Jump to content

Hvor er dette?


bliss X

Recommended Posts

På redningsskøytene omtales dette dyret som trekkdyr. :rolleyes:

Og jeg som hadde "trekkdyrbiff" til middag på en av de siste turene!

(men det gikk bra, og "trekkdyret" smakte upåklagelig)

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Lars H.:

Den gikk dessverre ned under tragiske omstendigheter høsten etter, eller høsten deretter på Vestfjorden.

 

 

Den siste St. Svithun forliste 21. oktober 1962, ikke på Vestfjorden, men ved Nordøyan på vei over Folla mellom Trondheim og Rørvik. Årsakan var som nevnt tidligere her en missforståelse mellom los og rormann slik at de styrte 345 grader i stedet for 045 grader. Jeg har hørt at det etter denne ulykken ble obligatorisk å oppgi alle kurser med 3 siffer. Adresseavisen skrev om forliset i forbindelse med 40-årsmarkeringen i fjor:

 

http://www.adressa.no/midtnorge/article.jh...rticleID=367029

 

Brigg

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Nå sporer vi vel av, men takk for linken til Adressa, Brigg. Fikk litt frysning på ryggen da jeg leste artikelen. Jeg kjente jo ganske mange av besetningen som omkom.

 

Kaptein Kleivaland var en kaptein av den gamle autoritære sorten. Husker en kveld jeg på frivakt sto og pratet med et damemenneske som skulle iland i neste havn. Da kom Kleivaland forbi og sa: "Kan du bli med litt Helgesen." (det gikk selvfølgelig på etternavn). Jeg ble med ham der han med faste skritt gikk foran. Da vi var utenfor radiostasjonen/lugaren min, snudde han seg, så fast på meg og sa: "Det er tid for å gå til køys nå, Helgesen." Så gikk han videre.

 

Ellers husker jeg godt under St.Hansfeiringen blant besetningen at det var snakk om svømmeferdigheter. Og det var utrolig mange som ikke kunne svømme. Kokken, en stor velfødd kar, var ikke så bekymret for det og sa: "Skulle vi forlise en gang ville det ikke være noe problem for meg selv om jeg ikke kan svømme, jeg ville flyte i land." - Han druknet.

 

Husker også en kveld etter noen øl at losen (ikke i tjeneste) på død og liv skulle lære meg å telle til 10 på russisk. Husker bare opp til 5 nå. Om det var den losen som var ombord under forliset, vet jeg ikke.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Jeg hadde egentlig tenkt å markere 1 årsdagen til baatplassens mest populære tråd, men jeg var bortreist den dagen. Den 10/11/02 startet Lasse den orginale Hvor er dette ? 574 innlegg på 11 måneder, og vi fortsetter her.

 

Så jeg ikke samme ideen i siste Båtmagasinet ?

 

Jeg tenkte å markere årsdagen med en liten vri, men spør fortsatt: Hvor er dette ?

 

Bilde

 

Jeg er usikker om dette blir for vanskelig, jeg må evt. lage større utsnitt...

Link to post
Share on other sites

Hei!

 

HAVSUND!! En bekjent av meg eide en gang hytta på den vesle øya rett ved butikken. Har ikke vært der på 10 år. Vet du om de har diselfylling og butikk i sundet fortsatt eller om fiskemottaket med kystens billigste is fortsatt er oppegående? Forøvrig pleide Rednings-skøyta å ligge ved brygga til fiskemottaket mellom øktene Stavern-Rødskjær før retur om sommeren...gjør det sikkert fortsatt i sesongen.

Relativt stille og rolig inne i bukta med en god del overnattingsplasser, men jeg får litt brakkvansfølelse. Litt for mye "såpe" som nede i Skutevika og Langøykilen.

 

mvh Sigurd

Link to post
Share on other sites

Hei.  :drink:

 

Har lett og lett og finner ikke Havsund. Hvor er det? :cheers:

Enig - det var ikke så lett å finne. Det er jo mange Rødskjær. Men siden det var snakk om redningsskøyta fra Stavern, så måtte det være sydover.

 

Jeg fant stedet - innenfor Stråholmen og nord for Valle. Trosbyfjorden står det inne i selve bukta. Leia mellom Langesund/Helgeroa og Valle/Kragerø går rett forbi.

 

Ser jo fint ut, så vi får prøve til sommeren.

 

PS. "Såpa" i Skutevikskilen (Skutevika?) har jeg aldri sett. Er der mange ganger hver sommer.

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

Link to post
Share on other sites

Hei.  :drink:

 

Har lett og lett og finner ikke Havsund. Hvor er det? :cheers:

 

KAT :lol:

Hei!

 

Bamlekysten.... hvis du vet hvor Rødskjær/Rauskjær er er det enkelt...rett vest inn mot land. Vet du hvor Valle er? Følg leia nordover derfra, dvs gå øst rundt Vittenskjul lykt og derfra NE og rundt Stangholmene. Styr så NW rett inn i sundet. Kan være vanskelig å se åpningen utenfra.

Har ingen kart her for å måle avstanden, men vil anslå at det tar ca en halv time med 7kn fra Valle.

Dette er et sted vi østlendinger normalt bare passerer på vår vei til eller fra kaoset i Kragerø.

 

mvh Sigurd

Link to post
Share on other sites

PS. "Såpa" i Skutevikskilen (Skutevika?) har jeg aldri sett. Er der mange ganger hver sommer.

Unskyld KOB...var ikke meninga å rakke ned på en av dine mange favorittplasser. Det er kjempeflott både der og i Langøykilen, kan bare bli litt for intenst der når det står på som verst når alle skal inn i Juli. Begge er blandt mine favoritt-plasser når været er for jævlig utpå.

Når det gjelder navnene Skutevika/Skutevik-kilen så tror jeg "Urinvånerne" kaller det Skutevika mens vi farende Fanter bruker navnet i kartet: Skutevikkilen.

Jeg foretrekker Langøykilen for det fins ikke mange sideplasser utenom din og ett par til i Skutekilvika....eller hva bukta heter! Vi vet i hvertfall med sikkerhet hvor det er.

 

mvh Sigurd

Link to post
Share on other sites

HAVSUND!!

 

Vet du om de har diselfylling og butikk i sundet fortsatt eller om fiskemottaket med kystens billigste is fortsatt er oppegående?

Riktig !!

 

Vi hadde to firmahytter inne i bukta der så jeg var der mye før. Nest siste gang jeg var der var butikken lagt ned, men siste gangen (i sommer, da gikk jeg bare forbi) da hadde de rustet opp bryggene og kiosken så større ut.

Gerhard-luringen som la inn kartet hadde døpt kartutsnittet for "Hvaler.jpg"  :seeya:

Der lurte han ihvertfall meg.

:smiley:

Det ante meg at noen prøvde den muligheten......

 

Gerhard

Link to post
Share on other sites

Bamlekysten.... hvis du vet hvor Rødskjær/Rauskjær er er det enkelt...rett vest inn mot land. Vet du hvor Valle er? Følg leia nordover derfra, dvs gå øst rundt Vittenskjul lykt og derfra NE og rundt Stangholmene. Styr så NW rett inn i sundet. Kan være vanskelig å se åpningen utenfra.

Har ingen kart her for å måle avstanden, men vil anslå at det tar ca en halv time med 7kn fra Valle.

Dette er et sted vi østlendinger normalt bare passerer på vår vei til eller fra kaoset i Kragerø.

 

mvh Sigurd

Tenkte jeg skulle legge inn et større kart. Havsund (Trosbyfjorden) ligger oppe til venstre i kartet. Innseilingen er tydelig merket med ledstrek. Den leia som er merket med lykter er den indre leden mellom Valle (Kragerø) og opp til Langesund/Helgeroa - i hvert fall deler av den kalles Tonerleia. Den røde kursstreken viser den ruta jeg bruker til/fra Kragerøskjærgården (fra nord) når jeg synes det blåser for mye til å gå på utsiden av Jomfruland.

 

Posisjon midt inne i Trosbyfjorden:

58°56'635 N

009°36'618 E

 

Bilde

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

Link to post
Share on other sites

Unskyld KOB...var ikke meninga å rakke ned på en av dine mange favorittplasser.....

mvh Sigurd

Ingen fare - jeg oppfattet det ikke sånn heller. Vi er jo forskjellige og søker ulike opplevelser. Noe av sjarmen med Skutevikskilen er nettopp at det er en del trafikk. Ikke plagsomt mye, synes vi, men nok til at de skaper litt liv og røre.

 

Grunnstøtingene i innseilingen er mange, selv om vi er flere som prøver å forhindre det. Litt rart egentlig, for innseilingen er jo godt beskrevet i alt som finnes av havnebøker, inkl. en flott losskisse i Den Norske Los og i Redningsselskapets "Ferie og Fritidshavner" som alle med medlemsskap i Kystpatruljen har.

 

Det var begrepet "såpe" med referanse til brakkvannsfølelse jeg ikke helt skjønte. Jeg tenkte da umiddelbart på uappetittelig vann med hvit skum langs land osv. Noe slikt har vi aldri opplevd - tvert imot har vannkvaliteten virket bra tatt i betraktning at Skutevikskilen er ganske lukket i innseilingen.  :smiley:

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

Link to post
Share on other sites

Hvor er dette da. Krever runding av både Jærens rev og Stadt, skal en fra Son eller Tjøme nå denne paradiset. Og god tid. Eller stor motor.

 

Bilde

 

Rattatta Viksund 880 Frontier har vært der. Og verre steder.

 

Båtplassen er et funn for en ny båtkaill. Og ta ikke feil av ny og ung. Det er ikke det samme her. Gammel og grønn! Ah! Det er skal være de beste.

 

MvH

LASt

 

Skylder svar på denne her. det  er Lyngvær sør for Torghatten. Skipperen har Torghatten i ryggen. Landet bakenfor er Sør-Kvaløy. Av denne på vestsida ligger Søndre Helgelandsflesa. Der slutter Helgeland på sør.  

 

 

Link to post
Share on other sites

Oppgaven til Rattatta var nok vanskelig. Kanskje vi trenger flere bilder eller et hint.

 

Det var ett kul opplegg kom gärna med någon mer!   :wink:

Klart jeg kan lage en til.

 

Den forrige kartoppgaven ble løst så fort, så denne blir vanskeligere. Nesten bare omrisset av øya.

 

Hvor er dette ?

 

Bilde

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...