bliss X Svart 26.September.2004 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.September.2004 Men denne klarer dere ikke. Halfdan Hansen beskriver dette stedet som en uthavn Link to post
Gunga Din Svart 26.September.2004 Link til dette innlegget Svart 26.September.2004 vi er i Norge syns på husen... S/Y Gunga Din Link to post
bliss X Svart 26.September.2004 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.September.2004 Link to post
Mini Svart 26.September.2004 Link til dette innlegget Svart 26.September.2004 jeg tror bildet må være tatt fra Bloksberg og fergeleiet må være på odden uten for Yachtklubben. Dessuten er det jo mange seilbåter der da. Link to post
Astor Svart 26.September.2004 Link til dette innlegget Svart 26.September.2004 Syntes det er rart Lars H at du ikke kjenner deg igjen her! Ledetråd 1: Polfareren Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Rolf Svart 26.September.2004 Link til dette innlegget Svart 26.September.2004 Er det Roal Amundsens profil vi ser? Rolf som trives best med Sommer, Sol og Sørland "Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" Roald Amundsen Link to post
Astor Svart 26.September.2004 Link til dette innlegget Svart 26.September.2004 Sitat Er det Roal Amundsens profil vi ser? Det er riktig! Hvor finner vi stedet hvor dette tydelig kan sees? Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Lars H. Svart 26.September.2004 Link til dette innlegget Svart 26.September.2004 Sitat Men denne klarer dere ikke. Halfdan Hansen beskriver dette stedet som en uthavn I nærheten av Lista, Lindesnes? Lars H. Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
bliss X Svart 26.September.2004 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.September.2004 For å være helt ærlig er jeg ikke sikker på hvor det er selv. Det står "En uthvan på sørlandet" + et stedsnavn som begynner på H. Har mine mistanker, men det kan være flere steder på sørlandet med dette navnet. Link to post
Rolf Svart 26.September.2004 Link til dette innlegget Svart 26.September.2004 Roald Amundsen profilen er en merkelig fjellformasjon som er å finne på fastlandet Gammelgarden rett overfor Urholmen. Det er en veldig god profil. Han (Roald Amundsen) står og speider ut over havet mot nord. Ansiktsprofilen ses tydeligst fra skipsleia fritt etter...... http://www.flatanger.kommune.no/Severdighe...joner%20%20.htm Men er det denne - eller er det en av de mange andre Amundsen profilene som finnes rundt forbi? Rolf som trives best med Sommer, Sol og Sørland "Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" Roald Amundsen Link to post
Rolf Svart 26.September.2004 Link til dette innlegget Svart 26.September.2004 Her kan man se at slik er det langs hele kysten på nordsiden av Nordkynhalvøya. Her er det små muligheter å komme i ly av stormene fra nord med de kjempe skipene som frakter olje. Vi kan se på bilde fjellet "Bispen" som har profil av Roald Amundsen sitt ansikt. Der han ligger og speider opp mot himmelen. Rolf som trives best med Sommer, Sol og Sørland "Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" Roald Amundsen Link to post
Arvid_A Svart 27.September.2004 Link til dette innlegget Svart 27.September.2004 Sitat Det er riktig! Hvor finner vi stedet hvor dette tydelig kan sees? Er det på innsiden av Jeløya - mot "Gjøva"? Link to post
Herman Svart 27.September.2004 Link til dette innlegget Svart 27.September.2004 Sitat For å være helt ærlig er jeg ikke sikker på hvor det er selv. Det står "En uthvan på sørlandet" + et stedsnavn som begynner på H. Har mine mistanker, men det kan være flere steder på sørlandet med dette navnet.Det kan minne om Gamle Hellesund. Bildet kan være tatt fra fjellet bak den gamle butikken til Helena. I retning mot Bliksfjorden. Men Gamle Hellesund kan man vel ikke kalle en uthavn? All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
Astor Svart 27.September.2004 Link til dette innlegget Svart 27.September.2004 Sitat Er det på innsiden av Jeløya - mot "Gjøva"? Når du kommer sønnafra og går gjennom Gjøvasundet ser du Roald Amundsen sin kjente profil. Et kjent og kjært landemerke for oss mossinger. Mange tusler gjennom sundet uten å vite om at den finnes. Jeg er sikker på at dere tar en ekstra titt når dere er på disse kanter neste gang. Dette er øya som ligger mellom Jeløya og Breviklandet, sør for Son. Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Arvid_A Svart 27.September.2004 Link til dette innlegget Svart 27.September.2004 Har gått igjennom sundet der utallige ganger, men aldri lagt merke til "profilen" Link to post
jada Svart 27.September.2004 Link til dette innlegget Svart 27.September.2004 Sitat Men denne klarer dere ikke. Halfdan Hansen beskriver dette stedet som en uthavn Joda Lasse, denne klarer vi da. Dette må være i mitt område, nærmere bestemt Grimstad kommune. Bildet er tatt fra Hesnesøy og over det smale sundet mot Kvaløya. Går en sundet mot høyre, kommer en ut i retning Valøyene. Bak Kvaløya er fastlandet. Bildet er tatt i retning Arendal. Link to post
bliss X Svart 27.September.2004 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.September.2004 Det stemmer Link to post
bliss X Svart 27.September.2004 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.September.2004 Her er litt av en nøtt. Vi befinner oss i Gunga land, og et godt stykke fra Norge. Året er 1939: Link to post
Lars H. Svart 27.September.2004 Link til dette innlegget Svart 27.September.2004 Hei. Siden du først begynte med gamle bilder Lasse, kommer jeg også med et jeg fant i "Dette er Norskekysten" av Paul Alm, utgitt 1944. Så hvor er denne havnen? Lars H. Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
bliss X Svart 27.September.2004 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.September.2004 Lillesand ? Link to post
Lars H. Svart 27.September.2004 Link til dette innlegget Svart 27.September.2004 Sitat Lillesand ? Du er for langt østover. Lars H. Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
jada Svart 27.September.2004 Link til dette innlegget Svart 27.September.2004 Sitat Du er for langt østover. Lars H. Da må vi kanskje til Vest-Agder. Da jeg så bildet tenkte jeg på et lite sted jeg besøkte en gang, men jeg husker ikke om det var Loshamn eller Korshamn. Link to post
Quantum Svart 27.September.2004 Link til dette innlegget Svart 27.September.2004 Dette minner meg sterkt om Loshavn utenfor Farsund Tidligere båter: Skilsø 27 m/ Bukh 48 - Tristan 301 m/ VP MD 30 - Sandvik 25 m/ BMC 1500 Vårt prosjekt: https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=8046 Hjemmeside: www.GudrunogTrond.com Link to post
Lars H. Svart 27.September.2004 Link til dette innlegget Svart 27.September.2004 Sitat Da må vi kanskje til Vest-Agder.Vest-Agder er rett. Tittelen på bildet er "Loshavn ved Farsund", så jrg regner med at du har rett mht. etav stedene du nevner. Er ikke lokalkjent der, og i 1944 var jeg kun 1år! Jeg er imponert! Men da tar vi et til fra samme boken, og det burde være svært enkelt for enkelte her på forumet. Lars H. Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Amorosa Svart 27.September.2004 Link til dette innlegget Svart 27.September.2004 Sitat Men da tar vi et til fra samme boken, og det burde være svært enkelt for enkelte her på forumet. Lars H. :confused:Stavanger Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn