Eivind Breen Startet 2.Oktober.2010 Link til dette innlegget Startet 2.Oktober.2010 Hei. Trenger litt råd fra dette eminente forum. Har nå startet renovering av min nyinkjøpte 86 modell Draco. Har tatt ut alt av interiør og revet ut teddyforet fra cabinen. Etter at jeg har vasket båten utvendig ser jeg det lekker vann inn. Det ser ut til å komme fra skjøten mellom skroget og dekket ved gummilisten og vinduene. Forstår at dette er noe jeg må fikse før jeg monterer nytt skrogtrekk. Forslag mottas med takk Tenkte å laste opp bilder, men guttungen har lanparty med kompisser og pcn er opptatt. Link to post
beauty of aqua Svart 2.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2010 Her har du vel to alternativer så vidt jeg kan se det. 1. demontere vinusrammene og få pakket de på nytt. 2. skjære vekk gammel pakning mellom vindu og list,og sprøyte dette med sika tec7 eller lignende. det samme gjøres med overgang list og skrog. Husk og avfett godt på områdene som skal sprøytes.Gammle vinduer begynner som oftest og lekk grunnet morkne pakninger. Vannet kan også komme fra gjennomgang/skrufeste for rekkverk. mvh.beuty of aqua achilles 265, gh 11, wesling 16, bella 620 dc, sealine s25, Scand Atlantic 32 Link to post
Eivind Breen Svart 2.Oktober.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2010 Forsøkte å demontere de små vinduene, men de satt som f..... Mener å ha lest at de er støpt fast i glassfiberen ( eller er det feil ) Det lekker også i skjøten mellom skroget og dekket, hva gjør jeg med det ( sikaflex i store mengder?) Link to post
Cruiseliner Svart 2.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2010 Fant du ut av vannlekasjen i motorrommet? Link to post
Eivind Breen Svart 2.Oktober.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2010 Det gjorde jeg. Du må unskylde min inkompetanse ang motorer. Lekasjen kommer fra overgangen mellom motorblokk og en "blokk" der røret som fører vann og eksos ut i drevet. Det er vannet som pumpes inn og ikke det lukkede systemet som lekker.. Har avtalt med firmaet som skal ta vinterkonservering å fikse det. Link to post
beauty of aqua Svart 2.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2010 på hvilken måte satt de fast. var det skruer du ikke fikk løs? mvh.beuty of aqua achilles 265, gh 11, wesling 16, bella 620 dc, sealine s25, Scand Atlantic 32 Link to post
Eivind Breen Svart 2.Oktober.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2010 Skruene gikk greit, men ramma satt som bare det da jeg prøvde å ta den løs Link to post
Moyja Svart 3.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 3.Oktober.2010 Prøv her: www,dracofan.no, her www.dracoklub.dk og her: Horizonblue.dk : Link to post
NilsPils Svart 3.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 3.Oktober.2010 Det gjorde jeg. Du må unskylde min inkompetanse ang motorer. Lekasjen kommer fra overgangen mellom motorblokk og en "blokk" der røret som fører vann og eksos ut i drevet. Det er vannet som pumpes inn og ikke det lukkede systemet som lekker.. Har avtalt med firmaet som skal ta vinterkonservering å fikse det. Tror det er et nokså vanlig problem. Jeg har hatt det (ble fikset i går) og konmpisen har hatt det. Det hjalp litt å stramme klammerne. Men lekkasjen ble først helt borte etter at jeg justerte klammeret og sørget for at det ligger helt vinkelrett på røret. Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
qwerty Svart 4.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2010 Tror det er et nokså vanlig problem. Jeg har hatt det (ble fikset i går) og konmpisen har hatt det. Det hjalp litt å stramme klammerne. Men lekkasjen ble først helt borte etter at jeg justerte klammeret og sørget for at det ligger helt vinkelrett på røret. Har noen bilder hvor problemet ligger? Jeg har en Draco 20 med AQ140. Opplevde i sommer at jeg periodevis får vann(sjøvann) med litt olje inn i båten. Har mistanke til at dette er kjølevann/eksos som skal ut til drev, men har ikke funnet hvor dette kommer ifra. Så jeg tenker å ta ut motoren til helga og gå over den. Link to post
Draco20DC Svart 10.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 10.Oktober.2010 Jeg har samme problem som deg, og er i ferd med å strippe hele cabinen. Det er skjøten mellom skrog og dekk som er lekk. Min var forsøkt tettet med store mengder sika, men det var bare svartsopp og mugg rund baut. For å få gjort dette skikkelig må fenderlisten av, og hele skroget skilles fra toppen. Det er en annen kar her på forumet som har gjort det, og det ligger bilder på min prosjekt-tråd: Prosjekt: Draco 2000 DC II Jeg ksal følge med på din tråd, så kan du følge med på min. Ser ut som vi er i samme "båt" Link to post
adeneo Svart 10.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 10.Oktober.2010 Vannlekasje bak fenderlist er ett problem på mange gamle båter, og særlig Draco. Sika er ikke ett tilfredsstillende lim til å lime dekket til skroget. Prøv å få tak i 3M Marine 5200, eller Plexus, som er det som brukes på nye båter i dag. Plexus løser opp glassfiberen på begge flatene, slik at skjøten blir som ett stykke, og dette er grunnen til alle større båtbyggerier i dag bruker dette. Sika har en tendens til å begynne å lekke igjen etter kort tid, da det ikke tåler påkjenningene mellom skrog/dekk. Vinduene på Draco sitter skrudd og limet fast i dekk/overbygg, etter at skruene er løsnet må alu rammen som regel løsnes fra dekket/overbygget, noen ganger løsner de med en gang, andre ganger sitter de som bare f!"#. Dersom du ikke skal demontere selve ruterammene, noe som ikke er nødvendig for å tette lekasjen som garantert er mellom dekket og ruterammen, må ruterammene settes på plass med 3M Marine 5200 eller Wurths Zebra kleb & tett mellom rammen og dekket, og i alle skruehull. Silikon eller Sikaflex vil ikke holde i lengden. Det står litt om det her : http://www.horizonblue.dk/8kvartal.htm Link to post
Kaptein Thomas Svart 10.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 10.Oktober.2010 Hei! Jeg har en Nordkapp Comtesse 21, og sliter med det samme. Tror jeg. Det kan virke som vann lekker inn i overgangen mellom skrog og dekk. Har også kikket på tråden det er linket til over. Driver å skal pusse opp båten i vinter, men er usikker på hvordan jeg skal gjøre dette. Er det ikke en helvetes jobb, og få av den fenderlista, og så "tre" den på igjen etter x antall liter med Tec7/Sika er lagt inn mellom? Den lista bør/må vel varmes opp, slik at den der litt mer "føyelig"? Hvor lett er det å "skli" den på igjen rundt hele? Noe jeg har tenkt på som en evt. løsning, er å rett å slett legge en fuge med Tec7/sika, på over- og undersiden av fenderlista rundt hele.. Hva tror dere om det? Ikke like holdbart, men tett bør det jo bli?? Har også noen vinduer foran i cabinen, som ikke er helt tette, men det skal jeg nok klare å fikse. Hilsen Thomas. Skvulp BåtforeningNor Star 290, 2001Hjemmehavn; Slependen, Bærum Link to post
Draco20DC Svart 10.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 10.Oktober.2010 thostutys: Det er ikke så ille å få fenderlista på igjen. Den er som spagetti etter at den er varmet opp.(Glovarmt vann fra springen i en tønne burde holde) Skikkelig myk og føyelig, og jeg tror ikke du vil ha noen problemer med å få den på. Jeg skal ihvertfall gjøre dette til våren, så skal jeg fortelle på prosjekt-tråden min hvordan det går. Lykke til.. -) Link to post
adeneo Svart 10.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 10.Oktober.2010 (redigert) SKIFTING AV FENDERLIST UTSTYRSBEHOV: - Fenderlist - Varmeskap eller kjele m/vann (gryte, oljefat eller lignende) og varmeelement - Drill m/bor - 2 stk spiker, bolt eller lignende for midlertidig feste av fenderlist - 2-4 skruer m/mutter og skive for feste av fenderlist (rustfritt/syrefast) - Evt. skjøte-/endebeslag - Skarp kniv eller sag (til å kutte fenderlist med) - Arbeidshansker som beskytter mot varme TILPASNING AV FLENSKANT OG VALG AV FENDERLIST: Yttersiden av flenskanten (slipekanten) bør være ca.10% smalere enn fenderlistens dybde innvendig. Nagleplassering skal ligge 1-2mm nærmere skroget enn fenderlistens forankringspunkt (innvendige støttesteg) mot naglene. Ovenstående er for å kompensere for den ”innsnevring” av fenderlisten som oppstår når den strekkes på flenskanten. Bruk produktprøve som tilpasningsmal, ikke produktskisse i katalog. Prøve kan innhentes på forespørsel til din fenderlistleverandør. OPPVARMINGEN: Fenderlisten varmes i sin helhet opp til en temperatur rundt 80ºC. Det anbefales bruk av varmeskap, hvis dette er tilgjengelig, da dette er mest ”vennlig” mot PVC-kvaliteten. Det mest vanlige er å varme opp i varmt vann, opp imot kokepunktet (80ºC), i ca 45-60 minutter. Som gryte anbefales å bruke oljefat eller tilsvarende, hvis ikke ”krabbekjelen” er stor nok. Pass på at fenderlisten ikke kommer i direkte kontakt med varmekilden, for å unngå at overflaten kan smelte (bunnen av kjelen eller lignende). Det er viktig at ikke fenderlisten ligger for lenge i kjelen, da dette kan forringe aldringsbestandigheten for listens overflate (max. 2 timer). Når listen er myk og føyelig, er den klar for og monteres (etter ca. 45 min.). Fenderlisten vil da være medgjørlig i ca. 5-10 minutter, etter at den er tatt ut av varmen. MONTERINGEN: Bruk hansker, da fenderlisten nå er meget varm. For større profiler (til båter over ca. 15’) anbefales det at tre personer deltar under monteringen. (En person til å strekke listen, en person til trykke listen inn på flenskanten, og sistemann til å ”frakte” fenderlisten, som enda ikke er montert, rundt båten). 1. Fest den ene enden. Dette gjøres med å bore hull gjennom fenderlist og flenskant, og stikke gjennom spikeren som et midlertidig feste. Prøv å oppbevare mest mulig av fenderlisten i varmen, mens den ene enden festes, slik at minst mulig av fenderlisten kjøles ned. 2. Fenderlisten strekkes, samtidig som den tres over flenskanten rundt båten. Det regnes at listen bør strekkes ca.5-10%, men dette er meget individuelt. Strekk derfor fenderlisten slik at den sitter godt, men ikke mer! Hvis listen strekkes for mye, vil den snevre inn og bli for trang. Dette kan lett ses ved at fenderlisten ”bølger” seg over naglene/skruene på flenskanten, eller at den på områder blir for smal for flenskanten. Det er imidlertid viktig at listen strekkes optimalt rundt hjørnene, for å unngå at fenderlisten bukler seg. 3. Når du har rukket rundt båten, festes den andre enden midlertidig med å bore hull gjennom fenderlst og flenskant, og stikke gjennom spikeren som et midlertidig feste. Evt. overskytende list som blir igjen, skjæres av. 4. Fenderlist festes permanent med gjennomgående rustfrie/syrefaste skruer, med forholdsvis store skiver, slik at skrue/mutter ikke trekkes gjennom fenderlisten. Rustfritt/syrefast skjøtebeslag kan benyttes, som en fin overgang, dersom endene på fenderlisten møtes. Rustfrie/syrefaste endebeslag kan benyttes, som en fin avslutning, dersom endene på fenderlisten ikke møtes. (Mot motorbrønn etc.) Det er viktig at beslag festes med skruer gjennom så vel fenderlist som flenskant. 5. Bor dreneringshull på undersiden av fenderlisten. PROBLEMER UNDER MONTERINGSARBEIDET?? - Er fenderlisten blitt for hard og umedgjørlig under monteringen? - Trekk fenderlisten av båten, og varm den opp på nytt. Prøv så å montere den på igjen, men denne gangen litt raskere. (Øvelse gjør mester…) - ”Bukler” fenderlisten seg rundt hjørnene? - Prøv å gi fenderlisten enda mer strekk rundt hjørnet, slik at også ”innsiden” av profilen kommer i spenn. - Virker fenderlisten for trang for flenskanten, med at den ”bølger” seg over naglene/skruene, eller at den rett og slett er for smal for flenskanten? - Den er sannsynligvis strukket for mye. Ta fenderlisten av og prøv igjen. Denne gangen med mindre strekk. - Viser det seg at fenderlisten er ”for kort”, og du rekker ikke rundt hele båten? - Prøv å strekke fenderlisten enda mer, med å ”stjele” litt fra der du allerede har montert listen. Er listen blitt for kald for dette, bør du varme den opp på nytt. Det ligger en guide her også! Nye fenderlister kan kjøpes direkte av Parmaplast. Redigert 10.Oktober.2010 av adeneo (see edit history) Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn