Jump to content

Hvor er dette?


bliss X

Recommended Posts

Helt rett Lasse, og pent var det ikke. Men hvem kan så denne mørhårede bebrillede karen være?

 

Bilde

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Hej Fenix!

 

Ser ut som Nordströmmarna strax norr om Bassholmen!

 

Her gäller det vekligen o hålle tungan i rett munn!!!!! :lol:

 

Men det er en fantastisk tur. Jeg hadde tenkt å gå vestover i sundet på sørsiden av Bassholmen, men "feiget ut", gikk tilbake og sørover i det andre sundet. Da jeg kom til "krysset" på veien ut mot Ellös, traff jeg på båten som lå foran meg ved forrige korsvei - han hadde stått på flere steder, og det hadde gått meget sakte...!

Strömmarna er en utrolig flott kontrast til de mer voldsomme naturopplevelsene på utsiden.

Link to post
Share on other sites

Hej Fenix o alle andre!

 

Nordströmmarna var förr i tiden den naturliga norra utfarten fra Uddevalla,

Malö strömmar er fördjupat o sprengt, husker ikke exakt men tror någon gång

på 40-talet! för att få en sikker utfart för alla lite större båtar som skulle norrut!

 

Man kan fortfarande se Jernringer o stolper från den tiden då dom var tvungna o

förhala o varpe ut båtarna!

 

Nordströmmarna är en av de få platser i Bohuslän där man kan se verkningarna

av det lilla tidvatten som vi har her på kusten!

 

För dom som gillar att 'fin-navigera' så rekommenderas Kryssarklubbens skisser,

o allra helst de eldre 'fotostatade' det finns nämligen en del snarveier her inne,

med inritade enslinjer, men då skall man definitivt vete vad man gjör

(o kansje axceptere en o annen liten 'touch' (har man tur så er det leire! :lol:) )

'Tistlarna-Strömstad' beskriver oxo området ganske bra!

 

Museet på Bassholmen rekommenderas, brukar själv legge til der, minst en gang

per säsong!  Se havneforum!

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

...hmmm..... alt er jo greit når man er kjent! Selv med det vanlige kartet med sine spesialutsnitt er det greit, men det gjelder å studere karet godt første gangen!

Fin renne i kartet (!), men så langt jeg kunne se fantes det ikke en eneste stake i "Bassholmen Södra ränna" - så det så litt vel utfordrende med 1,55 dypgående. Men det går altså an, hvis man tar tida til hjelp og ikke renner på leirbanken med altfor stor fart.

:diving

Link to post
Share on other sites

Fin renne i kartet (!), men så langt jeg kunne se fantes det ikke en eneste stake i "Bassholmen Södra ränna" - så det så litt vel utfordrende med 1,55 dypgående. Men det går altså an, hvis man tar tida til hjelp og ikke renner på leirbanken med altfor stor fart.

:diving

 

Hej Fenix!

 

Den Södra rännan, bruker ikke vare några problem,

som jag kommer ihåg så räcker det att du håller dig mitt i rännan!

Sen tror jag det bare er leire der!  mitt i rännan er sikk 3-4m dypt!

Nu har jag ikke karten hjemme, ligger kvar ombord !

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

....hmmm... noe sier meg at dette ikke er Sverige! Solrefleksen i nederste kant av bildet kan tyde på at vi ser stort sett rett sydover, i alle fall sydover. Småbåtene og bryggeanleggene er også på hitsiden av broen, det vil si utløpet av elven er sannsynligvis bak oss.

 

Jeg vil tro at det er et sted på den sydlige Østersjøkysten, og siden Gunga Din's skipper frekventerer på visse kanter (som han har tilkjennegitt her på forumet): Kan det være et sted på kysten av Polen?

Link to post
Share on other sites

....hmmm... noe sier meg at dette ikke er Sverige! Solrefleksen i nederste kant av bildet kan tyde på at vi ser stort sett rett sydover, i alle fall sydover. Småbåtene og bryggeanleggene er også på hitsiden av broen, det vil si utløpet av elven er sannsynligvis bak oss.

 

Jeg vil tro at det er et sted på den sydlige Østersjøkysten, og siden Gunga Din's skipper frekventerer på visse kanter (som han har tilkjennegitt her på forumet): Kan det være et sted på kysten av Polen?

Negative - Sir  !!!

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Jeg mistenker at vi skal litt lengre sydover.

Tyskland, eller kanskje helt ned til Holland?

....kanskje det ja! Bildet indikerer jo også at det er større tidevannsforskjell enn vi er vant til på østlandet. Dessuten hvis man kikker på bildets *properties* har Gunga Din gitt et stikkord: kanal... man ser ikke samme tidevannsforskjellen i det jeg trodde var en elv, det er kanskje en sluse nedenfor?
Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Jeg synes de hvite husene med røde tak ser svært danske ut jeg.

(men aner ikke hvor i Danmark det eventuelt er, men det minner om Stauning )

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...