Jump to content

Hvor er dette?

bliss X

Recommended Posts

Er det Roal Amundsens profil vi ser?  

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Roald Amundsen profilen er en merkelig fjellformasjon som er å finne på fastlandet Gammelgarden rett overfor Urholmen. Det er en veldig god profil. Han (Roald Amundsen) står og speider ut over havet mot nord. Ansiktsprofilen ses tydeligst fra skipsleia

fritt etter......

http://www.flatanger.kommune.no/Severdighe...joner%20%20.htm

Men er det denne  :flag: -  eller er det en av de mange andre Amundsen profilene som finnes rundt forbi?

Rolf

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Bilde

Her kan man se at slik er det langs hele kysten på nordsiden av  Nordkynhalvøya. Her er det små muligheter å komme i ly av stormene fra nord med de kjempe skipene som frakter olje. Vi kan se på bilde fjellet "Bispen" som har profil av Roald Amundsen sitt ansikt. Der han ligger og speider opp mot himmelen.

Rolf

Roald Amundsen

For å være helt ærlig er jeg ikke sikker på hvor det er selv. Det står "En uthvan på sørlandet" + et stedsnavn som begynner på H. Har mine mistanker, men det kan være flere steder på sørlandet med dette navnet.

Det kan minne om Gamle Hellesund. Bildet kan være tatt fra fjellet bak den gamle butikken til Helena. I retning mot Bliksfjorden.

Men Gamle Hellesund kan man vel ikke kalle en uthavn?

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Er det på innsiden av Jeløya - mot "Gjøva"?

Når du kommer sønnafra og går gjennom Gjøvasundet ser du Roald Amundsen sin kjente profil.

Et kjent og kjært landemerke for oss mossinger. Mange tusler gjennom sundet uten å vite om at den finnes. Jeg er sikker på at dere tar en ekstra titt når dere er på disse kanter neste gang.

Dette er øya som ligger mellom Jeløya og Breviklandet, sør for Son.

Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Men denne klarer dere ikke.

Halfdan Hansen beskriver dette stedet som en uthavn

Bilde

Joda Lasse, denne klarer vi da.

Dette må være i mitt område, nærmere bestemt Grimstad kommune. Bildet er tatt fra Hesnesøy og over det smale sundet mot Kvaløya. Går en sundet mot høyre, kommer en ut i retning Valøyene. Bak Kvaløya er fastlandet. Bildet er tatt i retning Arendal.

Hei.

Siden du først begynte med gamle bilder Lasse, kommer jeg også med et jeg fant i "Dette er Norskekysten" av Paul Alm, utgitt 1944.

Så hvor er denne havnen?

Bilde

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Da må vi kanskje til Vest-Agder.

Vest-Agder er rett. Tittelen på bildet er "Loshavn ved Farsund", så jrg regner med at du har rett mht. et

av stedene du nevner. Er ikke lokalkjent der, og i 1944 var jeg kun 1år!

Jeg er imponert! Men da tar vi et til fra samme boken, og det burde være svært enkelt for enkelte her på forumet.

Bilde

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...