 

Hvis det var en motor som skulle dø av dårlig olje, så må det jo være min ifølge det som står om BMW her på plassen. Er forøvrig svært godt fornøyd med motoren.

Link to post
Share on other sites

Jeg har kjørt på biltema sin semisynthetic olje 10w - 40 som har kvalitetsnormer

ACEA A3/B3, API SJ/CF

Denne overstiger de krav som volvo setter på sine motorer, og koster bare 298,- for 10 liter

Vanlig mineral olje holder også 10w 40 til kr 399,- for 20 liter.

Men jeg syntes min motor ( AQAD40B ) starter lettere på vinteren med semisynthetisk olje en vanlig mineral.

Jeg er fornøyd med denne.  :headbang:

Link to post
Share on other sites

smiley

 

Hei der !!

 

Skal du ha olje til dieselmotoren som ikke er syntetisk (egentlig få båtmot. som skal ha det) kan du vel neppe få billigere og bedre olje enn den Felleskjøpet selger som Super Turbo.

Den har kvalitetsspesikfikasjonen CH, som er graden under topp. De fleste motorer kan klare seg med spes. CD, men den er for lenge siden passert, lenger ut i alfabetet dess bedre. Og det er Statoils olje som er på kanna. Bruker ikke noe annet selv.

 

Mvh

Haba

Link to post
Share on other sites

Statoil sin olje ??????

Statoil selger plastkanner med ok olje på men meg bekjent produserer de ikke base olje selv.

Sannsynligvis kjøper de fra Esso/Mobil eller Shell og tilsetter sine egne additiver, tapper det på plastkanner og limer på etikett.

Besøk din lokale lastebilforhandler. Scania eller Volvo. ta med passende kanne og få gutta på

verkstedet til å tappe fra tank til deg. Desse verkstedene kjøper inn olje i store kvanta og det er mulig å få kjøpt høykvalitets olje til gode priser. Lokalt fører Scania forhandleren EssoXT5

15-40W.  Med litt pruting kr 26.- pr liter. + mva.

God oljehygiene er den billigeste form for forebyggende vedlikehold.

Link to post
Share on other sites

:crazy:Dette er er tema som mange har meninger og lange avhandlinger om spesifikasjoner og priser o.l. om.

Da jeg i ungdommen og godt over det hadde gamle billige biler brukte jeg det som var billigst da, nemlig regeneret olje.Kostet en bagatell og bil gikk som bare det.

Bilen nå blir av verkstedet fylt på en spesialolje(?) som gir garanti på 30.000 km eller 2 år før neste service.....Sytalaust...etter at jeg flyttet fra øst til vest bruker jeg dette ordet på ting som gjør livet enklere og mere bekymringsløst,håper at jeg har tolket det riktig.

Båten nå kostet flesk og motoren 2-3 store lakser,garantier o.l. gjør da at jeg kjøper den oljen som produsenten anbefaler ,koster mere men ....sytalaust. :nonod:.

Men selvfølgelig Biltema er ok nok,bare sjekk instruksjonsbok mot etiketten,etter det kan etiketten hives.                                             Lykke til             SOLO

(Som jobber i oljen)

Link to post
Share on other sites

Om du er i Oslo, prøv disse Reginol Trading A/S .  Leverer Hydro-Texaco sine produkter. Betalte ca 400,- for 20 liter "Turbo Pluss Motorolje Multigradolje" 15W40 tidligere i sommer.

Dette er Hydro Texaco olje som er godkjent til tunge dieselmotorer.  Husk at motorer over 4,0 liter regnes som tunge, og har større krav til ojen enn lette dieseler.

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...