Jump to content

Innvendig skrog på trebåt - tjære, maling og linolje,hva gjør jeg?

viktors

Recommended Posts

Hei:)

For tre uker siden kjøpte jeg meg et kjempeprosjekt, ettersom jeg ikke har noen erfaring fra trebåter tidligere.

Det som nå har dukket opp er følgende, og bilder vil komme når jeg får tilbake mitt kamera, som er lånt bort.

Jeg skal innrede forpiggen, men må først være sikker på at skroget er ok behandlet.

Problemet er at skroget er delt inn i fire "vegger", eller sider, som har blitt behandlet forskjellig: forpiggen har blitt behandlet med linolje og terpentin, veggen til babord like før man kommer inn til forpiggen er malt med tjære, eller black varnish, og veggen til styrbord like før man kommer inn til forpiggen har en slags hvit maling på seg.

Til slutt når skroget er skikkelig behandlet, vil jeg kle skroget, over spantene, med tynne bord, med godt lufterom over og under garneringen(?):)

Alle veggene ser hver for seg helt ok ut, men jeg lurer på om det er smart av meg å male black varnish over alt? Bør jeg i så fall fjerne malingen som er det fra før? Er det et problem at det er forskjellig behandling på forskjellige steder på samme skrog?

Har dere noen tips i forbindelse med dette?

Med vennlig hilsen, Viktor:)

Hei Victors

Her har du virkelig berørt et av mine yndlingstema :)

Vi har en egen "trebåt-tråd" her på forumet hvor dette tema er blitt diskutert mange ganger. Men jeg blir aldri lei av å snakke om og skrive om dette.

For det første, så finnes det ikke noe fasit svar på spørsmålene dine. Det finnes mange måter å gjøre dette på. Den klassiske måten er slik som Bartesam har beskrevet.

Du er ikke sikker på om det er blitt brukt Black Varnish eller tretjære. Det skal være mulig å kjenne på lukta. Black varnish har en, mildest talt særegen lukt, som ikke er til å ta feil av. Tror vel helst det er tretjære som er blitt brukt.

Det du sier ser ut som hvit maling, er mest sannsynlig Sinkhvitt. Dette ble ofte brukt på trebåter før i tiden. Dette stoffet er ikke lett å fjærne, og behøver heller ikke å fjærnes. Du kan eventuelt skrape vekk det du får vekk med en malings skrape.

Ellers har jeg en yndlings miks som jeg liker. Her på forumet er denne blitt døpt til "Wasco-suppe" :)

Den består av rå linolje, amerikansk terpentin, soppmiddel og litt tretjære. Denne varmer jeg opp til 40-50 grader og kliner på skroget til det er mettet.

Ideen om garnering høres flott ut.

Skal i gang med garnering av forpiggen på min egen båt, og har også bestemt meg for å legge garnering i den åpne delen av båten.

God lufting over og under garneringen er viktig. Ikke bare med tanke på at det skal kunne sirkulere luft, men også for at du i framtiden kan komme til med ei sprøyte og sprøyte inn linolje i disse områdene.

Når du skal i gang med garneringen er det en del ting du skal tenke på i forbindelse med hvilke skruer/nagler du bruker til å feste garneringen med. Men det får vi komme tilbake til etter hvert.

Til slutt - Linolje kjøper du billigst på nettet.

Takk for svar!

Det er nok Black Varnish som har blitt malt på, jeg fant en black varnish boks i båten da jeg ryddet ut.

Hvilke merker av ingrediensene bør jeg ha oppi Wascosuppen?

Tror du, eller dere, at det er mulig å bli ferdig med både skraping, maling og garnering på en uke?

Og når det kommer til spiker eller nagler, må jeg ha rustfrie spiker da, og galvanisert? Er dette kanskje det samme?

Jeg tror jeg kommer til å skrape av den hvitmalingen, føler meg ikke helt trygg med den på:)

Tusen takk for hjelpen!

Hei igjen

La meg ta det siste spørsmålet ditt først...

Om du kan bli ferdig på en uke?

Det kommer helt ann på hvor stor båten er, hvor mye tid du har til rådighet og selvsagt litt væravhengig. Med mindre du står innendørs med båten .

Selvsagt kan du bli ferdig på en uke hvis du er et drivjern og har mulighet til å holde på hele dagen. Men hvis dette skal gjøres på kveldstid...hmm da tror jeg du må regne med at det tar litt mer tid.

Og husk på at det dukker alltid opp uforusette utfordringer.

Hvordan står det fek til med spantet i båten?

Er det noen tegn på råte?

Er det noe som bør skiftes ut før du legger garnering?

Men det hadde vært fint å få vite litt mer om denne båten din.

Hvor stor er den?

Du skriver om en forpigg, så jeg regner med at dette ikke er snakk om ei lita snekke.

Er båten klinkbygget eller kravell?

Er båten tett?

Men for ikke å ta motet fra deg, så synes jeg du skal gå i gang med å prøve å fjærne den hvite malingen, eller hva det er. Er det sinkhvitt, blir det nesten umulig å fjærne det. Det er heller ikke noe problem om noe av malingen blir igjen, du skal jo garnere over. Men skrap vekk alt det du klarer. Og beste måten å gjøre det på er med en varmluftpistol og ei god skrape.

Wasco-suppa ja...

Den består av 1 del Rå linolje, 1 del amerikansk terpentin, en del tretjære og en del soppdreper.

Noen mener at du skal sette inn skroget med soppdreper først, før du går i gang med noe annet. Men her er det ulike meninger.

Hvilken tretjære du bruker er det også ulike meninger om. Men jeg bruker Biltema sin tretjære. Sikkert ikke den beste, men grei nok til mitt bruk.

Soppmiddelet de fleste annbefaler er Boracol. Men jeg har drukt et produkt fra NORRØN som heter Xylanor. Dette er billigere og et godt produkt.

Liolje og terpentin kan du bestille fra en av disse levrandørene på nettet

http://www.linolje.com/

http://www.tarinol.no/product.asp?product=5

Til slutt litt om skruer/nagler

For det første bør du sattse på å bruke skruer. Spiker rister fort løst.

Da skal du bruke syrefaste skruer. Det er BARE syrefaste skruer som unngår å ruste i møte med saltvann.

Jeg har all tid til rådighet:) Jeg må nedprioritere skole en liten tid, for å få båten i stand til vinteren:)

Båten er en eldre krysser fra den britiske marinen, den er 60 fot lang og jeg er usikker på om det er klinkbygget eller kravell, men jeg heller mot det siste, fordi det er nagler i den. Det er ikke tegn på råte i spant eller skrog, men litt på dekk. Båten er tett, bortsett fra på dekket, samt en gammel gjennomføring fra motor til propell i gamle dager. Dette prøver jeg å fikse på. Gjennomføringen blir ikke brukt lenger, og det drypper en del vann gjennom den.

Den gamle eieren av båten sa dette om den hvite malingen: "Når det hjelder det hvite malingen i "gjestelugaren" så dette en tynn primer. Det er absolutt ikke nødvendig å fjerne den. Kost bort støv med en kost og svabb over med et strøk impregnering og så er det greit. Jeg ville ikke ha gjort noe mere. Du kunne også ha brukt en primer igjen men jeg ville ha brukt det samme som foran. Jeg tror det står en 20 liter (blått spann) med noe spesialmaling bak trappen som går ned foran. Dette er maling som kan brukes på tre (på områder) som skal skjules. Jeg har ikke brukt for mye av denne. Men, den kan som sagt med fordel brukes inne i mellom kriker og kroker som skal skjules. Den er sikkert relativt seig og kan med fordel spees ut med litt "White spirit"

Bør jeg fremdeles fjerne denne? Jeg vil gjøre ting mest mulig grundig, så jeg blir ikke motløs:)

Da lager jeg Wascosuppe i dag, og smører på der hvor det er klart:)

Båten er en eldre krysser fra den britiske marinen, den er 60 fot lang og jeg er usikker på om det er klinkbygget eller kravell, men jeg heller mot det siste, fordi det er nagler i den.

