camcha Startet 23.September.2003 Del på Facebook Startet 23.September.2003 Hei Hvordan olje bør jeg bruke på motoren, har en volvo kad 43? Jeg har brukt statoil 15/40 powerway som er for diesel med og uten turbo. Dette er en ren mineralolje. Bør jeg bruke en annen olje? Sitér dette innlegget Link to post
Solo Svart 23.September.2003 Del på Facebook Svart 23.September.2003 :crazy:Skal innom Bjordal & Madsen Volvos forhandler i Bergen imorgen for å kjøpe olje til motoren ,en KAD300.Spesifikasjonene der ifølge boka er olje av kvalitet 15/40 : VDS-2 eller ACEA E5 eller API CH-4 ...jeg mener at dette er vanlig mineralolje og ikke syntetisk.Jeg tipper at det ikke er så stor forskjell på KAD300 og KAD43. Volvo pleier å ha kampanjepriser på oljen sin på høsten,og bør ikke være dyrere enn fra andre leverandører,det er min erfaring fra tidligere. Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 23.September.2003 Del på Facebook Svart 23.September.2003 Vil iallfall anbefale deg å heller handle på Biltema, oljen kommer fra samme sted. Sitér dette innlegget Link to post
camcha Svart 23.September.2003 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.September.2003 Ok takk for svar. Jeg ser at du har samme type båt som det jeg har, hvor stor fart får du med en kad 300? Sitér dette innlegget Link to post
Solo Svart 23.September.2003 Del på Facebook Svart 23.September.2003 :crazy:Jeg ser at Ingar har hengt seg på og jeg er ikke uneig med han og har brukt Biltemas oljer til bil b.l.a. ,men motoren til båten er fra ifjor så jeg satser foreløpig på Volvo.Jobber forøvrig i et stort oljeselskap men har liten peiling på disse nyansene av tall og bokstaver som oppgis av Volvo.Skal se om jeg blir litt klokere når jeg har vært hos forhandleren.Sjekket forøvrig Hydro/Texaco's olje til dieselmotorer hjemme men fikk ikke betegnelsene til å passe (se forrige innlegg). :seeya:Båten marsjer på 26 og 29 maks...men jeg har ikke fått brukt den så mye enda og da hadde jeg fulle tanker Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 23.September.2003 Del på Facebook Svart 23.September.2003 hej, ett inköpstips i sammanhanget eller kansje värt att kolla ivarjefall ! Jag brukar kjöpa min olje til både båten o bilen på sådana inkjöpstellen för entreprenadmaskiner eller traktorer! Visserligen får man kjöpe 20L-dunkar men literpriset brukar var betydligt lägre än til og med Biltema! (Anvender förövrigt en vanlig mineralolja som er anpassad både för o utan turbo! till både båten (MD31) o bilen (Tdi) Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Motordoktoren Svart 23.September.2003 Del på Facebook Svart 23.September.2003 Enten du kjøper syntetisk olje eller mineralolje, er du sikret det beste hvis du kjøper olje med API CJ til din dieselmotor. Jeg betaler ca. 40 kr/liter (20 liter dunk) for syntetisk olje SAE 5W-40 API CJ hos Biltema. Før det tilsettes stoffer i oljen (opptil 30%), har hydrokarbonene stort sett lik sammensetning hos de fleste oljene. Sitér dette innlegget Link to post
Jolla Svart 23.September.2003 Del på Facebook Svart 23.September.2003 :crazy:Skal innom Bjordal & Madsen Volvos forhandler i Bergen imorgen for å kjøpe olje til motoren ,en KAD300.Spesifikasjonene der ifølge boka er olje av kvalitet 15/40 : VDS-2 eller ACEA E5 eller API CH-4 ...jeg mener at dette er vanlig mineralolje og ikke syntetisk.Jeg tipper at det ikke er så stor forskjell på KAD300 og KAD43. Volvo pleier å ha kampanjepriser på oljen sin på høsten,og bør ikke være dyrere enn fra andre leverandører,det er min erfaring fra tidligere. VDS-2 er det du burde se etter. Denne Volvo betegnelsen er det langt fra alle oljer som tilfredstiller. Tviler på at Biltemas oljer tilfredstiller denne?. Forøvrig er VDS-3 i ferd med å bli implementert i disse dager. Husk selv om oljen kan føles dyr blir det fort småpenger mot et motorhavari. Jolla Sitér dette innlegget Link to post
