Lars H. Svart 11.Mars Link til dette innlegget Svart 11.Mars Nå har jeg fått svar fra utbyggerne på Knippla: Sitat Hej, Bygget går bra ! Affären blir klar i aug/sep. Till dess kommer vi ha vår temporära affär. Med vänlig hälsning, Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Enzo Svart 25.Mars Link til dette innlegget Svart 25.Mars Bitteliten skrev On 17.3.2025 at 12.16: Gibraltar Sitér dette innlegget Link to post
mons Svart 12.Mai Link til dette innlegget Svart 12.Mai IDENTIFISERING: Kan noen hjelpe min maritime ekspert Erling Skjold med å identifisere hvor dette bildet er tatt? Foran ser vi forpostbåten "V 6105 Holstein", mens ubåtjageren "UJ 1709 Westpreussen" ligger bak. Bildet ble tatt fra minesveiperen "M 446". Den eneste kjente gangen disse fartøyene seilte sammen var 8. mars 1944 mellom Bergen og Stavanger og 9. mars 1944 mellom Stavanger og Kristiansand. Vi bør dermed se etter kjennetegn fra Vestlandet eller Sørlandet. Sitér dette innlegget Mons Link to post
Dreamer Svart 27.Mai Link til dette innlegget Svart 27.Mai mons skrev On 12.5.2025 at 13.07: IDENTIFISERING: Kan noen hjelpe min maritime ekspert Erling Skjold med å identifisere hvor dette bildet er tatt? Foran ser vi forpostbåten "V 6105 Holstein", mens ubåtjageren "UJ 1709 Westpreussen" ligger bak. Bildet ble tatt fra minesveiperen "M 446". Den eneste kjente gangen disse fartøyene seilte sammen var 8. mars 1944 mellom Bergen og Stavanger og 9. mars 1944 mellom Stavanger og Kristiansand. Vi bør dermed se etter kjennetegn fra Vestlandet eller Sørlandet. Dette ligner ikke på noe i den vanlige leia mellom Bergen og Stavanger. Sitér dette innlegget Link to post
TideRace Svart 28.Mai Link til dette innlegget Svart 28.Mai Dette bildet er mest sannsynlig tatt i Kristiansandsområdet rundt tidspunktet for den tyske kapitulasjonen i mai 1945. "V 6105 Holstein" var en tidligere fiskedamper som ble rekvirert av den tyske marinen og ble brukt som forpostbåt. Etter krigen ble den returnert til Kiel fra Kristiansand. "UJ 1709 Westpreussen" ble opprinnelig bygget som fiskedamper i 1940, og ble senere ombygd til ubåtjager. Etter krigen ble den returnert til sin tidligere eier og brukt i fiskeri frem til den ble opphugd i 1960 (se https://www.luftwaffe.no/kriegsmarine/articles/vessel.html?utm_source=chatgpt.com ). Minesveiperen "M 446" var en del av den tyske Kriegsmarine og opererte i norske farvann under krigen. Det er dokumentert at flere tyske marinefartøyer, inkludert "V 6105 Holstein", var til stede i Kristiansand ved krigens slutt. Derfor er det rimelig å anta at bildet ble tatt i Kristiansandsområdet/ strekningen Mandal-Krs i mai 1945. Men din maritime ekspert, Erling Skjold, kjenner sikkert disse detaljene allerede, og vet garantert mer enn meg. Stedet hvor bildet ble tatt blir derfor kun en antagelse. Kilder: Kunnskap, diverse kilder og ChatGPT. Sitér dette innlegget Link to post
lano2 Svart 28.Mai Link til dette innlegget Svart 28.Mai Det er for bratte fjell til at det er øst for Lindesnes. Blåsjø har senket nviået med en meter pga dette bildet ! O3, chatGPT, Copilot, Joule, Gemini...say no more.. Neste krig bør dokumenteres skikkelig !! Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 28.Mai Link til dette innlegget Svart 28.Mai mons skrev On 12.5.2025 at 13.07: DENTIFISERING: Kan noen hjelpe min maritime ekspert Erling Skjold med å identifisere hvor dette bildet er tatt? Foran ser vi forpostbåten "V 6105 Holstein", mens ubåtjageren "UJ 1709 Westpreussen" ligger bak. Bildet ble tatt fra minesveiperen "M 446". Den eneste kjente gangen disse fartøyene seilte sammen var 8. mars 1944 mellom Bergen og Stavanger og 9. mars 1944 mellom Stavanger og Kristiansand. Vi bør dermed se etter kjennetegn fra Vestlandet eller Sørlandet. Jeg kjenner ikke umiddelbart igjen dette jeg heller, men landskapet rundt Hidra/ Åna-Sira Fra Jøssingfjorden til Flekkefjord og muligens fjordene innenfor Farsund kan minne litt Men landskapet er på feil side hvis på vei fra Stavanger til Kr Sand med mindre bildet er speilvendt eller de er inne i en fjord... Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
hanto1 Svart 28.Mai Link til dette innlegget Svart 28.Mai Vill gjetning men,Kvåfjorden, på utsiden av Underøy eller i det området? men dette er jo innerste lei, så tvilsomt det er noen natulig rute om dem skal forbi neset, virker også som dem går oppover kyste, ikke nedover. Sitér dette innlegget Link to post
lano2 Svart 28.Mai Link til dette innlegget Svart 28.Mai (redigert) o3 sier Karmsundet The photograph was most likely taken in Karmsundet, north of Avaldsnes, between Haugesund and Kopervik, probably on the morning of March 9, 1944. Redigert 28.Mai av lano2 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 28.Mai Link til dette innlegget Svart 28.Mai lano2 skrev 1 time siden: o3 sier Karmsundet The photograph was most likely taken in Karmsundet, north of Avaldsnes, between Haugesund and Kopervik, probably on the morning of March 9, 1944. Absolutt IKKE!!!!! Vær i det minste litt kritisk til KS (Kunstig Sladder). Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Barnevaksiner Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.