Det bør du da vite (med mindre du ikke har sett båten da). Et klinkerbygget skrog har overlappende bord, mens et kravellbygget har bordene kant i kant og dermed slett skrog. Synlig på veldig lang avstand...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Nei, det betyr absolutt ikke at det er dårlig, bare forskjellige byggemåter! Link

Apropå Maling, så synes jeg du skal la være å male, om du skal ha garnering. la treet puste mest mulig, og gjør det enklest mulig å kunne vedlikeholde med olje. Hvis du alikevel vil male bruk en diffusjonsåpen maling, gjerne linoljemaling, men uansett, hvor tykkere lag det blir, dårligere puster det.

..et slett skrog? Betyr det at skroget er dårlig? :/

Langt i fra! . Mente bare at skroget har en slett overflate! Kravellbygde skrog er vel de sterkeste, og også de greieste å vedlikeholde. Så dette er beste sort. Har du noen bilder av båten? Høres ut som litt av et prosjekt for en som ikke har hatt trebåt før...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Hei

Leser jeg feil, eller er det tilfelle at båten er 60fot!!!!

Da snakker vi jo om en veldig stor båt, og også om en båt som du ikke kan føre uten den nødvendige kvallifisering.

Men er den virkelig 60 fot, da er det vel ikke tvil om at den er kravellbygget.

Men for all del, før du legger for mye tid og penger i dette prosjektet.

Er du kjent med hvilke utdannelse og hvilke pappirer og sertifikat du må ha for å føre en båt på 60 fot??

Redigert av Wasco (see edit history)

Jadda, stilig båt!!!

Jeg synes ikke du behøver å male, hvis du skal ha garnering, da kommer det ikke til å synes alikevel, da er det bedre at treet for puste best mulig. Det anbefales på trebåter at man bare maler/lukker treet på den ene siden og hvis båten er som på bilde, er den malt på utsiden.

Når det kommer til oljing er det bare å holde på lenge, smøre på, gi den noen dager og smøre på osv til den ikke trekker mer. Wascosuppa er sikkert fantastisk, og mulig du trenger terpentinen pga tretjæra, ellers er min erfaring at terpentinen er unødvendig, lukter og ødelegger hjernen din mer en den gjør nytte. Jeg bruker bare rålinolje tilsatt soppmiddel og det trekker som bare det! Hva er det for spesialmaling du har da?

Det er nok ulike meninger om bruk at terpentin eller ikke. De aller fleste sverger til å bruke terpentin for å få at oljen skal trekke skikkelig godt inn.

Hva anngår hvor mange ganger du skal gå over med suppa, så avhenger det av hvor "tørst" båten er.

Selv skrapet jeg ned båten min i våres, og gav skroget 75 strøk med wasco-suppe før jeg gav meg. Men da begynte olja å tyte ut på innsiden av skroget.

Ellers kan jeg si deg at en så stor båt blir du ikke feridg med i løpet avg ei uke. Heller et år vil jeg si.

Du nevner at du sattser på å få tatt Fritidsskipper sertifikat, også kaldt D5L. Det er bare en hake ved dette, og det er at du, for å få tatt dette sertifikate må dokkumentere at du har ført en båt på over 8 meter i minst 3 år.

Hvis du mangler slik dokkumentasjon kan du foreta en manuell utsjekking. Det vil si at du vil bli satt til å foreta en god del manøvreringer i dertil godkjent fartøy.

Ikke for å skremme deg, men dette må du være klar over.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...