Jump to content

Hvor er dette?

bliss X

Recommended Posts

Løfter denne.

Lynghlmn. på Onsøy kanskje?

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Så får jeg komme med et bilde jeg tok et sted vi hadde rotet oss inn til sommeren 1988. Kanskje ikke så lett å finne ut hvor? Jeg tror ikke stedet står nevnt i noen havnebeskrivelser.

Men fin plass var det om enn litt grundt. Og så ble vi vekket om morgenen av at gubben i hytten bortenfor tømte innholdet av pissepotten sin i sjøen!

bilde

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

# 16791 Du ligger på Saltskjærholmen i Kragerø. Hytta i bakgrunnen ligger på Sauøya.

Det er mange fine turstier på denne Saltskjærholmen, som en kar i Kragerø brukte store deler

av fritiden i sin på å anlegge.

Det er en lagune på motsatt side av der du ligger Lars (75 m i luftlinje rett over)

Litt kronglete å komme på land dog.

Helt korrekt, men dette trodde jeg skulle blitt vanskeligere. På kartet nedenfor ser en hvor vi lå. Og jeg mener å huske at vi først var en tur innom området du nevner uten å finne en egnet plass å legge til. Men dette er lenge siden. Vi kjøpte båten året før (hadde ikke hatt båt før) og dette var vår første ferietur. Uerfarne som vi var, fant vi likevel frem uten elektroniske hjelpemidler, kun papirkart og kompass.

bilde

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Du har så rett Bidevind, men det kunne bli litt stressende med lupe og papirkart i 1 : 50000 i Kragerø-skjærgården.

Her et bilde som kanskje er for lett?

bilde

Fremdeles i Norge, ja. Og fremdeles i 1988 uten hverken VHF, kartplotter solcellepaneler, el-vinsj, autopilot osv. Men vi hadde klokke. I Nevlunghavn hadde jeg en utrivelig opplevelse. Vi pleide jevnlig å finne en telefonkiosk og ringe hjem til foreldre og rapportere om hvordan vi hadde det. Men denne gangen ble mor alvorlig da hun måtte fortelle at min mormor var død, og begravet. De hadde tenkt å sende ut melding over reiseradioen som mange gjorde den tiden, men hadde droppet det. Det ble mange tårer i den telefonkiosken.

Yepp, på en av de første turene våre fikk vi tåke og null sikt midt mellom Strømtangen og Fredagshølet! Men jeg hadde på forhånd stukket ut kursen og fortsatte på kompasskursen og klokken. Og omtrent på minuttet så vi åpningen på andre siden og kunne gå inn og fortøye!

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...