Lotus Svart 23.September.2003 Del på Facebook Svart 23.September.2003 Enten du kjøper syntetisk olje eller mineralolje, er du sikret det beste hvis du kjøper olje med API CJ til din dieselmotor. Jeg betaler ca. 40 kr/liter (20 liter dunk) for syntetisk olje SAE 5W-40 API CJ hos Biltema. Før det tilsettes stoffer i oljen (opptil 30%), har hydrokarbonene stort sett lik sammensetning hos de fleste oljene.Biltemas helsyntetiske olje 5W-50 klarer ikke betegnelsen CJ, den klarer faktisk kun bare CE. Biltemas 5W-40 syntetisk olje gjør det litt bedre og klarer API CF. Til sammenligning klarer Biltemas 10W-40 mineralolje API CF. Dett betyr likevel ikke at Biltemas olje er dårlig, men kanskje at det ikke er det aller ypperste som Statoil selger til Biltema. Til det er prisen for lav. De sparer vel det aller ypperste til sin egen merkelapp? Biltemas syntetiske olje koster det samme for 5-50 og 5-40. Den ene har et større viskositetsområde, den andre en bedre API-grad. Valget er opp til den enkelte. Lotus Sitér dette innlegget Link to post
Ludde Svart 23.September.2003 Del på Facebook Svart 23.September.2003 Har hatt en runde ang. olje til min TAMD 31 i dag, og endte opp med å ringe til Volvo Penta da forhandlerne hadde en haug med ulike råd både når det gjelder motor og gearkasse. Konklusjonen ble at det skal benyttes mineralolje, 15/40 eller 10/40 på motoren. Så vidt jeg har brakt i erfaring skal syntetiske oljer ikke benyttes da motorene i båt ikke får kjøling nok. I følge ekspertene var nær sagt alle oljer av annerkjent merke greit nok, bare de tilfredstiller de krav som står i manualen. VP sine egne oljer er veldig greie, og ikke alt for dyre. Min båt har bare gått på Shell Helix 10/40. Fikk en ganske rar opplevelse med olje til gearet. Har en HS45A i båten og denne skal ha ATF olje, mao. olje for automatkasser, som f.eks. Dextron II fra Shell som jeg har brukt. Hoe en av VP sine forhandlere fikk jeg beskjed om at det skulle benyttes vanlig motorolje, fordi at selv om gerakassen er hydraulisk, skal det ikke benyttes hydraulikkolje, sa mannen. Helt på jordet var nok desverre denne karen, så det viser at man skal sjekke flere alternativer..... Sitér dette innlegget Hilsen Ludde Link to post
atletico1 Svart 23.September.2003 Del på Facebook Svart 23.September.2003 en av VP sine forhandlere fikk jeg beskjed om at det skulle benyttes vanlig motorolje, fordi at selv om gerakassen er hydraulisk, skal det ikke benyttes hydraulikkolje, sa mannen. Helt på jordet var nok desverre denne karen, så det viser at man skal sjekke flere alternativer..... Tja, kanskje, kanskje ikke. Mener jeg husker fra Yanmar motorhåndboka at i en av deres hydrauliske girkasser presiserte Yanmar at det IKKE skulle brukes ATF olje, men samme olje som i motor. Sitér dette innlegget Link to post
Eppa Svart 23.September.2003 Del på Facebook Svart 23.September.2003 Hoe en av VP sine forhandlere fikk jeg beskjed om at det skulle benyttes vanlig motorolje, fordi at selv om gerakassen er hydraulisk, skal det ikke benyttes hydraulikkolje, sa mannen. Helt på jordet var nok desverre denne karen, så det viser at man skal sjekke flere alternativer..... Til mitt gamle hydrauliske PRM gir skal det også benytte vanlig motorolje ifølge tidligere Joros Diesel. Så det er det som er på gearkassen min nå. Sitér dette innlegget Link to post
