Verrie Startet 7.Oktober.2010 Link til dette innlegget Startet 7.Oktober.2010 På lettjolla har jeg ratt, med enkel styresnekke i bakkant. Dekslet foran mutter er fjernet, løsnet mutter helt, forsøkte å dra rattet ut. Lykkes ikke. Satte på mutter igjen, slo med hammer mens jeg dro i ratt, lykkes ikke. Kan ikke slå hardere, bolten blir helt ødelagt. Denne sitter helt utrolig fast, og kan ikke se der skal være skruer eller annet som holder det inne heller. Noen som har forslag til hvordan jeg kan fjerne rattet? Rattet er noenlunde lik som i denne lenken : ratt Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 7.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 7.Oktober.2010 hva med å spraye noe lurium-olje i senter samt å tvinge det av fra baksiden? har samme rattet på Busteren og tok det av en gang for maaange år siden. Husker at det satt dønn fast, men tror jeg la et brekkjern eller to hva hver side bak og presset det løs.. Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 7.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 7.Oktober.2010 Prøv å varme med varmepistol el. Det meste løsner da. Fikk av en gasshendel som hadde stått ute i 25 år med varme. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 7.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 7.Oktober.2010 (redigert) -men på det rattet der tror jeg det er mye plast helt inn mot senter, hvor det er støpt inn metall... tror bruk av varmepistol medfører kjøp av nytt ratt, men det er jo en mulighet da..:) Om du får det av,så er det god grunn til å legge på litt marint greas før påsetting igjen. Redigert 7.Oktober.2010 av Eureka (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
arnearmoa Svart 7.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 7.Oktober.2010 Prøv med en ters/avdrager, og stram opp denne mens du slår av og til på enden. Sitér dette innlegget Link to post
skage Svart 7.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 7.Oktober.2010 Om du kan få på en avtrekker med passe moment og litt lurium på boks stramme forsiktig så burde dette slippe. Vet av erfaring at rattene setter seg rimelig godt. Sitér dette innlegget Link to post
egilwh Svart 7.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 7.Oktober.2010 Hos biltema har de denne ters/avdrager/avtrekker som sikkert kan brukes http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Verktoy-og-verkstedutstyr/Avtrekker/Avtrekker-2-armet/ Fås i forskjellige størrelser. Sitér dette innlegget -----------------------------------------------------------------------------------Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no----------------------------------------------------------------------------------- Link to post
Vidar F.H. Svart 7.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 7.Oktober.2010 Slår du rett på skruen? Jeg brukte følgende metode, etter tips fra den lokale båtguruen: Løsne skruen 1/2 omdreining. 1 person drar i rattet, så hardt som forsvarlig, 1 person dæljer laus på skruen med hammer og trekloss imellom. Om rattet løsner litt, men fortsatt sitter fast, løsne skruen 1/2 omdreining til. Gjorde dette på rattet på vår 17-fots rana fra tidlig 80-tall, med originalt ratt. Løsnet lett som bare det. Du kan evt. forsøke litt 5-56, men det har nok heller lite for seg siden det ikke trenger så langt inn. Bruker du en ters, må du nok kjøpe nytt ratt med mindre du får "tak" på metallmuffa i midten. I motsatt fall skjer nok 1 av 2 ting: du brekker av plastbiter, eller du drar hele rattet løs fra sentermuffa. Litt gladvold er muligens alt som skal til, men pass på at du ikke dæljer til hjelperen din. Sitér dette innlegget Hansvik 14 - Rana 15 DC - Rana 17 DC - ooooiiiiiig???? Nordlænding (konvertert til vestlending) uten båt e som en fesk på lainn. Tørre greier! Hjemmeside med artikler innen trehobby / finsnekring. Link to post
finnarne Svart 9.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 9.Oktober.2010 Eller du kan komme innom å låne en ters/avtrekker. Sitér dette innlegget Vifa - Bruce Roberts 35 Tidligere: EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77 Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.