Jens_P Svart 24.September.2003 Del på Facebook Svart 24.September.2003 Ble litt nyskjerrig og fant dette dokumentet hos VP. Sier følgende om olje til disse gear'ene: MS25L, HS25A, HS45A, HS63A, HS63AE, HS63V, HS63VE ATF-oil Dexron 2 Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Steve Cooling Svart 24.September.2003 Del på Facebook Svart 24.September.2003 Sjekk denne for mer info om oljer: http://nlck.toyota.no/dokument/teknisk/olj...jer/oljer_1.htm Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 25.September.2003 Del på Facebook Svart 25.September.2003 Hej Steve! Det var en bra link ! kansje något för dokumentarkivet? Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
JRK Svart 25.September.2003 Del på Facebook Svart 25.September.2003 Hei, En ting er sikkert, olje har jeg ikke peiling på, men vil gjerne dele en opplevelse med dere. Utfra forskjellige innspill på 2 båtplasser har jeg forstått at jeg i alle år har kastet bort penger på bruke orginal VP olje. Så jeg tok en tur til Mekonomen i Tønsberg, og spurte etter billig olje til båtmotor. Fikk spørsmål tilbake om det var VP. Ja, da hadde han faktisk ingen oljer som var identisk med VP's olje. Nå tar jeg kanskje feil, men han snakket om en E i betegnelsen. Forøvrig synes jeg det står respekt av en forretning som faktisk er så kritisk, han kunne helt sikkert ha solgt hva som helst til meg, etter råd fra båtplassene. Sitér dette innlegget Link to post
Lotus Svart 25.September.2003 Del på Facebook Svart 25.September.2003 Hva er det som gjør olje til VP så spesiell at de ikke kan bruke olje klasifisert API CF, CG, CH eller CJ? Kanskje Volvo i såfall burde innføre betegnelsen CV (Betyr API godkjent for dieselmotorer type Volvo) Lotus Sitér dette innlegget Link to post
Walter_S Svart 25.September.2003 Del på Facebook Svart 25.September.2003 Til mitt gamle hydrauliske PRM gir skal det også benytte vanlig motorolje ifølge tidligere Joros Diesel. Så det er det som er på gearkassen min nå.- Tja, kanskje, kanskje ikke. Mener jeg husker fra Yanmar motorhåndboka at i en av deres hydrauliske girkasser presiserte Yanmar at det IKKE skulle brukes ATF olje, men samme olje som i motor. Her er det en del forskjellige "råd" ute og går! Vanskelig å vite hva man skal holde seg til? Mener å ha hørt om en del "forvirring" når det gjelder Yanmar sine gearkasser og hvilken olje de skal ha. Har selv en gammel Yanmar 2QM-15 med mekanisk gear. I håndboken fra 1978 (Unipower - Universal Diesel A/S) som fulgte med motoren har det tydeligvis vært en feilinformasjon fra starten av - på side 8 er kapittel om gearolje blitt "lappet" - d.v.s. den opprinnelige teksten som da anbefalte vanlig motorolje i gearkassen har blitt limt over med en ny papirlapp og ny tekst hvor det nå står: " På gear benyttes kun ATF-olje, type A. (Automotive Transmission Fluid)" Har også av andre her på baatplassen.no (tror det var Baat-Guru?) blitt gjort oppmerksom på akkurat denne feilen i instruksjonsboka. Mulig at det er derfor det er så mange forskjellige meninger her?? Jeg bare spør, jeg? Det er klart at de fleste vil ta det som står i fabrikkens / importørens motorhåndbok for god fisk. Kan det hende at det er noen "gamle" håndbøker ute og går hvor tilsvarende kapittel IKKE har blitt rettet? Hilsen, Walter_S Sitér dette innlegget Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag" Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o) HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975 Walter's HJEMMESIDE ><((((º> Link to post
BK Svart 25.September.2003 Del på Facebook Svart 25.September.2003 På min PRM har det vert samme minneral olja som på motoren i 13 år, har tilgode å høre klagelyder. En kjenning av meg har en volvo ca 100 hester glemt betegnelsen, da han Ringte merkeverkstedet i STV Paul Garstad fikk han beskjed om å bruke lik olje som det var på fra før enten denne var vanlig motoolje eller dexron.... Sitér dette innlegget Link to post
Sebaldus Svart 26.September.2003 Del på Facebook Svart 26.September.2003 Har også av andre her på baatplassen.no (tror det var Baat-Guru?) blitt gjort oppmerksom på akkurat denne feilen i instruksjonsboka. Mulig at det er derfor det er så mange forskjellige meninger her?? Jeg bare spør, jeg? Stemmer det. I min instruksjonsbok stod der "på gear brukes samme olje som på motor....". Nå stod det ATF på et lite skillt på selve gearet men likevel... Sitér dette innlegget Link to post
stsoleil Svart 26.September.2003 Del på Facebook Svart 26.September.2003 Sjekket selv akkurat med Volvo hva slags olje jeg burde bruke på mine TAMD61A motorer, og svaret var helt klart: Hold deg unna syntetisk. Turen går derfor innom et Felleskjøp-utsalg imorgen; de har 10 liters-kanner; FK Super Turbo 15W/40 mineralolje (leverandør Statoil) API CH-4/SJ til NOK 214.- / 10 ltr m v h Sitér dette innlegget Link to post
Lotus Svart 26.September.2003 Del på Facebook Svart 26.September.2003 Hvorfor har egentlig Felleskjøpet sine oljer bedre spesifikasjon enn Biltemas når de får sine oljer fra Statoil begge to? Biltemas mineralolje 10-30 og 10-40 klarer bare API CF. og syntetisk 5-50 klarer enda dårligere, bare CE. Heretter er det ut med Biltema og inn med Felleskjøpet. Lotus Sitér dette innlegget Link to post
Rolf Yks Svart 27.September.2003 Del på Facebook Svart 27.September.2003 5w-40 osv. er multigrade, altså olje som skal flyte lett ved forskjellige temperaturer. I ein bil vil ei få kaldstart temp. fra eksempelvis - 20 til +30. I ein båt som ligg på sjøen vil temperaturen variere mykje mindre, 0 - +20 kanskje. Kan det då vere fornuftig å bruke multigradeolje som er laga for landbasert kaldstart i ein båt? Det som gjer at oljen flyt lett ved forskjelige temperaturar er tilsettningsstoff. Dess meir tilsettning, dess mindre er det igjen, av det som gjer det oljen egentlig skal, nemlig å smøre. Eg er ingen ekspert på dette, men eg har gjort meg ein del tankar om emnet. Ein kjenning har ein 40 fot kutter frå 1950. Motoren som sit i den har gått 17.000 timar. Alle timane med same olje. Singelgrade 30w frå texaco. På hydro texaco sine sider kan de finne info om t.d. klassifisering av olje. http://www.hydrotexaco.no Sitér dette innlegget Link to post
yevensen Svart 28.September.2003 Del på Facebook Svart 28.September.2003 Når det gjelder Yanmar 1,2 og 3 cyl. mod gearolje står det i min manual: Transmission models: KM2A, KM2C, KM2P, KM3A og KM3P skal ha motorolje. Disse har konisk clutch. KBW10D og KBW10E skal ha ATF Dexron olje. Disse har lamell clutch. Sitér dette innlegget Link to post
stsoleil Svart 28.September.2003 Del på Facebook Svart 28.September.2003 Var da og handlet olje hos FK igår. Som sagt tildigere 10 liter til 214.- I tillegg til API CH-4, hadde den også Volvos gokjennelse VDS-2......... Ser no faktisk frem til å bytte olje fredag..... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.